בנק ישראל: אם הדירות ימשיכו להתייקר - תתפתח בועה

בנק ישראל מזהיר: הגדלת היצע הדירות באופן חד מדי עלולה להביא בעתיד להיפוך חד במגמת המחירים

‎‎גם בדוח הנוכחי מסרב בנק ישראל להכיר בקיום בועת בשוק הנדל''ן, על אף העובדה שהמחירים ממשיכים לעלות "בצורה חריגה זו השנה השנייה" (כ-16%), ו"סממנים רבים של עלייה זו משקפים מניעים של תיק נכסים (דירות להשקעה)". בדוח נכתב כי "מחירי הדירות לא התרחקו משמעותית מהסביבה התואמת את גורמי היסוד, אולם המשך עלייתם בקצב מהיר העלה את הסיכון להתרחקות מהסביבה הזאת", ואף ל"מצב בועתי".

נזכיר כי לפי בנק ישראל, כאשר מחיר הדיור מנותק מגורמי השוק (לדוגמה: היצע, ריבית ושכר דירה) - נוצרת בועה. בבנק ישראל מציינים בהקשר זה כי "להתפתחות בועה במחירי הדיור ולירידות המחירים החדות הצפויות בעקבותיה עלולות להיות השלכות חמורות על היציבות הפיננסית, על הפעילות הכלכלית ועל החברה". בדוח מפורטת פעילות הפיקוח על הבנקים לצורך צינון שוק הדיור, אך נכתב כי לפעילות זו השפעה בעיקר במישור הציפיות, והשפעתה על מחירי הדיור אינה ברורה.

‎‎קשיים פיננסיים

‎‎בדוח מצוטטים שני מחקרים שעשו כלכלנים שונים במחלקת המחקר, ובהם תוצאות שונות. ממחקר אחד עולה כי הריבית הנמוכה במשק מסבירה כמחצית מעליית המחירים, והיצע הדירות הנמוך מסביר רק 20%. לפיכך, נכתב בדוח, 20% מעליית המחירים אינם מוסברים בגורמי היסוד של השוק, "ולכן ניתן לפרשה כסממנים של עליית יתר במחירים".

עוד מזהירים כלכלני בנק ישראל כי הגדלת היצע צריכה להיות מדודה, שכן גידול יתר עלול להביא בעתיד להיפוך חד במגמת המחירים: "יש להתאים את הגדלת ההיצע לצורכי הביקוש ארוכי טווח. הרחבתו בהיקף גדול מדי, בתגובה לביקושים הנובעים מגורמים קצרי טווח, עלולה ליצור עיוות בהקצאת המקורות במשק, וכן לגרום לקשיים פיננסיים, אם תהיה ירידה חדה ומהירה של המחירים כתוצאה של עודף היצע משמעותי".

עוד עולה מהדוח כי לעומת טענות הקבלנים, אין מחסור בעובדים בענף הבנייה, וחל גידול עצום במספר המועסקים בתחום הזה - בשיעור של 7.8% - מרביתם ישראלים (כ-88%). בבנק ישראל מסבירים כי הגידול במספר המועסקים הישראלים בבנייה אינו נובע רק מהגידול בפעילות, אלא גם מיישום סדר יום חברתי-כלכלי שעודד העסקת ישראלים בתחום. על רקע הגידול של ישראלים בתחום ותרומתם להקטנת האי-שוויון, לתעסוקה ולעוני, "חשוב שגידול הפעילות בענף ימשיך להישען על תעסוקת ישראלים. ראוי אפוא להמשיך לפעול להפסקת העסקת עובדים לא ישראלים", נכתב בדוח. ‏‎‎‏