האוצר משיק תוכנית סיוע ליצואנים בהיקף 2.75 מיליארד ש'

התוכנית תרחיב את פתרונות המימון ליצואנים וכן תגדיל את סל השירותים שמציעה חברת הביטוח הממשלתית "אשרא"

יומיים לאחר שבנק ישראל העלה את הריבית במשק בשיעור חד מהצפוי ל-3%, ועורר בביקורת קשה מכיוונם של הייצואנים הישראליים הנפגעים קשות מהייסוף בשערו של השקל כנגד הדולר, מתייצב היום משרד האוצר לימין היצואנים ומודיע כי הוא משיק תוכנית סיוע ליצואנים בהיקף של 2.75 מיליארד שקל.

שר האוצר, יובל שטייניץ, פנה לוועדת הכספים של הכנסת לאישור מסגרת ערבויות ליצואנים לצורך השקת תכנית חדשה והרחבת היקף פעילות חברת אשרא. מטרת התכנית היא הרחבת פעילות היצוא הישראלי מתוך הכרה בחשיבות היצוא כמנוע צמיחה למשק. התוכנית תרחיב את פתרונות המימון ליצואנים וכן תגדיל את סל השירותים שמציעה חברת הביטוח הממשלתית "אשרא".

התוכנית כוללת 2 צעדים להרחבת היצע האשראי לטווח בינוני וארוך הניתן ליצואנים ישראלים:

הצעד הראשון כולל ערבות מדינה לעסקאות יצוא בטווח הזמן הבינוני, תוכנית Top Up-2: לראשונה בישראל יכנס המגזר העסקי לתחום הביטוח לטווח הבינוני בעידוד הממשלה. בהמשך לפעילות הממשלה בזמן המשבר שכללה את תוכנית ה- Top Up (טווח קצר), אשר באמצעותה יצאו לפועל עסקאות יצוא בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, משיק משרד האוצר תוכנית חדשה להרחבת היצע האשראי הניתן לעסקאות של טווח זמן בינוני (מעל שנה ועד חמש שנים), וזאת באמצעות שיתוף פעולה של הממשלה עם החברות לביטוח אשראי ליצוא.

התוכנית תעודד את התחרות, תשפר את המענה שמקבלים היצואנים הישראלים ותביא למינוף של כספי המדינה. התוכנית משנה את חלוקת הסיכונים בין הסקטור הפרטי לבין המדינה כך שהסקטור הפרטי יכנס לתחום זה החשוב לפיתוח המשק. התוכנית תוצע בהיקף של 1 מיליארד שקל ותופעל למשך כשנתיים וחצי, בין היתר, על מנת למסד פעילות של הסקטור הפרטי בתחום.

הצעד השני כולל הרחבת היקף הפעילות של חברת "אשרא": "אשרא" הינה חברה ממשלתית העוסקת בביטוח אשראי ליצואנים בארצות בהן קיים כשל שוק או בעסקאות אשראי לטווח זמן בינוני וארוך. עקב הגדלת התחרות בסחר העולמי ובביקוש למימון עסקאות בתנאי אשראי ארוכים, יפעל משרד האוצר לשיפור כושר התחרות של היצואנים הישראלים באמצעות הרחבת פתרונות המימון וסל השירותים שמספקת החברה ליצואן. לאור העלייה הגדולה בביקוש מצד יצואנים וכן הרחבת השירותים המתוכננת, תגדל מכסת הערבויות המוענקות לחברה מ- 1.25 מיליארד דולר ל- 1.75 מיליארד דולר.

שר האוצר, יובל שטייניץ: "אנחנו ממשיכים לתמוך ביצואנים. כך עשינו בשיאו של המשבר וכעת אנחנו מפתחים תוכניות חדשות ויצירתיות. כניסה ראשונה של הממשלה לשוק הביטוח לטווח בינוני נועדה לחזק את היצואנים, המתמודדים בשוק גלובלי מורכב ועם לחצים מכיוון שער המטבע. משרד האוצר ימשיך לבחון ולקדם תכניות לסיוע לתעשייה וליצוא".

החשב הכללי, שוקי אורן: "אחד הגורמים הקריטיים להצלחת יצוא ובעיקר לשווקים חדשים הינו היכולת לממן את היצוא. קידום תחום ביטוח עסקאות היצוא מהווה מנוף אמיתי לחדירת התעשייה הישראלית לשווקים חדשים. תנאי אי הוודאות בחלקים גדולים מהעולם מגבירים את סיכון האשראי של הרוכשים בארצות היעד ואנו רואים את תפקיד הממשלה בהפחתת סיכון זה לצורך הגברת היצוא".