ד"ר דגני: שדרוג התחבורה הציבורית יפוצץ בועת הנדל"ן

יו"ר גיאוקרטוגרפיה: קיצור זמני הנסיעות בת"א ומחוצה לה יעודדו את הציבור לחפש פתרונות דיור בערים נוספות ■ זמני הנסיעות הארוכים מגולמים בהפסד שנתי של 3 מיליארד שקל

"פתרונות תחבורתיים שיצמצמו את זמן הנסיעה בתל אביב והמרכז, יתרמו לצינון שוק הדיור", כך מעריכה ד"ר רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה, המצדדת במחקר חדש שערכה הקבוצה הבוחן את בעיות התחבורה ועומסי התנועה במרכז הארץ.

לדבריה, צמצום משמעותי בזמני הנסיעות בתוך תל אביב ויתר הערים הגדולות במרכז הארץ, ישליך בטווח הרחוק על נכונות הציבור הרחב להתגורר שלא בצמוד לתל אביב וערי במרכז - קרי, באזורי הפריפריה בהם כיום ישנו היצע דיור גדול וזול יותר, בהשוואה להיצע המצומצם יחסית והמחירים הגבוהים המצויים במרכז.

דגני מצביעה על הנתון הבעייתי במיוחד, לפיו זמן נסיעה ממוצע לתל אביב למשתמשים בתחבורה ציבורית עומד על לא פחות משעה ו-20 דקות. לדידה, מהלך היקפי לייעול התחבורה הציבורית בתל אביב, אשר יכלול טיפול בכלל היבטיה - הגברת תדירות קווי האוטובוס, שיפור תשתיות הרכבת, והקמת שירותי הסעות (שאטלים) בנקודות מפתח בעיר - יקצר בצורה דרמטית את זמני הנסיעות בתל אביב וסביבתה. קיצור זמנים שכזה, לטענתה, יוביל בסופו של דבר את הציבור להתגורר מחוץ למטרופולין, תוך משיכה למחירי הדיור הזולים יותר, המצויים בערים גדולות אחרות ובפריפריה; וכך לצמצם את עליית מחירי הדיור במרכז, הנוסקים כל העת.

בנוסף, מתייחסת דגני גם ליתרון הכלכלי גרידא הטומן בחובו קיצור זמני הנסיעות בעיר, ומציינת כי עובד בתל אביב מבזבז כ-27-28 שעות מידי חודש בנסיעות מחוץ לעיר ובתוכה - זמן אותו יכול היה לנצל לעבודה, המגולם בהפסד שנתי בהיקף של 3 מיליארד שקל למשק הישראלי. דגני מפרטת כי בנוסף לעידוד רכישה והעתקת מגורים רחבה מחוץ לתל אביב, קיצור זמני הנסיעה בעשר דקות בלבד בתוך העיר, תחסוך למשק הישראלי כ-1.2 מיליארד שקל מדי שנה.