זה שיורד, זה שעולה

מאיזה תיקים וירטואלים כדאי להיזהר, ואיזה תיקים דווקא כדאי לאמץ

בטוח שאלתם את עצמכם כיצד ייתכן שמנהלי ההשקעות המקצועיים ביותר אינם מצליחים לנצח את המדדים. אם תשאלו אותם, הם יאמרו לכם שהם מתקשים לעשות את זה מפני שהם צריכים לגבות את דמי הניהול, לעמוד במגבלות רגולטוריות ולהתמודד עם מחסור בהשקעות אטרקטיביות. אם זה היה נכון, אלה שמנהלים תיק וירטואלי קטן וללא מגבלות, אמורים להצליח מעבר לרגיל. האם זה באמת כך? לא בדיוק.

משקיעים מוסדיים בדרך-כלל אינם מנהלים תיקים וירטואליים ברחבי הרשת, ולכן נצטרך להסתכל על מקצוענים אחרים. אחת הדוגמאות הטובות היא התיקים של האחים טום ודיוויד גארדנר באתר הפופולרי fool.com. אין ספק שזהו אחד האתרים הפיננסיים הלימודיים הטובים ברשת, אולם מקצועני ההשקעות שלו לא בדיוק מצליחים להכות את השוק.

התיק הוותיק ביותר באתר, ה-Stock Advisor, אמנם הניב תשואה שנתית ממוצעת של כ-7%, אך פרט לתיק הזה קיימים באתר שמונה תיקים נוספים, שכולם מניבים תשואה דומה או נמוכה מזו של ה-S&P500, כלומר 2%-3% ומטה. למשל, תיק "אבני החן הנסתרות" (Hidden Gems), שההתרכזות בו היא במניות של חברות קטנות בעלות יציבות פיננסית ופוטנציאל צמיחה אסטרונומי. על הנייר זה היה צריך לעבוד, אבל בפועל מי שנרשם לשירות הזה (שעולה אגב 199 דולרים לשנה) לא השיג את מבוקשו.

הסיבה העיקרית לכישלון היא שה-fools נוהגים לחזות צמיחה גבוהה מדי לחברות שלהם, ולכן מעריכים להן שווי אופטימי מדי. התוצאה היא קניית מניות במחירים שאינם זולים, ולעתים אף יקרים. אני בטוח שיהיו ביניכם כאלה שיאמרו שמדובר רק באתר בודד שנכשל ואינו מייצג את הכלל. אז הרשו לי לאתגר אתכם: ספרו לי על תיק וירטואלי ציבורי ברשת הפועל לפחות 5 שנים ברציפות ומצליח להכות את השוק.

אז מה כן עובד? תיקים פסיביים. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא התיקים המוצגים באתר של הארגון האמריקני למשקיעים פרטיים (http://www.aaii.com). באתר נמצאים כ-50 תיקי השקעות המתבססים על אסטרטגיות של משקיעי ערך מצליחים כגון בנג'מין גראהם, וורן באפט, ג'וזף פיוטרוסקי ואחרים. הרעיון הוא לבחור חברות איכותיות שמניותיהן נסחרות בזול על סמך מספר קריטריונים קבועים, כאשר מניה נכנסת לתיק כשהיא עומדות בקריטריונים האלה ויוצאת ממנו כשהיא נכשלת באחד מהם. הכול נעשה בצורה אוטומטית וללא שיקול דעת או ניתוחים נוספים.

אפשר להתווכח על זה לנצח, אולם מחקרים מלמדים כי אסטרטגיות השקעת ערך אוטומטיות כאלה מצליחות להכות את השוק בטווח הארוך. ואכן, מרבית התיקים באתר מנצחים את השוק, ולפחות 15 מהם אפילו הניבו תשואה שנתית ממוצעת גבוהה מ-20% בעשור האחרון. לזכותו של האתר, אני גם יכול לומר שהוא אחד מהמקורות שעזרו לי להחליט להרים את הכפפה ולהתחיל לנהל תיק ישראלי אוטומטי שכזה (תיק המניות המנצחות).

בסופו של יום, המסקנה היא שאם אין לכם את הרצון או את הזמן לערוך ניתוחים מעמיקים של חברות ומניות בעצמכם, ובכל-זאת אתם רוצים סיכוי לנצח את המדדים, המקור הנכון לעקוב אחריו הוא תיקי השקעות אוטומטיים כמו אלה שתיארתי.

גילוי נאות: הכותב אינו מחזיק במניות המוזכרות ומנהל בלוג השקעות בכתובת http://bursa4u.com