ישראל היום: מזרח אירופה 2006

מי ששועט לדירה ללא היתר בנייה בין מזבלה לשכונת פשע ברמלה, שלא יופתע

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית מסחר לסחורות מט"ח ומדדי מניות שנסחר בבורסה של ניו יורק

עוד חצי אחוז למעלה בריבית? פישר מטורף? כנראה שלא. הריביות בעולם עדיין נמוכות מאחוז אחד, והציבור בעולם עדיין נזהר מאוד ברכישות. זה לא המצב בישראל, החשש מפני השקעה במניות או הלמות פרסות העדר, גורמים לאנשים פשוטים ללכת מכות על דירות שאפילו לא כתובות על נייר, שלא קיבלו היתר וספק אם יקבלו, שנמצאות על קרקע שבשיא בועת 2006 איש לא הסכים לקנות.

הבה נעזוב לרגע את תל-אביב, שבה ניתן להסביר את המחירים בביקוש אדיר. זה מכבר עלה מחירה של דירה 4 חדרים בבאר-שבע ליותר ממיליון שקל, כשבדימונה השכנה המחיר עדיין נע סביב 400 אלף.

דירות 4 חדרים בכרמיאל כבר נמכרות תמורת 800 אלף שקל, כשברור שאם יבנו עוד 20 אלף יחידות דיור בכרמיאל, לא יהיה מי שיגור בהן.

המחירים עולים כי היעדר שועט לנדל"ן כפי ששעט לפרוייקטים במזרח אירופה ב-2006, שקרסו, לשוק המניות ב-2007 (המניות תמיד עולות) ולמימוש למזומנים של קופות הגמל והפנסיה בשפל הגדול של תחילת 2008, שכמובן חשק את חסכונות השועטים עד דק ומאז כבר החזיר את התשואה לסבלניים.

הפחד משוק ההון, בדיוק בתקופה של העליות, שינה את כיוון העדר, שכעת משליך את כספי המשכנתא שלו על כול קבלן רענן שמבטיח הדמיות גרפיות יפות ללא שום מסמך להתבסס עליו.

הציבור קונה בכל מחיר, בכסף שאין לו, ושיכולת ההחזר שלו בתקופה של עליות ריבית מוטלת בספק. המציאות המשתנה גם מראה שעליות התחזוקה של דירה מזנקות. ההוצאה השוטפת על מים, חשמל, תקשורת ארנונה ונסיעות עולה וצפוייה להמשיך ולעלות, נוגסת בהכנסה הפנוייה של הלווים, אותה הכנסה ממנה נוגסת גם העלייה החדה בריבית.

בנק ישראל ניסה לשתמש בגדרות, מחסומים והגבלות אחרות שהוטלו על הציבור והבנקים. אבל העדר פרץ את כולן וממשיך לדהור. לפישר אין ברירה. הוא חייב לעצור את העדר. כפי שמראה ההיסטוריה, כדי לעצור את העדר, צריך להכאיב לו, ואולי גם להפיל כמה חללים בדרך.

  • לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  • אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.