המנהיג הרוחני של קהילת יהודי סוריה בארה"ב הורשע בהלבנת כספים

שאול קצין, הרב הראשי של בית-הכנסת שערי ציון בברוקלין, הודה בהעברה בלתי חוקית של כספים ■ עיתונאים יהודים שכתבו ספר על הפרשה: "הזהירו אותנו לא לכתוב כי זה רע ליהודים"

‎‎הרב שאול קצין, בן 89, המנהיג הרוחני של קהילת יהודי סוריה בארה"ב, הודה אתמול (ג') בבית משפט פדרלי בטרנטון, ניו-גרזי, בהעברה בלתי חוקית של כספים. ההודאה היא חלק מהסדר טיעון, שבמסגרתו הסכים הרב גם לוותר על 370 אלף דולר שהשלטונות הפקיעו מחזקתו בעת שנעצר ביולי 2009. התביעה הסכימה לא לדרוש עונש מאסר.

‏בכך הסתיים פרק נוסף, בהחלט לא אחרון, בפרשת שחיתות סבוכה שמטלטלת את הקהילה היהודית-הסורית העשירה באזור המטרופוליטני של ניו-יורק ובישראל. קצין, הרב הראשי של בית-הכנסת שערי ציון בברוקלין, היה, וכנראה מוסיף להיות, אחד מהאישים הנערצים בקהילה.

‏הרב קצין נמנה עם קבוצה של 46 אנשים, בכללם 5 רבנים וכן אנשי ציבור מניו-ג'רזי, שהואשמו בהלבנות כספים ובעבירות פיננסיות אחרות בקיץ 2009.

כולם נעצרו בבוקר אחד, במבצע מתוקשר היטב, בעקבות חקירה סמויה, שנכללו בה מבצעי עוקץ, בברוקלין ובדיל, עיירה על חוף האוקיינוס האטלנטי בניו-ג'רזי, שידועה בווילות הענקיות שלה, ושבה מתגוררים רבים מעשירי הקהילה היהודית-הסורית בחודשי הקיץ. קצין עצמו הוא אחד מבעלי הבתים בעיירה.

בכתבי האישום נאמר כי הרבנים הלבינו כספים שנמסרו להם ממקורות בלתי חוקיים, וכי הרבנים ידעו, או שהיו צריכים לדעת, כי מדובר במקורות בלתי חוקיים.

בדרך-כלל נהגו הרבנים "לכבס" את הכספים באמצעות קרנות צדקה שהפעילו בתי-הכנסת שלהם - ולהחזיר את הכספים "המכובסים" לבעליהם לאחר שניכו מהם 5% עד 10% שכר-טרחה, לפי כתבי האישום.

‏קצין הואשם כי השתמש בקרן הצדקה "מגן ישראל", שבראשה עמד, כדי להלבין כספים שמסר לו סולומון דואק, טייקון נדל"ן שעסקיו קרסו. לפי האישום הוא הלבין עשרות מיליוני דולרים וגבה 10% כשכר-טרחתו.

הרב לא ידע שדואק נהפך למודיע משטרתי. דואק, בנו של רב ידוע בקהילה היהודית-סורית, נעשה מודיע בשירות ה-FBI לאחר שנעצר ב-2006 בחשד להונאת בנקים שהניבה לו 50 מיליון דולר.

מקורבי קצין אמרו בזמנו כי הרב לא השתמש בכספים שקיבל תמורת שירותי "הכיבוס" לצרכיו האישיים אלא הקדיש אותם לצדקה. קצין עצמו הכריז, למן מעצרו, כי ייאבק כדי להוכיח את חפותו. אתמול הוא הרים ידיים.

"מעטים הפשעים הפיננסיים שפוגעים בחוש הצדק שלנו כמו פעילויות בלתי חוקיות שלובשות כסות של צדקה", אמר התובע במשפט, פול פישמן.

‏הרב אליהו בן-חיים, לשעבר הרב הראשי של קהילת אוהל יעקב בדיל, הודה ביולי אשתקד בסעיף אישום אחד של קשירת קשר להלבנת כספים. גזר דינו יינתן ב-17 במאי.

רב נוסף המואשם בפרשה, אדמונד נחום, רב בית הכנסת של דיל, אמר לשבועון היהודי "פורוורד" כי לא עבר כל עבירה. הדיונים המשפטיים בעניינו מוסיפים להתנהל.

‏הרב משה שמה, רב בית-הכנסת הספרדי בברוקלין, אמר ל"פורוורד" כי קצין יוסיף לשמש כרב בית-הכנסת שלו עד יומו האחרון, למרות הודאתו. "הוא אדם נאיבי", אמר שמה.

שני עיתונאים יהודים, טד שרמן וג'וש מרגולין, חתני פרס פוליצר וחברי מערכת "סטאר לדג'ר", העיתון הגדול בניו-ג'רזי, שכתבו ספר על הפרשה, "העוקץ של ג'רזי", אמרו ל"פורוורד" כי היו מאמצים להניאם מלכתוב על השערורייה. "נאמר לנו פעם אחרי פעם: זה רע ליהודים", סיפר מרגולין. ‏‎‎‏