עושים אמריקה

היום לפני 30 שנה מעריץ של השחקנית ג'ודי פוסטר ירה בנשיא רונלד רייגן

"רייגן", ד' 23:00, ערוץ ההיסטוריה

בדיוק היום לפני 30 שנה, ניסה מעריץ מטורף של השחקנית ג'ודי פוסטר, למשוך את תשומת ליבה כשירה בנשיא רונלד רייגן, הנשיא ה-40 של ארצות-הברית. רייגן נפצע, אך לא נהרג, הבחור נלכד, וג'ודי פוסטר שגילתה שהתסריט של "נהג מונית" הוא ריאליסטי ממה שחשבה, המשיכה בחייה. רונלד רייגן נותר חידה.

מצד אחד מדובר באחד הנשיאים האמריקנים האהובים במאה ה-20. מצד שני, רבים רואים בו דווקא סמל לטשטוש המחיצות שבין החלום האמריקני כפי שהוא מופיע על המסך (הגדול, במקרה דנן) ובין המציאות. רייגן נחשב גם לאולטרא-קפיטליסט, ושנות שלטונו שחפפו לשנות שלטונה של מרגרט תאצ'ר בבריטניה, מסמלות עד היום את שיא הקפיטליזם כפי שהכרנוהו. ובכל זאת, למרות פרשנויות רבות, תומכים ויריבים, רייגן נותר מעט מרוחק. גם העובדה שלקה באלצהיימר ובשנותיו האחרונות לא היה צלול במיוחד, הקשתה עליו לספר את סיפורו בגוף ראשון, כשהוא חף מכל אינטרס פוליטי.

לא קל לצפייה

ובכל זאת, יש מי שעושים ניסיונות לפענח את דמותו האניגמטית של הנשיא המרשים הזה. ילדות ענייה במערב התיכון, קריירה הוליוודית, מעבר לפוליטיקה כמושל קליפורניה תחילה ואחר כך מתמודד לנשיאות ונשיא. היו שאהבו אותו, היו ששנאו אותו, וכולם הביטו אליו כאשר "פסע לעבר שקיעת חייו" כפי שהגדיר את החלק האחרון במסעו רייגן עצמו, כשהוא מודע כבר לכך שבריאותו רופפת ומחשבתו לא תהיה חדה ומהירה כשהייתה. זו לא תוכנית קלה לצפייה, לא בגלל תכניה אלא בגלל אורכה: שעתיים תמימות תיאלצו להקדיש לה אם תרצו לנסות ולפענח את דמותו של הנשיא לשעבר. לדעתי מדובר בהשקעה נבונה מאוד.