נפתלי אלטר: "כשאני מגיע לשילוב הנכון בין מילים ולחן - זה נס קטן"

המוזיקאי-מפיק-תסריטאי-במאי נפתלי אלטר המשיק בימים אלה אלבום בכורה ומופע חדש ■ "אם כל שיר שאני מעורב ביצירתו הוא נס קטן, 'עוד חוזר הניגון' היה נס קצת יותר גדול"

"בכל פעם בה אני מתיישב ליד הפסנתר ומגיע לשילוב הנכון בין מילים ולחן אני רואה בזה נס קטן", טוען המוזיקאי-מפיק-תסריטאי-במאי נפתלי אלטר המשיק בימים אלה אלבום בכורה. באלבומו החדש הוא מבצע בעצמו, לראשונה בקריירה שהחלה לפני קרוב לארבעים שנה, ממיטב השירים שכתב והלחין לאחרים לצד חומרים חדשים.

אלטר (63) מודע היטב לעובדה שבגילו ובמעמדו הקולגות סוגרים לרוב קריירה ולא מתחילים אותה. מה שלא מונע ממנו להעלות במקביל לאלבום, אותו הפיק מוזיקלית יהוא ירון, גם מופע.

"אני בעיקר סקרן", מודה אלטר. "הקדשתי לפאזה המוזיקלית הנוכחית בעשייה שלי את רוב זמני בשנתיים האחרונות, מאז סיימתי את עבודתי כראש מחלקת הדרמה בזכיינית ערוץ 2 רשת. אני לא חושב במונחים של מכירות או סינגלים בפלייליסט של גלגל"צ, אבל הייתי רוצה שקהל המגיע להופעה יקשיב וייהנה".

הקריירה של נפתלי אלטר החלה בסוף שנות ה-60, אז ניגן אורגן בהרכב בשם "המתקוממים". אחרי שסיים לימודי קולנוע בחו"ל פנה לקריירה משגשגת בתעשיית הסרטים המקומית במהלכה החל שיתוף-הפעולה רב השנים עם הבמאי אסי דיין, שאלטר הפיק רבים מסרטיו ואף הלחין את המוזיקה לרבים מהם כולל "גבעת חלפון אינה עונה" האלמותי.

במקביל החל אלטר לחנים וטקסטים למיטב הזמרים, בהם אושיק לוי ("יונתן סע הביתה", "לא הכרתי אותך מקרוב", "איפה טעינו", "זיכרון יעקב"), יעל לוי, נורית גלרון, מזי כהן ולזמרת נירה גל הלחין טקסט של המשורר נתן אלתרמן, "עוד חוזר הניגון", שהפך נכס צאן ברזל בעיקר אחרי גרסת הכיסוי המופלאה של ברי סחרוף מאלבומו "נגיעות". בסך הכול חתום אלטר עד כה על יותר מ-30 שירים, כאשר במקביל התפרנס בעיקר מעבודותיו ככותב, במאי ומפיק סרטים ובעשור האחרון גם כראש קרן הקולנוע הישראלי ומנהל מחלקת הדרמה ברשת.

"אני מניח שיש קשר בין פרישתי מרשת ותחילת העבודה על האלבום החדש", הוא אומר. "לא קל להיות בעמדה בה אתה צריך לומר 'לא' לכותבים השולחים אליך תסריטים ורעיונות. תמיד הקפדתי לקרוא עד תום כל הצעה או תסריט שנשלחו אלי, גם בקרן הקולנוע וגם ברשת, ומה לעשות שלפעמים החומרים היו לא מספיק טובים או שנאלצנו לסנן מיעוט נבחר מתוך שלל האופציות. המשמעות היא דחיית יוצרים, שלא תמיד קבלו את הסירוב ברוח טובה. זו הייתה עבודה מרתקת ומאתגרת אבל גם סוחטת נפשית, וכדי ליצור מוזיקה צריך שקט נפשי לו זכיתי רק בשנתיים האחרונות".

- הוכחת עצמך פעמים רבות כיוצר להיטים, ועדיין שמרת תמיד את העשייה המוזיקלית כעיסוק צדדי. מעולם לא הפכת "פס יצור" כמו בני דורך אהוד מנור או נורית הירש.

"הבנתי, כבר בשלב מוקדם של העשייה המוזיקלית, שאם אבנה על כתיבה והלחנה כמקור פרנסה עיקרי אצטרך לעשות דברים שלא הייתי מעוניין לעשות, כמו ג'ינגלים. נראה לי נכון יותר לבנות בסיס כלכלי יציב מעשייה קולנועית וטלוויזיונית, אהבתי הגדולה השנייה, ולעסוק במוזיקה כאשר זה באמת מתאים ונכון לי. הלחנת פסי קול לסרטים בהם הייתי מעורב כמפיק היא דוגמה מצוינת לשילוב בין שלל עיסוקי, ואני עדיין ממשיך בזה. בימים אלה אני מלחין מוזיקה לסרט החדש של אסי דיין, שצילומיו הסתיימו לפני כמה שבועות, כך ששיתוף הפעולה בינינו עוד לא אמר את המילה האחרונה".

- לפני כמה שבועות יצא לרדיו הסינגל "שיר נסיעה" מהאלבום החדש, ומהרת להצהיר שאתה לא זמר אבל זה לא אומר שאתה לא יכול לשיר.

"לא אני המצאתי את האמירה הזו, ואני לא הראשון שהחליט לשיר למרות שאין לו קול של זמר מדופלם. בשנים האחרונות נדמה שדווקא כוחם של הזמרים במובן הקלאסי של המילה דועך לעומת היוצרים-מבצעים. באלבום החדש רציתי להגיש את שירי בפורמט הכי קרוב לרגע בו נוצרו לראשונה, לכן הבסיס בכל ההקלטות היה אני והפסנתר. כאשר יהוא ירון נכנס לתהליך כמפיק מוזיקלי התווספו כמובן כלים ורעיונות, וזה כבר היה קרנבל מסוג חדש שהיה לי עונג גדול לחוות. יהוא מוזיקאי ובנאדם נפלא, למרות שכאשר הלכתי לראות הופעה שלו הסגנון כמבצע לא ממש דיבר אלי. עדיין, כשנפגשנו לשיחת עבודה אחד הדברים הראשונים שאמר לי היה: 'בוא נשמע כמה שירים של רנדי ניומן' ועניתי מיד: 'התקבלת'. מי שמכיר ואוהב את רנדי ניומן לא יכול לפספס איתי".

- מבין כל שיריך, יש אחד בו אתה רואה פסגת יצירתך?

"עקרונית אני לא אוהב מצעדים. אני מבין את האטרקטיביות של תחרות בעידן הרייטינג, ועדיין אין טעם בעיני לדרג יצירה של אמן או לומר: 'זה יותר טוב מזה'".

- עדיין, לו היו עורכים מצעד כזה של שיריך סביר ש"עוד חוזר הניגון" היה זוכה.

"אני יכול רק לאשר שאני רואה בשיר הזה אחד היותר שלמים שלי. אם כל שיר שאני מעורב ביצירתו הוא נס קטן, 'עוד חוזר הניגון' היה נס קצת יותר גדול".

נפתלי אלטר יופיע ביום ראשון הקרוב (ה-3 באפריל) ב-22:00 במועדון זאפה הרצליה (רחוב מדינת היהודים 85), ויארח את בתו הזמרת-יוצרת רוני אלטר ואת עמיר לב. פתיחת דלתות לקהל החל משמונה וחצי בערב. מחיר כרטיס: 60 שקלים.