חומת הדאגות של וול סטריט

שוק המניות האמריקני לא גבוה מדי, והוא עוד רוצה להמשיך ולעלות

פתגם ידוע בוול סטריט אומר שהשוק אוהב לטפס על קיר של דאגות. זה נשמע מוזר, אבל זה נכון מסיבה פשוטה מאוד: אם אין חומה של דאגות, השוק כנראה גבוה מדי ו/או סובל מקניית יתר מכדי לעלות. אף על פי כן, בכל הקריירה שלי (שהייתה ארוכה) לא ראיתי מעולם את השוק מטפס על חומה כה גבוהה כפי שהוא עושה כיום.

אבל השוק רוצה לטפס, וגם אם אף אחד מתרחישי האימה האפשריים לא יתממש, הוא יטפס. איך אני יודע את זה? ובכן, בכל יום שבו החדשות לא איומות אלא רק רעות - יום שבו מחיר הנפט עולה רק בדולר אחד או שהתחלות הבנייה יורדות בעוד 20% - השוק ממשיך לטפס.

קיר הדאגות

אז מהן החומות האלה שעליהן מטפס השוק באחרונה? הנה כמה:

1. הכלכלה האמריקנית רושמת ביצועים סבירים עם עזרה חזקה מאוד של מדיניות תקציבית ומוניטרית, שחייבת להסתיים בקרוב. הפד יסיים כנראה את ההקלה הכמותית מספר 2 שלו ביוני, והקונגרס ינסה השבוע לצמצם את הגירעון התקציבי, ביחד עם הרשויות המקומיות והמדינות שמקצצות תקציבים ומעלות מסים.

2. שוק הדיור מת: מחיר הבית הממוצע עדיין יורד, העיקולים צפויים להגיע למיליון בתים השנה והדפלציה היא עדיין סיכון.

3. הקונגרס אולי לא יוכל להעביר תקציב והממשל יצטרך להיסגר.

4. מחירי האנרגיה והמזון גבוהים ועדיין עולים בכל העולם (חוץ מאשר בסין שבה מחירי המזון הורדו).

5. העולם המוסלמי עובר תהפוכות, מה שיכול להעלות את מחירי הנפט לשחקים (חישבו על מה שיקרה אם האיראנים ישגרו טיל אחד לעבר מיכלית שנושאת נפט סעודי במפרץ. זה כנראה לא כדאי להם לפני שתהיה להם פצצה, אבל לאחמדינג'אד מדגדג באצבעות, כי השיעים בבחריין זועקים לעזרתו).

6. המערב מעורב בעוד מלחמה, בלוב, בנוסף לאפגניסטן.

7. אל-קעידה עדיין איתנו והוא עלול להשתלט על מדינה (תימן).

8. רעבים ועניים בפקיסטן עלולים להצטרף לזרם המוסלמי הקיצוני, להפיל את המשטר ולהעניק לאל-קעידה את הפצצה.

9. משטר אסד בסוריה עלול ליפול ולסוריה יש נשק כימי וביולוגי.

10. התכה של ליבת הכור הגרעיני ביפן היא תרחיש בסבירות גבוהה מאוד.

11. מחסור ברכיבי היי-טק מיפן עלול להשבית ייצור של מוצרים שונים ברחבי העולם.

12. ארה"ב שקועה עד הצוואר במלחמה באפגניסטן ועושה רושם שהיא מפסידה בה. היא עדיין בעיראק, שעושה רושם שאיראן תשתלט עליה בסופו של דבר.

13. ארה"ב מפוחדת מכדי להתעמת עם הסינים שעושה רושם שהם מפירים כל עיקרון של סחר חופשי שהם יכולים להפר (לדוגמה גניבת IP, ויסות המטבע שלהם, הצפת ארה"ב ואירופה במחירי היצף).

14. הדולר האמריקני (הריאלי, בשקלול סחר) צנח לשפל היסטורי חדש בגלל התערערות עולמית שלו שנבעה מההקלה הכמותית השנייה של הפד (ראו גרף למטה).

15. כמה מדינות ובנקים באירופה קרובים לפשיטת רגל והם צפים זמנית רק הודות ל-EMU, ECB, IMF (האיחוד המוניטרי והכלכלי, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית) וכו'. הפסגה האחרונה של מנהיגי האיחוד הייתה אמורה להגיע לפתרון קבוע, אבל על אף שהם רשמו התקדמות ניכרת, הם לא התקרבו אליו. הדיון בכמה היבטים נדחה ליוני, אבל המערכת הפיננסית האירופית עלולה שלא להחזיק מעמד עד אז.

16. שערי הריבית עולים כמעט בכל העולם, ממדינות BRIC וכלכלות מתפתחות עד מרחב האירו, בקרוב.

17. בשלב זה אני עייף ומדוכא מכדי להמשיך את הרשימה הזו. הקורא יכול לעשות את זה בעצמו.

אז למה השוק עדיין מנסה לעלות ואינו גבוה מדי? אחרי הכול, הוא הגיע לרמתו הנוכחית רק פעמיים לפני כן, כאשר שתי בועות היו מנופחות ועמדו לפקוע. הראשונה הייתה ב-1999, כאשר בועת ההיי-טק עמדה להתפוצץ כעבור שנה. הפעם השנייה הייתה ב-2006, כאשר בועת שוק הדיור הגיעה לאותו שלב (ראו גרף).

ובכן, השוק לא גבוה מדי מפני ששערי הריבית (הקצרה והארוכה) נמוכים יותר ולא צפויים לעלות בהרבה בטווח הקצר, מפני שהכלכלה העולמית והאמריקנית צמחה מאז, ומפני שרווחי החברות עלו מאז (ב-70% ב-500 חברות מדד S&P משנת 1999).

הכותב הוא כלכלן

שער חליפין
 שער חליפין