תחרות לאתר "מתחתנים": וואלה נכנסת לשוק אתרי החתונות

רגע לפני עונת החתונות, וואלה משיקה את אתר "וואלה מזל טוב" וטוענת: "'מתחתנים' נחו עד היום על זרי הדפנה" ■ "מתחתנים": "אין לגולש סיבה לעבור לאתר שאין בו שום בשורה"

לא קל למצוא אהבה, ובטח שלא קל לשמר אותה עם השנים. אבל אם יש משהו שיכול להעיב ולהקשות על כל מערכת יחסים, חזקה ככל שתהיה, זה ארגון החתונה.

מדובר במשימה ארוכה ומייגעת, שמבזבזת המון זמן על התרוצצויות. מהחלטה על האולם, דרך קביעת התאריך ובחירת הקייטרינג ועד ההחלטה הגורלית על צבע מפיות השולחן.

כדי לעשות סדר בין שלל אולמות האירועים שצצים כמעט כל חודש (וגם נסגרים באותו קצב), מעצבי השמלות והצלמים, קמו בשנים האחרונות לא מעט אתרי חתונות, שמאנדקסים את מגוון הספקים שפועלים בתעשייה, שמגלגלת כ-4 מיליארד שקל בשנה.

מדובר בהחלט בסכומים גבוהים, כשלוקחים בחשבון ממוצע של 40 אלף זוגות שמתחתנים בשנה ועלות ממוצעת של 100 אלף שקל לכל חתונה.

שוק אתרי החתונות פועל בצורת פירמידה: אתר אחד מוביל בראש הרשימה, מתחתיו עוד כמה בולטים, ובתחתית כל שאר האתרים הקטנים. אלה לא רודפים רק אחר הגולשים המתחתנים, אלא - ואולי בעיקר - דווקא אחרי הספקים כדי שיפרסמו באתר שלהם.

בראש הפירמידה עומד בבטחה כבר תקופה ארוכה אתר "מתחתנים ברשת" מקבוצת דפי זהב, כשאחריו נמצאים אתרים נוספים כמו "חופה", "חתן וכלה", "mit4mit" ועוד כמה אתרים מוכרים. מתחתיהם, כאמור, נמצאים שלל אתרים קטנים.

הסטטוס-קוו הקיים בתעשייה עשוי לקבל בקרוב תפנית. ביום ראשון הקרוב תשיק וואלה אתר מתמחה בתחום האירועים והחתונות תחת השם "וואלה מזל טוב". על פניו השוק צפוף דיו, אך כשמדובר בגוף מדיה גדול כמו וואלה, האתר הרביעי בשיעור החשיפה שלו לפי סקר TIM, בהחלט מדובר בצעד חשוב וקריטי לענף.

"אחד הקהלים הכי חזקים של וואלה הוא גילאי 25-34. למעשה, 70% מהגולשים בגילאים הללו נכנסים אלינו לאתר", מסביר מנכ"ל "וואלה מזל טוב", שמעון כהן. "חשבנו אילו שירותים הגולשים האלה לא מקבלים אצלנו ומחפשים אותם במקומות אחרים. ואז הבנו שלשוק האירועים וואלה לא נותנת פתרונות. לכן חיפשנו לעשות משהו שלא יהיה רק אינדקס של בתי עסק בתחום, אלא ייתן ערך מוסף לגולשים".

בין הפיצ'רים שמציג "וואלה מזל טוב", שחלקם כבר קיימים באתרים אחרים, אפשר למצוא ניהול יומן, שמאפשר לראות תאריכים נוחים לקיום חתונות (לא על גמר ליגת האלופות, למשל); הכנת רשימת מוזמנים וסידורם לפי שולחנות; פיצ'ר לבחירת שמלת כלה לפי מאפיינים שונים ועוד.

- רציתם להיות מקוריים בתפיסה, אבל בנוסף לאינדקס שסביר שהוא חופף בחלקו לאתרים אחרים, גם חלק מהפיצ'רים כבר קיימים אצל המתחרים.

כהן: "מצאנו כל כלי בצורה אחרת ובאתר אחר. לא הצלחנו למצוא אתר שמרכז את כל הכלים ברמה שלנו. מעבר לכך, אצלנו השקענו בנושא השיתופי והאינטרנטי. היומן אצלנו לא רק מציג תאריכים 'בעייתים' לקיום חתונה כמו גמר 'האח הגדול', אלא כל גולש יכול להוסיף תאריך בעייתי, כמו הופעה גדולה שמישהו שמע עליה. גם הפיצ'ר לסידור רשימת מוזמנים שונה: באתר כמו 'מתחתנים' צריך להוריד תוכנה למחשב, כשאצלנו הכול נמצא על הרשת".

בוואלה מתכוונים להשקיע השנה 5-6 מיליון שקל בפרסום האתר החדש, הן דרך אתר וואלה והן באמצעי המדיה השונים. השירותים לגולשים יינתנו באתר בחינם, כשההכנסות מבוססות על פרסום של בתי עסק וספקים בתחום. זו למעשה אחת הסיבות העיקריות שוואלה נכנסת לתחום. לפי הערכות, שוק הפרסום של ענף החתונות, אונליין ואוף-ליין, מגלגל 80-100 מיליון שקל בשנה.

רבע מהשוק שייך ל"מתחתנים"

מי שנהנה היום מהחלק הכי גדול בעוגת הפרסום של ענף החתונות הוא אתר "מתחתנים". לפי נתוני האתר, כ-500 אלף גולשים נכנסים אליו מדי חודש - 250-300 אלף מתוכם הם משתמשים ייחודים (יוניקים). באתר טוענים כי הם נהנים מרבע משוק הפרסום בתחום - 20-25 מיליון שקל בשנה.

- איך תשפיע הכניסה של "וואלה מזל טוב" על שוק אתרי החתונות, שנשלט בידי "מתחתנים"?

"אני בטוח שעם הכניסה שלנו כולם יתעוררו ויתחילו להשקיע בגולשים. תראה את 'מתחתנים' - הם שולטים בשוק ונחו על זרי הדפנה. לא הייתה להם סיבה לבוא ולחדש. אבל לנו יש יתרון על פני המתחרים - קהל היעד של וואלה. מבחינת השפעה על הטראפיק, עדיין מוקדם לחזות כמה תנועה תהיה לאתר שלנו, אבל הצפי בשלב הראשוני הוא ל-15 אלף משתמשים ייחודים ביום".

- ואיך לדעתך הספקים יגיבו לכניסה שלכם?

"כל הספקים שמחים שאתר כמו וואלה נכנס לשוק החתונות. סוף-סוף בא שחקן אינטרנטי אמיתי, שנותן מענה לתחום הזה, לא כמו 'מתחתנים' שבאו מהקטלוג, שהוא אוף-ליין, ועברו לאונליין. פה החשיבה היא אינטרנטית מראש".

רוב הספקים מחוץ למשחק

ב"מתחתנים", כמובן, לא מצפים בכיליון-עיניים לאנשי וואלה, אבל מנסים לשדר דיפלומטיה. "אני מברך על כל תחרות בשוק ומאחל להם המון הצלחה", אומר אביחי בליצקי, מנכ"ל חטיבת החוויה של דפי זהב, שאחראי על אתר "מתחתנים". "התחרות היא דבר טוב ותמיד מחדדת את החושים. הגולשים מרוויחים מזה".

- ובכל זאת, אין חשש מכניסת שחקן גדול כמו וואלה לענף?

בליצקי: "'מתחתנים' הייתה ותמשיך להיות מובילת השוק. אין היום זוג שמתחתן בישראל בלי לארגן את החתונה שלו דרך 'מתחתנים'. יש לנו את הניסיון הכי גדול בתחום, והגולשים ימשיכו למצוא ב'מתחתנים' את הבית האולטימטיבי".

- ב"וואלה מזל טוב" טוענים כי בגלל המובילות שלכם בשוק אתם שוקטים על השמרים.

"ממש לא, אנחנו כל הזמן נערכים לחידושים. העלינו לפני כמה חודשים מערכת חוות-דעת, שמאפשרת לדרג את הספקים ולתת ציון לחוות דעת שעלו באתר. היום גולש נכנס ל'מתחתנים' כדי לקבל חוות-דעת ופחות נכנס ל-mit4mit (אתר חתונות שמתמחה בחוות-דעת של זוגות, ר.ג). אנחנו כל הזמן עוסקים בפיתוח האתר. גם התוכנה לתכנון חתונה שלנו עם רשימות המוזמנים, סידורי השולחנות ופתקיות ההושבה, הולכת לעבור שיפור ונשיק אותה מחדש ובגרסת אינטרנט".

- אז לוואלה יש עוד הרבה עבודה עד שהם יצליחו לאיים עליכם?

"אין היום שוק באינטרנט שאין בו עשרות אתרים, אבל בכל ענף יש מישהו שמוביל. קח את התחרות בין זאפ ו-kama, שעלה לאוויר באיחור כדי להתחרות בזאפ. kama לא מתרומם כי אין לו שום בשורה לגולש. הגולש אוהב את זאפ ורגיל לזאפ. אם בא אתר ומקים משהו שהוא באסטרטגיית me too, הגולש לא יעבור אליו. אותו הדבר לגבי 'מתחתנים'. אין לגולש שום סיבה לעבור לאתר שאין בו שום בשורה אחרת".

- ומה לגבי הספקים? הם יתחילו להעביר חלק מהתקציבים לוואלה?

"אנחנו רואים רק גידול בהכנסות שלנו. אנחנו לא רואים שספקים מסיטים תקציבים לאתרים אחרים. עד שלא יקבלו איזושהי תועלת משמעותית, הם לא יעשו שום שינוי. אני לא מאמין שספקים, שמקבלים אצלנו חשיפה גדולה, יסיטו תקציבים למקום אחר שלא בטוח אם יצליח או לא".

בקרב השחקנים הבינוניים בשוק אתרי החתונות יש מי שמרוצים מהכניסה של וואלה, אך כמו "מתחתנים", בטוחים כי מעמדם לא ייפגע מכך. מעוז שפירא, מנכ"ל אתר "חופה", שהוקם לפני שנתיים ונחשב לאחד הצעירים בתעשייה, מאמין כי כשנכנסים שחקנים חזקים לענף, זה נותן תנופה לכל השוק.

"אני מאוד מעריך את וואלה. הם היו מתחרים שלי עוד כשהייתי מנהל מסחרי ב-msn ישראל", אומר שפירא. "זה שוק עם הרבה כסף והרבה פוטנציאל לתקציבי שיווק יותר גדולים ממה שקיימים היום. הם יעזרו בהגדלת המודעות לכל הנושא של חתונות באינטרנט".

- הגדלת המודעות תביא להגדלת עוגת הפרסום או לכרסום בקיים על חשבון אחרים?

שפירא: "אני לא חושב שזה ינגוס בעוגה הקיימת. אני בטוח שהתקציבים יגדלו. תעשיית החתונות מגלגלת הרבה מאוד כסף, ותקציבי הפרסום באינטרנט הם יחסית נמוכים. אני גם מדבר עם ספקים, ואני יודע שזה מה שיהיה - זה יעזור לכל השוק".

אם מסתכלים על התנאים בשטח, דבריו של שפירא על הגדלת המודעות בקרב הספקים והגדלת תקציבי הפרסום נשמעת הגיונית. באופן יחסי, רק כ-40% מ-5,000 הספקים בתעשיית החתונות בישראל מפרסמים את עצמם באתרי החתונות.

אתר "חופה" מספק במה חינמית בסיסית ל-2,000 ספקים (ומעניק חבילות פרסום נרחבות כשירותי פרימיום), בעוד "מתחתנים" הגדול עובד עם כ-1,500 ספקים בלבד. לפי הערכות, קיימת חפיפה רבה בין זהות הספקים בשני האתרים הללו, ולכן קיימים כ-3,000 ספקים שלא לוקחים חלק במשחק האינטרנטי של שוק החתונות.

- מה ההסבר לכך שלמעלה ממחצית מבתי העסק בתחום החתונות לא מפרסמים באינטרנט?

"זה שוק שעובד מאוד חזק מפה לאוזן. רוב האנשים יגיעו לספק בגלל המלצה שקיבלו מזוג אחר. לכן, רוב עבודת השיווק של בתי העסק היא בעזרת אותם 'שגרירים'. באיזשהו מקום זה פועל לרעתנו. חוץ מזה, יש ספקים שמסתפקים בהקמת אתר משל עצמם וקידום האתר באופן עצמאי רק דרך גוגל. מעבר לכך, יש הרבה ספקים מהדור הישן - אין להם פייסבוק, ויש שאפילו אין להם אתר אינטרנט".

- אז על הנייר יש פוטנציאל להכפלת עוגת הפרסום של שוק החתונות.

"יש פה פוטנציאל כלכלי רציני. בגלל זה הכניסה של וואלה היא מאוד טובה. הם יגיעו לספקים שלא הכירו את אתרי החתונות. גם בקרב אלה שמפרסמים אבל עדיין לא מספיק מבינים את הכוח של הרשת. הכניסה של וואלה תחזק את העניין שנושא הפרסום לחתונות עובד, אחרת הם לא היו נכנסים לזה. וואלה נותנים עוד גושפנקה לכך שהפרסום לחתונות עובד וצריך להיות שם".

- ואיך הכניסה של וואלה תשפיע עליכם?

"לעומת וואלה, אנחנו לא ערוץ שנמצא בתוך פורטל גדול, אלא אתר נישה מתמחה. לכן, לראייתי, וואלה לא יהיה האתר היחיד שייכנסו אלא אתר נוסף. גם גולשי וואלה, ברגע שיגיעו לארגן את החתונה שלהם, יגיעו גם אלינו. זוגות שמתחתנים נכנסים לכמה וכמה אתרים ולא מסתפקים רק באחד".

נאמנות לאתרים? לא בתחום החתונות

"חוסר הנאמנות" של הזוגות המתחתנים לא מתבטא רק בהיעדר לויאליות לאתר אחד. "חופה", "מתחתנים", וואלה ואתרים אחרים נאלצים להתמודד עם קהל מתחלף, שהרי זוג שמתחתן גולש לאתרים הללו רק בתקופת ארגון החתונה שלו. חודש-חודשיים אחרי שהוא התחתן, אין לזוג בשביל מה להמשיך ולהיכנס לאתרי החתונות. לכן, בשונה מאתרי חדשות, אתרי קניות ותחומים נוספים, כאן המאבק על ליבו של הגולש מתנהל כל פעם מחדש.

"כדי לנהל אתר עם לקוחות משתנים, צריך להיות מעודכן עם מה שקורה בעולם החתונות וצריך כל הזמן להתחדש", מסביר שפירא. "צריך לעשות פעולות שיגדילו את המודעות כלפיך. לא משנה כמה כסף אני אוציא השנה על פרסום, בשנה הבאה אני אצטרך להשקיע שוב בפרסום כדי ליצור מודעות בקרב הזוגות החדשים שמתחתנים".

כדי להגדיל את המודעות ולמשוך את הקהל, אתרי החתונות מנסים לבדל את עצמם. כאמור, אינדקס הספקים חוזר על עצמו, אך כל אתר מחפש כיוון מסוים שהוא יהיה ייחודי בו. כך, למשל, אפשר לציין את קטלוג "מתחתנים", שמזוהה מאוד עם האתר ולמעשה היווה את אבן-הדרך לאינטרנט. גם היום הוא ממשיך להיות מופץ באלפי עותקים, ולדברי בליצקי, אף רושם רווחים לא רעים.

ב"חופה", למשל, בונים על התרחבות לשווקים בחו"ל כדי למשוך קהל של יהודים מהעולם שרוצים להתחתן בישראל או כאלה שמחפשים להעסיק ספקים מקומיים.

לדברי שפירא, האתר ישקיע 500 אלף דולר בשיווק ובפרסום בקרב קהילות יהודיות במדינות אלה, כדי להגדיל את המודעות לאתר, שנהנה מטראפיק של 50 אלף משתמשים ייחודים בחודש.

מה תהיה הייחודיות של "וואלה מזל טוב" שתבדל אותו מאתרים אחרים? טרם ההשקה עדיין מוקדם לקבוע, אך בהחלט שווה לעקוב.

ענף החתונות ברשת

* שוק פרסום של 80-100 מיליון שקל בשנה. המפרסמים הם בעיקר גני האירועים ונותני השירותים.

* כ-40% מהספקים בתעשיית החתונות בישראל מפרסמים את עצמם באתרי החתונות.

* כ-500 אלף גולשים מדי חודש נכנסים לאתר המוביל בתחום - "מתחתנים".