גליה מאור על האפשרות שתפרוש מתפקידה: "אני פה"

(עדכון) - בנק לאומי - הבנק הרווחי ביותר; רווחיו עלו ב-18% ל-2.4 מיליארד שקל ■ ההפרשה לחובות מסופקים צנחה ב-62% ל-584 מיליון שקל ■ שכרה של מאור - 8.5 מ' ש'

בנק לאומי ממשיך להיות הבנק הרווחי במערכת הבנקאית. לאומי מדווח על רווח של 2.4 מיליארד שקל, בשנת 2010, עליה של 18% בהשוואה לשנת 2009. רווח זה משקף תשואה על ההון של 10.3%. מנכ"ל לאומי היא גליה מאור.

בנטרול רווח לא רגיל של 182 מיליון שקל ממכירת פז, עומד הרווח הרגיל של לאומי על 2.2 מיליארד שקל ותשואה של 9.5% על ההון. תרומה משמעותית לרווח מגיעה מהאחזקות הריאליות של לאומי, בעיקר החברה לישראל. אחזקות אלו תרמו לבנק רווח של 420 מיליון שקל, 350 מיליון שקל מתוכם מהחברה לישראל.

הלימות הון הליבה של הבנק עמדה בסוף 2010 על 8.57%, שיעור זה נושק מלמעלה ליעד ההון של הבנק 8%-8.5%. הלימות ההון הכוללת של הבנק היא 15.1%.

שיפור משמעותי נרשם בהפרשות לחובות מסופקים. מתחילת השנה הסתכמו ההפרשות ב-584 מיליון שקל בהשוואה ל-1.52 מיליארד שקל אשתקד, ירידה של 62%. שיעור ההפרשה הכולל היה 0.26% בהשוואה ל-0.74% בשנת 2009. השיעור הנמוך הושפע מרקוברי בסך 1.6 מיליארד שקל הגבוה בכ-600 מיליון שקל מהקטנת ההפרשות בשנה הקודמת.

חשיפת לאומי למדינות ה-PIGS ירדה בכמחצית בשנת 2010 והגיעה בסיומה ל-552 מיליון שקל. מזה 469 מיליון שקל לספרד, 62 מיליון שקל לאירלנד, 14 מיליון שקל לפורטוגל ו-7 מיליון שקל ליוון. הבנק הגדיר רק 3 מיליון שקל מאשראי זה כחוב בעייתי. הבנק מדווח בספרד עיקר החשיפה לבנק סנטנדר שרוב הכנסותיו מחוץ לספרד.

מאור השתכרה 8.5 מיליון שקל בשנת 2010, לעומת 8.1 מיליון שקל ב-2009. מתוך עלות שכר זו, 2.3 מיליון שקל ניתנו במשכורות ו-4.4 מיליון שקל כבונוס בגין רווחי הבנק ב-2010. עלות שכרו של היו"ר דוד ברודט הסתכמה ב-3.9 מיליון שקל אשתקד.

ברודט: "הלימות ההון שלנו תעמוד גם אל מול אירועים בלתי צפויים"

"זהו דוח כספי טוב ואני מעריך שהלימות ההון שלנו היא הגבוהה ביותר מבין הבנקים הישראלים", אמר ברודט במסיבת עיתונאים שקיים הבנק לאחר פרסום הדוחות. הוא התייחס להתפתחויות בזירה הגיאופוליטית העולמית ובכלכלה הגלובלית ואמר כי עלולה להיות להתפתחויות אלה השפעה על המערכת הבנקאית בישראל ועל הכלכלה הישראלית. "אין לנו את הלוקסוס לוותר על כושר הצמיחה הגלום בתעסוקת חרדים, ערבים ובפריפריה", הוסיף ברודט.

ברודט ציין עוד כי "הלימות ההון שלנו תעמוד גם אל מול אירועים בלתי צפויים". הוא התייחס לעניין הפרטת הבנק ואמר: "בטווח הקצר, התיקונים בחוק מראני יעניקו את הוודאות הרצויה בבחינת הממשל התאגידי אולם בטווח הארוך עדיף שייווצר גרעין שליטה חזק וברור".

כשהציגה את הנתונים העיקריים בדוח, הדגישה מאור את הירידה במרווחי הריבית כעדות לעוצמת התחרות בין הבנקים. לדבריה, "התחרות במערכת הבנקאית התחזקה ב-2010 ואנו חשים בה בכל מגוון הפעילויות שלנו. זו תחרות עזה. הירידה במרווחי הריבית היא המענה למי שסבור כי אין תחרות אמיתית בין הבנקים בישראל".

ברבעון הרביעי של 2010 הפחית הבנק 63 מיליון שקל בגין החזקתו בבנק לאומי רומניה. "ספגנו הפסד גדול מהפעילות ברומניה", אמרה מאור. "נוכח המצב הכלכלי שם נקטנו בגישה שמרנית והפחתנו את המוניטין על ההשקעה שם במלואה".

מאור התייחסה לשוק המשכנתאות בישראל בסביבה של ריבית עולה ועל החשש לחדלות פירעון של נוטלי משכנתאות, ואמרה כי "אין ספק שלהעלאת הריבית תהיה השפעה על נוטלי המשכנתאות. כשהריבית עולה ההחזר החודשי עולה. אני יכולה לומר בצורה הכי ברורה שגם בבנק לאומי למשכנתאות אנו מנסים לחזות את ההתפתחויות ולקחת אותן בחשבון. כאשר אנו בוחנים את הלקוח ואת יכולתו לעמוד בהחזרי התשלומים בעתיד, אנו לוקחים בחשבון את אותה עלייה אפש עלייה אפשרית בריבית".

בהתייחסו לשכרה של מאור, ציין היו"ר ברודט כי "המנכ"לית עושה עבודה שבמקום אחר היא הייתה מקבל שכר יותר גבוה".

"אני פה" - כך ענתה גליה מאור, בחדות ובבהירות, לשאלה האם בכוונתה להישאר בתפקיד מעבר לשנה הקרובה ואף מעבר לשנת 2013.

דש ברוקראז': מחיר היעד עולה ל-19 שקל

מאיר סלייטר, אנליסט הבנקאות של דש ברוקראז', מציין בתגובה לדוח כי "אומנם השורה תחתונה של הדוח של לאומי לרבעון הרביעי חלשה, עם רווח של 519 מיליון שקל, 9.1% תשואה להון לעומת צפי ל-10.4%, אך התמונה הכללית שמתקבלת טובה יותר. הדוח כולל השפעות חד פעמיות, כמעט בכל השורות. בנטרול מרבית ההשפעות, התשואה להון הרבעונית עומדת על כ-11%, כאשר כ-2.8% ממנה מספקות החברות הכלולות. הבשורות החיוביות המשמעותיות, הן גידול של 10% בהכנסות המימון השוטפות וחלוקת דיבידנד נוסף, שהופך להיות על בסיס רבעוני".

"הרווחיות של הבנק בשנה האחרונה, אשר הסתכמה בתשואה להון של 10.3%, נוצרה גם מרווחים גבוהים של החברות הכלולות וממימוש ההחזקות בחברת פז. התשואה להון מפעולות בנקאיות עמדה רק על 8.4%, ונתמכה בשיעור הפרשה נמוך לחובות מסופקים, אשר נוצר בעיקר מהיקף ביטולי הפרשות גבוה. על מנת לשפר את תוצאותיו בשנים הבאות יהיה על הבנק לשפר גם את יחסי התפעול, וזהו האתגר הגדול של הבנק. אנו מותירים את ההמלצה על תשואת שוק ומעלים את מחיר היעד ל-19 שקל".