לחובבות האתגרים: כמה עולה להשתתף ב"מלכת המדבר"?

אלפי נשים ניגשות בכל שנה למיונים למסע "מלכת המדבר", מתוכן יוצאות בסוף כמה מאות לטיול האתגרי על טהרת הנשים ■ כיצד הפך הטיול המאתגר והמפרך הזה לפופולרי כל-כך?

"תחושת קסם עילאית", "העצמה נשית שאי-אפשר להסביר אותה", "תרומה לקהילה והתנעת שינוי" - אלה רק חלק מהתיאורים שמעניקות נשים שהשתתפו ב"מלכת המדבר" בשנים האחרונות לחוויה שעברו.

הן מאוגדות בקבוצות פייסבוק רחבות, מקיימות מפגשים בתדירות מבהילה ומתהדרות בכינויים ודרגות. בגולני הן אמנם לא שירתו, אבל הפרויקט הזה, שהוא בבסיסו מיזם תיירותי וטיול מאורגן, מצליח לגרום להן להמציא מחדש את המושג "גאוות יחידה".

מה שהתחיל לפני 12 שנה כמסע קטנטן של 30 נשים ישראליות שנפגשו עם נשים ערביות וטיילו איתן יחד - הפך למפלצת ענקית שבמרכזה שוק תיירותי שלם.

יותר מ-600 נשים ייצאו השנה במסגרת "מלכת המדבר" לסין, וכ-150 נוספות צפויות לצאת בפרויקט "מאגמה צ'אלנג'" המתחרה שהקימו הפורשות.

הפרויקטים הללו מסתמנים כרווחיים למדי. בין אם נפגעה הסלקטיביות במיונים או לא - המחיר נותר בהחלט גבוה: עלות הטיול האתגרי בן 10 הימים מסתכמת ב-3,500 דולר לאדם - עלות הכוללת את כל השירותים (כולל רכבי השטח, הדלק, הכניסות לאתרים, הפעילויות האתגריות וכן כלכלה מלאה בכל ימי המסע) - למעט ביטוח אתגרי.

"מלכת המדבר הוא כנראה הפרויקט הכי מוצלח בענף התיירות בישראל, משום שהוא תפס את הדבר הנכון בזמן הנכון. ממסע אתגרי לנשים הוא הפך לרשת חברתית בעלת עוצמה, שמתחילה לפני הטיול ונמשכת אחריו", אומרת סיגל יושע (40) מיפו, המנהלת הטרייה של "מלכת המדבר".

יושע, מדריכת טיולים מגיל 22, הייתה במסלול ישיר לדוקטורט באנתרופולוגיה, אך החוויות שצברה יחד עם עוד נשים בג'יפים במקומות שכוחי-אל גרמו לה לעשות פנייה חדה בקריירה.

היא נמנית עם הגרעין שהקים את "מלכת המדבר", והייתה מעורבת בארגון הקבוצות מראשית הפרויקט. השנה חזרה לנהל את הפרויקט ב"משרה מלאה וחצי", כמו שהיא מגדירה את זה.

משרד החוץ תפס טרמפ

השנה, מתגאה יושע, לראשונה אין אף לא גבר אחד מאחורי הקלעים במסע הזה. "עד עכשיו היו לנו מה שקראנו 'שקופים' - אלה גברים שהיו לפעמים נמצאים שם מאחורי הקלעים כדי לעזור בתמיכה הלוגיסטית במקרה הצורך ולתרום מניסיונם. השנה החלטתי שאם הם כבר כל-כך שקופים, אפשר שיהיו בלתי נראים. זו החלטה אמיצה, וזה רגע מבחן, אבל זה מרגש אותי - הפרויקט נהיה כל-כך גדול, שאנחנו יכולים למצוא בתוכנו את המשאבים".

רשימת היעדים שנכבשו על-ידי המלכות עד כה ב-12 שנות הפעילות של הפרויקט המדובר כוללת את ירדן, טורקיה, אתיופיה, גאורגיה, תאילנד, הודו, מרוקו, אוגנדה, דרום אפריקה, מדינות הבלקן ואפילו לפלנד.

הפרויקט, שזוכה כל שנה גם להתעניינות תקשורתית רחבה, הצליח לעלות השנה גם על הרדאר של משרד החוץ, שהצטרף ליוזמה ופרש את חסותו על מסע משותף של המלכות עם נשים סיניות באזור היעד. "גם הם הבינו שאפשר 'לשגרר' את ישראל מצוין דרך פרויקטים כאלה ולהעביר את המסר שישראל זה לא רק מלחמות", היא אומרת.

"זה מועדון: יש יותר מ-3,000 'מלכות' בישראל שעשו את המסע הזה, ואינספור נשים שרוצות להצטרף. עלינו לאוויר עם קידום של המיונים רק לפני חודש - וכבר יש יותר מ-1,000 פניות של נשים שמעוניינות לצאת השנה".

ואכן, עושה רושם שהכוורת של יושע וחברותיה רועשת ונרגשת לקראת לא פחות מ-4 ימי מיונים שצפויים להיערך בחודש מאי. הרכבת האווירית של "מלכת המדבר" תצא השנה למחוז יונאן שבדרום סין - ותכלול שני "צוותים פורצים" המורכבים מ"מלכות" שכבר עברו את המסע ועוד 12 טיולים של "מלכות בהתהוות".

למרות הגודל, לפחות כלפי חוץ בפרויקט מנסים לשמור על תחושה של סלקטיביות במיון, כאשר 100 "מלכות" מתנדבות מגיעות לכל יום סדנה כזה ומסמנות עם מי היו רוצות להחליף גלגל באישון לילה באמצע שדה אורז נטוש - ואת מי היו מעדיפות להשאיר בבית עם הבעל והילדים.

"זה נכון שאי-אפשר להגיד שזה מוצר בוטיק כשאנחנו מוציאים 600 נשים כל שנה - אבל החוויה נשארה עוצמתית באותה המידה. כל אחד מהטיולים הוא שונה ומגיע לכפרים שונים ולמקומות קצת אחרים. אנחנו מאוד מאמינים בתיירות אחראית ואקולוגית, ואין כאן מצב של 'שידור חוזר' שרץ 14 פעמים - לא נחזור לאותו כפר יותר מפעמיים, זה עניין עקרוני".

- מפרויקט של 30 נשים לפרויקט מסחרי של 600 נשים משהו בטוח אבד, לא?

"יש דברים שרק הגודל יכול לתת - הקהילה הזו, הרשת שנוצרה. לאחרונה מישהי מה'מלכות' חלתה, למשל, והצלחנו תוך ימים ספורים לגייס מכל החברות את התקציב שנדרש כדי לעזור לה לממן את הטיפול היקר שהיא זקוקה לו. את כל הנושא של תרומה לקהילה, למשל, אנחנו יכולות להרים רק בזכות הגודל.

"גם רמת הארגון היא תוצאה של זה - לא הייתי יכולה להשקיע כל-כך הרבה כספים בלטוס לסין, לעבור על המסלול ולתכנן אותו בקפידה כך שהחוויה באמת תהיה מושלמת, אם לא היה את התקציב שנלווה לפרויקט בסדר גודל כזה של מאות נשים מדי שנה".

החוויה המוקפדת תכלול גם מפגש עם שבט ה"נאשי" - אחד השרידים האחרונים לשבטים מטריארכאליים (שבהם האישה היא הדמות הדומיננטית במשפחה ובקהילה).

מאגמה צ'אלנג': המתחרה הבוטיקי

ובכל זאת, יש מי שמלינות על הגודל: "מאגמה צ'אלנג'" הוא פרויקט מתחרה שייצא לראשונה השנה, ובראשו עומדת יפעת יגר (42) מבית-לחם הגלילית. יגר עזבה בשנה שעברה את תפקידה בהנהלת פרויקט "מלכת המדבר" במסגרת "החברה הגיאוגרפית" שמארגנת את המסעות, וכעת מקדמת פרויקט מתחרה בחברה עצמאית - עדות נוספת להתרחבות תופעת טיולי האתגר לנשים.

"כשמוציאים 600 נשים לאותו יעד זה מאס פרודקשן", אומרת יגר על הפרויקט שעד לא מזמן ניהלה. "חשוב לנו לא רק לעבור ולנסוע אלא לעצור, להשתהות, להכיר נשים מקומיות - אי-אפשר באמת לעשות את זה כשמוציאים 13 מסעות".

לדבריה, הקבוצה שפרשה מ"מלכת המדבר" מבקשת כיום "ליצור מוצר פרימיום - כמו מה ש'מלכת המדבר' היה פעם. קבוצה שהיא באמת בבחירה עילית ושהסלקטיביות בה היא ממשית".

הנוטשות הצליחו לעורר מהומה רוויית קנאת נשים בכוורת של המותג המוביל והמצליח. יום המיונים של "מאגמה" נקבע לסוף אפריל ויכלול לצד ה"מלכות" הנוטשות גם מפורסמות שנקראו לדגל - בהן שירז טל, ענת הראל והילה אלפרט. גם במדינת היעד, אוגנדה, גייסו הבנות סלב מקומי(ת): אשתו של נשיא אוגנדה שתפרוש את חסותה.

"אנחנו רוצים לתת לנשים את ההזדמנות לחלוק את החוויה הייחודית הזו, להיזכר במי שאת - לפני הילדים ולפני הבית ולפני הקריירה", אומרת יגר. "יש בקבוצות נשים מכל הארץ ומכל גיל. מצעירות בנות 24 שרוצות לחוות משהו חדש, ועד פרופסורית באוניברסיטה העברית שיוצאת לגמלאות".

הקסם הופך לשיתוף-פעולה עסקי

לדברי יושע ויגר, מדובר ברשת חברתית רבת-עוצמה שמניבה גם קשרים עסקיים: "כמו שגברים דואגים לחבר'ה שהיו איתם ביחידה ויוצרים רשת חברתית שמבוססת על הצבא - המטרה היא שגם נשים יצרו משהו דומה.

"יש חוויה של התעצמות שקוראת בטיולים האלה ומהווה נקודת מפנה בחיים שהנשים מתרגמות גם להצלחה מקצועית, והרשת שנוצרת היא קהילה עסקית ופלטפורמה עסקית לכל דבר ועניין".

הפרס: מסע חינם

למרות ההבדלים בין שני הפרויקטים, בנות ה"מאגמה" עדיין מבקשות לשמר את אלמנט התחרות: בסוף המסע, מספרת יגר, יתבקשו הנשים לבחור את הצוות המנצח של 4 נשים זוכות, שיוכלו כל אחת לבחור מישהי שתזכה לעבור את מסע ה"מאגמה" חינם בשנה שלאחר מכן.

באופן דומה, גם ב"מלכת המדבר" מוכתר בסוף כל מסע "צוות דבש", שהמשתתפות בו זוכות לצאת למסע של השנה הבאה ללא תשלום.

מלכת המדבר
 מלכת המדבר