בשוק ההון סוף-סוף מתחילים להפנים את כללי חודק

מבדיקה שערכה רוסאריו קפיטל עולה כי בנטרול גיוסי הבנקים וחברות הביטוח, 60% מהנפקות האג"ח שבוצעו ברבעון הראשון היו בהתאם לכללי חודק

המצב הגיאופוליטי במדינות ערב, האסון ביפן ותקנות ועדת חודק בשוק ההון המקומי קיררו לאחרונה את שוק הנפקות החוב. ברבעון הראשון של 2011 גויסו כ-8 מיליארד שקל - היקף דומה לרבעון המקביל אולם ירידה של כ-35% לעומת היקף הגיוסים ברבעון האחרון של 2010, שעמד על 12.3 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני חברת החיתום רוסאריו קפיטל.

מתוך הגיוס הכולל, כ-7.9 מיליארד שקל גויסו באיגרות חוב, והשאר, כ-175 מיליון שקל, גויס במניות - רובן של חברות ביומד שריכזו 10 הנפקות ברבעון. בסה"כ בוצעו 53 הנפקות חוב ומניות, כאשר בתחום האג"ח בוצעו 28 הנפקות של אג"ח מדורגות (כ-6 מיליארד שקל גויסו באג"ח בדירוג A ומעלה, כמיליארד שקל בדירוג A מינוס ומטה), ו-15 הנפקות לא מדורגות.

נגה קנז, מנכ"לית רוסאריו קפיטל, התייחסה לגורמים לירידת היקף ההנפקות: "ניתן להעריך כי המלצות חודק הרתיעו חלק מהחברות מגיוס חוב ברבעון האחרון מחד, וכי ההיערכות להמלצות חודק בשנת 2010 הביאה לכך כי חברות הגבירו את היקף הגיוסים בחודשים שלפני כניסת ההמלצות לתוקף.

"השפעה גוברת"

"בנטרול הנפקות הבנקים וחברות הביטוח, כ-60% מהחוב גויס בהתאם לתקנות החדשות. ככלל, ניתן לומר כי ניכרת השפעה גוברת והולכת של תקנות ועדת חודק על תנאי גיוס החוב", ציינה קנז.

תקנות ועדת חודק נכנסו במלואן לתוקף רק בחודש ינואר 2011, אולם השפעתן ניכרה בחלק קטן מההנפקות עוד קודם. ברוסאריו ציינו כי ב-8% מהיקף הגיוסים, כלומר 635 מיליון שקל, נמצאה תאימות חלקית לתקנות, אולם הגופים המוסדיים לא השתתפו בהן. כן ציינו כי ב-52% מהגיוסים, כלומר ב-4.1 מיליארד שקל לא נמצאו התניות התואמות את התקנות, ואם מנטרלים מגיוסים אלה את הבנקים ואת חברות הביטוח (שעליהם לא חלות התקנות) מקבלים בשורה התחתונה ש-2.6 מיליארד שקל, 60% מגיוסי האג"ח, לא תאמו את התקנות.

בהיבט של פעילות החתמים, נראה כי המפה ברבעון הראשון השתנתה ופועלים אי.בי.אי כבשה את הבכורה. לפי נתוני רוסאריו, חברת החיתום שבניהול ארז גולדשמידט ובבעלות בית ההשקעות אי.בי.אי ופועלים שוקי הון, הובילה 14 הנפקות. כלל חיתום - חברת החיתום המובילה ב-2010, בניהולו של טל רובינשטיין ובשליטת צחי סולטן, הובילה 12 הנפקות. במקומות השלישי והרביעי נמצאות לאומי פרטנרס בניהול עופר גרינבאום ואנליסט חיתום של מאיר דלאל. יש לציין כי בבדיקה נכללו רק הנפקות ציבוריות.