האם המהנדס הפלסטיני שנחטף לישראל מחזיק במידע על גלעד שליט?

לטענת מקור של המגזין הגרמני "דר שפיגל", ישראל חטפה את דיראר אבו-סיסי כדי לקבל מידע אודות החייל החטוף גלעד שליט ■ על-פי הדיווח, אופציה לשחרור בפעולה צבאית על השולחן

המגזין הגרמני "דר שפיגל" חושף אמש (ג') כי על פי אחד ממקורותיו, ייתכן שהסיבה לחטיפתו של המהנדס הפלסטיני דיראר אבו-סיסי מאוקראינה לישראל, היא ניסיון לקבל מידע על החייל החטוף גלעד שליט.

לטענת המקור שבחר לא להזדהות, ישראל עדיין לא ויתרה על ההזדמנות לחלץ את שליט בפעולה צבאית. לדבריו, כדי להצליח במשימה כזו על ישראל לדעת את מיקומו המדויק של החייל החטוף בתוך שטח הרצועה.

אוקראינה הכחישה מעורבות

בשבוע שעבר הכחישו לראשונה הרשויות בקייב כל קשר לפרשה ולהאשמות מצד גורמים שונים, ובראשם חמאס, כי אוקראינה הייתה שותפה פעילה להעברת מהנדס החשמל דיראר אבו-סיסי משטחה לישראל.

דוברת שירות הביטחון הלאומי של אוקראינה, מרינה אוסטפנקו, אמרה כי אין בידיה כל מידע על הנסיבות שהובילו להיעלמותו של אבו-סיסי מארצה ולמעצרו בישראל. ממשרד החוץ בקייב נמסר כי שגריר ישראל באוקראינה, ראובן דין, ייקרא לשיחת בירור בנושא.

בשל צו איסור הפרסום שעדיין מוטל על רבים מפרטי הפרשה, עדיין לא ניתן לפרט מהן העבירות המיוחסות לאבו-סיסי. הוא הובא בשבוע שעבר לבית המשפט לדיון הארכת מעצר כשהוא מלווה באבטחה כבדה. כבר אז טענו עורכי דינו, סמדר בר נתן וטל לינוי, כי "במעשים אלה מעכירה ישראל את יחסיה עם אוקראינה".

"מדובר ביעד אסטרטגי"

אבו-סיסי, פלסטיני יליד ירדן ואב לשישה ילדים, שהה באוקראינה בביקור שמטרתו הייתה לבקש אזרחות אוקראינית, לאחר 12 שנים שחי ברצועת עזה. "באמצע פברואר, לאחר שאבו-סיסי שלח את כל הניירות הנדרשים, הורו לו השלטונות בקייב להפקיד את הדרכון שלו במסגרת התהליך", דיווחה סוכנות AP. "לאחר זמן קצר הם השיבו לו אותו, בטענה כי מדובר בבדיקה שגרתית".

לפי הדיווח, אבו-סיסי עלה על רכבת לילה לקייב ב-18 בפברואר בשעה 22:55, על מנת לפגוש את אחיו שהגיע לעיר מאמסטרדם. "ואולם, הפגישה בין השניים לא נערכה", דווח. "המשטרה האוקראינית אמרה לאשתו של אבו סיסי כי מספר שעות לאחר שעלה לרכבת, שני אלמונים נכנסו לקרון שלו בסמוך לעיר פולטאבה וליוו אותו החוצה".

אשתו של אבו-סיסי וגורמים רשמיים בסוכנות הפליטים של האו"ם טענו בריאיון כי ישראל חטפה אותו. "מדובר ביעד אסטרטגי", אמרה אשתו לסוכנות הידיעות. "אני בטוחה שהמוסד עומד מאחורי החטיפה, ובטוחה גם שכוחות הביטחון האוקראינים היו חלק בכך".