הפרטת נמל אילת החלה: המדינה מקווה לקבל 100 מ' ש'

הכוונה היא למכור את מלוא ההחזקות בחברה לזכיין פרטי בסכום המוערך בכ-100 מיליון שקל ■ בין הגורמים המגלים עניין במכרז: איש העסקים שלמה שמלצר

רשות החברות הממשלתיות החלה היום (ב') בשלב הסינון המקדמי (PQ) של משתתפים במכרז למכירת החזקות המדינה בנמל אילת. מדובר בצעד ראשון בדרך להפרטת החזקות המדינה בחברות הנמל בישראל כשהכוונה היא למכור את מלוא ההחזקות בחברה לזכיין פרטי בסכום המוערך בכ-100 מיליון שקל. הזכיין יקבל משר התחבורה היתר להפעלת הנמל למשך 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות המותנית בעמידה במכסות של היקף תנועת המכולות בנמל בשלוש השנים האחרונות של תקופת ההפעלה הראשונה.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר כי מדובר בצעד חשוב בדרך ליישום הרפורמה בנמלים מ-2005. מנהל רשות החברות רו"ח דורון כהן אמר כי הפרטת נמל אילת תסייע במימוש הפוטנציאל שיש לנמל בתחום הסחורות ובתיירות. כהן ציין כי כ-10 אלפים נוסעים עברו מתחילת השנה בטרמינל הנוסעים שנפתח בנמל בשנה שעברה.

במכרז למכירת נמל אילת צפויים להשתתף גורמים בינלאומיים וכמה מהקבוצות הבולטות במשק בתחום התובלה ובהם קבוצת תעבורה של משפחת לבנת שהיא מונופול מוכרז בתחום הובלת המכוניות. כ-45 אחוזים מהמכוניות המיובאות לישראל עוברות דרך נמל אילת ובשנת 2010 הגיע מספרן ל-120,000, קצת פחות מהשיא של 140,000 שנרשם ערב פרוץ משבר האשראי העולמי.

גורם נוסף המגלה עניין במכרז הוא איש העסקים שלמה שמלצר בעל השליטה בקבוצת הרכב שלמה ומבעלי נמל הפרטי הראשון בישראל במפרץ חיפה. דרישות המכרז הפורמאליות מחייבות קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים רק בשלב האחרון לחתימת ההסכם לרכישת חברת הנמל. גופים שיבקשו להתמודד במכרז יעברו הליך של גילוי שמטרתו לבדוק את כשירותם לקבל רישיון להפעלת הנמל משר התחבורה. בסיום ההליך יוזמנו המתמודדים להציע תכנית עסקית ולאחריה תוגש הצעת המחיר. גורמים המעורבים במכרז אמרו ל"גלובס" כי להערכתם תינתן עדיפות לבעלי ניסיון בהפעלת נמלים.

ב-2010 עברו בנמל כ-2.3 מיליון טון כימיקלים בדרכם ממפעלי כי"ל למדינות אסיה. בקרבת הנמל נמצא טרמינל דלקים של קצא"א שדרכו ניתן לקלוט ולייצא נפט גולמי ותזקיקים. בשלבים הבאים מתכוונת המדינה למכור עד 20 אחוז מהחזקותיה בחברות הנמל של חיפה ואשדוד.