פרשת רשות המסים: גם יורם קארשי הורשע בהסדר טיעון

(עדכון) - קארשי, אחיה של שולה זקן, הודה כי סייע לקובי בן-גור לתת שוחד לראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא ■ ההסדר אינו כולל הסכמה לעניין העונש; התביעה תבקש מאסר בפועל

הסדר טיעון רביעי בתיק המינויים ברשות המסים: בית משפט המחוזי בפתח-תקווה הרשיע היום (ד') במסגרת הסדר טיעון את יורם קארשי, אחיה של שולה זקן, בעבירה של מתן שוחד, בעבירה של סיוע למתן שוחד, בשתי עבירות של שידול עובדי ציבור לעשות במילוי תפקידם מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור ובעבירה של ביצוע בצוותא של הפרת אמונים.

על-פי עובדות כתב האישום המתוקן, קארשי הודה כי סייע לקובי בן-גור לתת שוחד לראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא. קארשי הודה כי סייע לבן-גור בקידום מינויו של מצא לתפקיד מנהל רשות המסים על מנת ליצור מחויבות של מצא כלפי בן-גור.

קארשי הודה כי כבר בשלב זה פעל מתוך ציפיה שכמנהל רשות המסים מצא יקנה לו השפעה ברשות המסים. קארשי רצה להשיג השפעה שתתבטא בעיקר בקידום עובדים ברשות המסים לפי דרישותיו, מתוך ציפייה כי עובדים אלה יטיבו עמו במסגרת מילוי תפקידם.

בהמשך פנה קארשי למצא ותבע ממנו למנות או לקדם עובדים שבקידומם חפץ ולפעול למען האינטרסים שלו. בכתב האישום מתוארות פניותיו ודרישותיו של יורם קארשי ממצא ודריסת הרגל שניתנה לו ברשות המסים: דרישותיו בעניין יגאל סער; דרישותיו לקידומו של עובד הרשות יוסי כהן; ודרישותיו לקידומו של יוסי שטיינמיץ.

קארשי הודה גם כי נתן שוחד ליגאל סער, מי שחפץ להתמנות לתפקיד סמנכ"ל למנהל ברשות המסים. קארשי היה מעוניין ביצירת מחוייבות של סער כלפיו, ועל כן פעל מול מצא כדי לסייע לסער להתמנות לתפקיד. הוא קיבל לעניין זה את הבטחתו של מצא כי ימנה את סער לתפקיד סמנכ"ל למנהל.

בשלב מאוחר יותר, חזר בו מצא מהתחייבותו כלפי קארשי ורצה לקבל את אשרורו של שר האוצר למינויו של בוברוב לתפקיד זה. אלא שקארשי סירב להשלים עם הפרת הבטחתו של מצא כלפיו. על מנת לגרום למצא לקיים את הבטחתו הביא קארשי לכך שמצא לא יוכל להיפגש עם שר האוצר לשם קבלת אשרורו.

קארשי הודה כי תיאם עם שולה זקן, אחותו ומי שכיהנה בתקופה הרלוונטית כיועצת בכירה לשר האוצר, שתימנע מלהיענות לפניותיו של מצא להיפגש עם שר האוצר ותפנה אותו לקארשי בכל הנוגע למינויי הסמנכלי"ם. בדרך זו עוכב אישור מינויו הסמנכלי"ם על-ידי שר האוצר, והלחץ על מצא לעמוד בהתחייבותו כלפי קארשי לעניין מינויו של סער הוגבר.

במקביל להפעלת הלחץ כאמור, תבע קארשי ממצא הסברים באשר להפרת הבטחתו. בסופו של יום, בסיועו של קובי בן-גור, הסכים קארשי להתפשר עם מצא כך ששמואל בוברוב מונה לתפקיד סמנכ"ל למנהל, והוסכם כי סער ימונה לתפקיד אחר שיהיה מקובל עליו. בהמשך הוא אכן מונה לתפקיד נציג רשות המסים בניו-יורק.

קארשי הודה כי פעל מתוך רצון לרתום את מחויבותו של סער, עובד בכיר ברשות המסים, כלפיו. עוד הודה קארשי כי שידל את עובד רשות המסים לבצע עבירה של הפרת אמונים כחלק מרצונו של קארשי לקבל דריסת רגל ברשות המסים.

קארשי הודה גם בביצוע בצוותא של הפרת אמונים ביחד עם יוסי שטינמיץ וכן בשידולו של גידי בר-זכאי לבצע עבירה של הפרת אמונים במילוי תפקידו.

על-פי עובדות כתב האישום, קארשי פעל כגורם בעל אינטרסים ברשות המסים על מנת לבסס את השפעתו על הנעשה ברשות, להשיג בה דריסת רגל ולהשפיע על ההחלטות המתקבלות בה.

קארשי הודה כי פעל בדרך של סיוע לעובדי רשות המסים על-ידי קידומם בתפקיד, על מנת ליצור את מחוייבותם כלפיו. קארשי הודה כי הוא פעל מתוך ציפיה שעובדי הרשות יפעלו עבורו במסגרת מילוי תפקידם, יקנו לו השפעה ברשות המסים ויקדמו את האינטרסים האישיים שלו.

עדיין אין עונש

הסדר הטיעון אינו כולל הסכמה לעניין העונש. המדינה הצהירה בבית המשפט כי היא תבקש מבית המשפט לגזור על יורם קארשי עונש של מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח, שיהלום את חומרת המעשים בהם הודה.

זהו הסדר הטיעון הרביעי שנחתם בתיק זה לאחר הסדרי הטיעון שנחתמו עם ג'קי מצא, שמואל בוברוב וקובי בן-גור.

תיק רשות המסים מנוהל על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה באמצעות עורכי הדין מיכל רוזן-עוזר, יוחאי בן-שמואל, יוסי אלון עמרי קופלר ומנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף.

בא-כוחו של קארשי, עו"ד איתן מעוז, מסר בתגובה כי קארשי חיכה זמן רב לאפשרות לקחת אחריות על מעשיו בפרשה ולהימנע מניהול משפט. "הדבר התאפשר בסופו של דבר על-ידי צמצום משמעותי מאוד בכתב האישום, באופן שהעמיד אותו על ממדיו הנכונים ובהפחתה של 4 עבירות שוחד מתוכו".

הסדרי הטיעון בפרשת רשות המיסים
 הסדרי הטיעון בפרשת רשות המיסים