קמן הפחתות: צופה ירידת ערך של 30-40 מ' ש' בהחזקותיה

המחיקות יתבצעו בשווי החברות בתחומי התעשייה והסחר ■ במידה שהחברה לא תבצע צעדים מיידים להגדלת ההון העצמי, עשויים בעלי האג"ח לדרוש בעוד חודשיים פירעון מיידי שלהן

רק לפני פחות מחצי שנה הזהירה חברת קמן - מספר ימים לפני פרסום דוחות הרבעון השלישי לשנת 2010 - כי היא צפויה לרשום הפרשה של 29 מיליון שקל כתוצאה מהפחתת שווי והתאמות נוספות בחברה הבת תאת טכנולוגיות.

השבוע צפויה חברת ההחזקות של רוני אלרואי לפרסם את דוחות הרבעון הרביעי והשנה כולה, והתסריט שוב חוזר על עצמו: בסוף השבוע האחרון הודיעה קמן כי במסגרת הכנת הדוחות התקבלו הערכות שווי למספר חברות הנמצאות בשליטתה בתחומי התעשייה והסחר, מהן עולה כי קמן תיאלץ לרשום בדוחות הקרובים ירידת ערך מהותית, בהיקף של 30-40 מיליון שקל.

קמן מחזיקה בכעשרים חברות בתחומי התעשייה, הסחר והמים, כאשר חלק מהחברות מוחזקות תחת חברת ישאל (81.7%) הציבורית. זו האחרונה, אשר החזקותיה הבולטות הן חברת הפארמה ניו-פארם (31.7%), חברות תעשיית המתכת פינקלשטיין ואביגדור, וחברת ייצור המערכות לתחום התעופה תאת טכנולוגיות, דיווחה כי היא צפויה לרשום הפחתה בגובה של 20-25 מיליון שקל. כך שיתרת ההפחתה, בגובה של 10-15 מיליון שקל, צפויה להגיע מחברות הנמצאות תחת חברת קמן מים (לשעבר קמן סחר).

בין החברות הבולטות המצויות באשכול חברות זה, ניתן לציין חברת מנדלסון, העוסקת בתחום מוצרי תשתיות להולכת מים; חברת אלכסנדרוביץ' המייצרת מוצרי צנרת מחומרים פלסטיים; וחברת המחדש, הפועלת בתחום של ייצור ושיפוץ משאבות המים. כמו כן פועלת קמן בתחום תשתיות המים בארה"ב דרך חברת Dodson Global, אותה הקימה ב-2007.

קמן ציינה בהודעתה כי הדיווח אותו מסרה לא מתייחס להשלכות שעשויות להיות לדוחות חברת תאת טכנולוגיות, שטרם פרסמה את תוצאותיה בשל סכסוך (שבינתיים נפתר) עם חברת FAvS.

עוד ציינה קמן כי תוצאות הרבעון הרביעי ושנת 2010 עלולות להיות מושפעות, לחיוב ולשלילה, מאירועים נוספים, כאשר עלייה בהוצאות המימון עשויה להשפיע לרעה על השורה התחתונה.

לא עומדת בקובננטס

את תשעת החודשים הראשונים של 2010 סיימה קמן בהפסד של 50.4 מיליון שקל, וזאת ביחס להפסד של 8.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2009. בעקבות ההפסד, שחלקו הגדול נבע מההפחתות שנרשמו ברבעון השלישי, ירד הונה העצמי של החברה ל-71.1 מיליון שקל, נמוך מההון העצמי של 100 מיליון שקל אליו התחייבה החברה במסגרת ההתניות הפיננסיות בהנפקת אג"ח ג', בקיץ האחרון.

קמן ביקשה וקיבלה ממחזיקי האג"ח ארכה של חצי שנה לעמידה בהתניה הפיננסית, אולם ההפחתה הצפויה בדוחות הקרובים צפויה להוריד את הונה העצמי בעשרות מיליוני שקלים נוספים, כך שבמידה שהחברה לא תעשה צעדים מיידים להגדלת ההון העצמי, עשויים בעלי האג"ח לדרוש בעוד חודשיים פירעון מיידי שלה. זאת, על אף שההפחתות הן חשבונאיות ולא תזרימיות. אג"ח ג', בהיקף של 55 מיליון שקל, נסחרות כיום בתשואה של 10.3%.

היקף החוב של קמן עמד בספטמבר אשתקד על 303.1 מיליון שקל, כש-90% ממנו סווג כהתחייבות לטווח קצר, לאור האפשרות שיש למחזיקי האג"ח והבנקים לדרוש את פירעון החובות, אם החברה לא תעמוד בהתניות הפיננסיות. מניית החברה שרשמה צניחה של כ-70% מתחילת 2010, נסחרת כעת לפי שווי של 47 מיליון שקל.

בתקופה האחרונה ביצעה קמן מספר מימושים: שניים רווחיים (מצברי שנפ וחברת האנרגיה האמריקנית אמפייר פטרוליום) ואחד הפסדי (קמין נדל"ן). בימים אלו מצויה החברה במו"מ עם קרן המנוף אוריגו, להשקעה של 65 מיליון שקל בחברה הנכדה, מנדלסון, כנגד 43.33% ממניותיה, וזאת לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל למנדלסון (לפני הכסף).