הדיבה של ביבי

אם נתניהו מגיש תביעה על מסמך שולי אחד, האם זה אומר שאת כל השאר הוא מאשר?

יש סיבה אחת לקרוא את עיתון "ישראל היום": כדי לדעת מה ראש הממשלה רוצה שנחשוב עליו, על אישיותו ותפקודו. למשל, בפרשת הנסיעות, אנחנו למדים היום (ג') שנתניהו רוצה שנחשוב שני דברים. האחד - שנסיעותיו קיבלו אישור; השני - שהוא הגיש תביעת דיבה נגד ערוץ 10 על התחקיר של רביב דרוקר שהתחיל את הפרשה.

לא ככותרתה

בענין "אישור הנסיעות" אנחנו מקבלים כותרת גדולה: "ח"כ חיים אורון, שכיהן כיו"ר ועדת האתיקה: הועדה אישרה לרעיית ראש הממשלה להצטרף לטיסותיו". מה ניתן להבין מהכותרת? - שניתן אישור לכל נסיעותיה של שרה נתניהו.

רק כשקוראים את הידיעה עצמה מסתבר כי לא ככותרתה. "ועדת האתיקה של הכנסת אישרה לאשת ראש הממשלה להתלוות ל-3 נסיעות - בניגוד למה שנטען בתחקיר ערוץ 10", נאמר בידיעה.

אז איך אישור של 3 נסיעות בלבד הוא "בניגוד לתחקיר" שעסק בעשרות נסיעות (ולא רק בנסיעות)??!! מה גם שדרוקר הזכיר את האישורים הללו בתחקיר. מזה עושים כותרת? רק אם מבקשים לבלבל את הציבור שאינו בקי בפרטים.

מתי הוגשה התביעה

נתניהו "הגיש" את תביעת הדיבה, נכתב ב"ישראל היום". הגיש בלשון עבר. לאחר שכתבת "גלובס" התעניינה אצל דוברי ראש הממשלה איפה ומתי הוגשה התביעה, ולאחר עיכובים במתן התשובה, נאמר לה בשעות אחר הצהריים שהתביעה הוגשה בבית משפט השלום בירושלים.

רק ב"ישראל היום"

למה רק ב"ישראל היום"? אחר הכול, לא בכל יום, או אפילו יומיים, מגיש ראש ממשלה תביעת דיבה נגד אמצעי תקשורת. ובכן, קודם כל כמובן מכיוון ש"ישראל היום" הוא למעשה בטאונם של שרה וביבי נתניהו, שהוקם עבורם על-ידי שלדון אדלסון, עוד אחד מחבריהם העשירים. הוקם על-ידי שלדון אדלסון כדי לסייע לידידיו שרה וביבי.

הסיבה השנייה: מכיוון שאין בתביעה כל ממש. מכל עשרות הממצאים בתחקיר דרוקר, ה"תביעה" היא על מסמך אחד בו מפורטים התורמים לנתניהו בארוע מסוים אחד. ואותו מסמך יחיד גם לא היה חלק מהתחקיר, אלא שודר בנפרד - בניגוד לרושם העולה מהפרסום של נתניהו בבטאונו.

כלומר, מדובר בתביעה בענין המוגדר בחוק כ"פרט שולי", פרט קטן ולא מהותי מתוך עשרות רבות של מסמכים וראיות. על-פי החוק, ידיעה המבוססת על פרט שולי כזה אינה אמורה להגיע לדיון משפטי.

ועכשיו שאלה שלא תמצאו ב"ישראל היום": אם נתניהו מגיש תביעה על מסמך שולי אחד, האם זה אומר שאת כל השאר - הנסיעות, השנור, פשיטת היד, המלונות, הטירות, המחלקות הראשונות, המספרה, הכביסה מהבית - האם את כל אלה נתניהו בעצם מאשר?