עודד שריג: הבנקים יוכלו לתת ייעוץ פנסיוני אצל המעבידים

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר יסיר חסמים שהאוצר השית בעבר על הבנקים במטרה למתן את פעילותם בשוק הייעוץ הפנסיוני

בעקבות פעילות נמרצת ומוצלחת של איגוד הבנקים, מתכוון משרד האוצר להכניס תיקונים בסוגיות מרכזיות בחקיקת בכר. הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג יסיר חסמים שהאוצר השית בעבר על הבנקים במטרה למתן את פעילותם בשוק הייעוץ הפנסיוני. בתזכיר חוק שהוציא משרד האוצר הוא מציע לאפשר לבנקים גישה למעסיקים ולתת ייעוץ פנסיוני גם "מחוץ לסניפים". פרופ' שריג מציע גם לאפשר לבנקים לחבור להסכמי ייעוץ עם ועדי עובדים, וזאת על חשבון הדומיננטיות של סוכנויות הביטוח הגדולות. האוצר למעשה מחזק את הבנקים ומקווה שיהפכו גורם משמעותי בשוק הייעוץ הפנסיוני ויספקו מענה לציבור הרחב, בין השאר לקהל עובדי המדינה. מדובר בהצעת חוק מטעם הממשלה, שתעבור בהמשך לדיון בכנסת.

התזכיר הנוכחי בא זמן קצר לאחר שינוי אחר שעשה משרד האוצר בחוק: בתחילת החודש הוא שינה את שמו מ"חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (עיסוק בייעוץ פנסיוני ובשיווק פנסיוני)" ל"חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים)" וקבע סטנדרטים לעבודה מול מסלקה פנסיונית מרכזית.

אחד האיסורים המרכזיים שהושתו בחקיקת בכר על הבנקים היה איסור חמור על התקשרות בין הבנקים למעביד או עם ארגון עובדים לעניין מתן ייעוץ פנסיוני לעובדים (סעיף 20). כעת, האוצר מעוניין לאפשר לבנקים להגיע לקהלים הללו ולא להסתפק בייעוץ פנסיוני בסניפיו למי שהגיעו על דעת עצמם.

האוצר מבקש לתקן את החקיקה הקיימת ולקבוע כי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון יוסמך "לקבוע קריטריונים למתן אישור להתקשרות כאמור על ידי יועץ פנסיוני שהוא תאגיד בנקאי". כיום, תחום הייעוץ הפנסיוני בבנקים מתקשה לצבור תאוצה ועוסק בעיקר בייעוץ משני על כסף קיים בקופות גמל וקרנות השתלמות, וכמעט שלא בתחום הפנסיה.

באוצר מסבירים כי מבחינת יישום חקיקת בכר בשנים האחרונות, "עולה כי קיים צורך לתקן חלק מההוראות", ומוסיפים שאיסור התקשרות הבנקים עם מעבידים וועדי עובדים "נראה כיום גורף וקיצוני מדי".

במסגרת התזכיר שיצא, מבקש האוצר לקבוע כי מעבידים המספקים לעובדיהם הסכמי חיסכון פנסיונים מיטיבים, ומתקשרים לצורך כך עם סוכן ביטוח, יחויבו לתת לעובד חופש בחירה מוחלט לא רק ביחס לשאלה היכן הוא רוצה לחסוך (באיזו חברת ביטוח, בית השקעות או קרן פנסיה) אלא גם ביחס לשאלה מי סוכן הביטוח שיטפל בו.

"עובד הזכאי להצטרף כעמית לקופת גמל, לפי כל דין או הסכם, לרבות הסכם קיבוצי, או להמשיך ולהיות עמית בקופת גמל כאמור, רשאי לבצע עסקה, בכל עת, באמצעות כל בעל רישיון, ומעבידו של עובד כאמור לא יתנה ביצוע עסקה בביצועה על ידי בעל רישיון מסוים, ולא יתנה מתן הטבה כלשהי לעובד בביצוע עסקה כאמור", נכתב בתזכיר משרד האוצר. כלומר, חסל סדר החובה להתקשר עם סוכן הביטוח שמינה המעביד. גם הבנקים יוכלו לטפל בעובדים.