התאחדות הקבלנים: רק 10% מבניינים מתאימים לתמ"א 38

לפי בדיקת התאחדות הקבלנים, 60% מהבניינים הפוטנציאליים לביצוע התמ"א אינם מגיעים לכלל ביצוע בשל כשלים תכנוניים

לקראת דיון שייערך מחר במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנוגע להקלות בתוכנית תמ"א 38 טוען היום סגן נשיא התאחדות הקבלנים, איציק אמסלם, כי תוספת של 2.5 קומות בשילוב אישור של ניוד זכויות תאפשר את חיזוקן של לא פחות מ-200 אלף דירות בישראל ותאפשר להגן על ציבור של קרוב למיליון איש במקרה של רעידת אדמה.

בהתאחדות הקבלנים ערכו בדיקה בקרב קבלנים שעוסקים בתחום של תמ"א 38. על פי הבדיקה, והערכות של כלכלני אגף הבניה והיזמות בהתאחדות, 60% מהבניינים הפוטנציאליים לביצוע התמ"א אינם מגיעים לכלל ביצוע בשל כשלים תכנוניים הכוללים בין השאר בעיה בייצור מקומות חניה נוספים, צפיפות ומחסור בתשתיות.

עוד על פי הנתונים, 30% מהבניינים הפוטנציאליים לחיזוק אינם מגיעים לביצוע בגלל כשל כלכלי, כלומר אי כדאיות כלכלית לביצוע החיזוק תמורת תוספת של קומה אחת בלבד. בסופו של דבר מגיעים בהתאחדות למסקנה מדאיגה כי רק 10% מהבניינים הזקוקים לחיזוק הם בעלי פוטנציאל למימוש התמ"א.

מחר (ג') תדון המועצה הארצית בהצעה להגדיל את תוספת הזכויות לשתי קומות וחצי ובאפשרות לניוד זכויות. כל זאת על מנת לקדם את יישומה של התמ"א. לדברי אמסלם, "ניוד זכויות משמעו שבבניינים שבהם יש כשל תכנוני שאינו מאפשר את חיזוק הבניין הקבלן המחזק יקבל את תוספת זכויות הבניה בפרויקט חדש שאותו הוא בונה באותה רשות, כנהוג בתל אביב במסגרת תוכנית השימור. בכך חיזוק הבניין יתבצע ללא התוספת אך עדיין הדיירים לא ישלמו על החיזוק ומימונו יתבצע באמצעות מתן זכויות לקבלן בפרויקט אחר. תוספת הקומות מקומה אחת ל-2.5 קומות תאפשר להסיר חסמים בחיזוק מבנים הנובעים מאי כדאיות כלכלית".

אמסלם מעריך כי השילוב של ניוד הזכויות ותוספת קומות יאפשר חיזוק של 200 אלף דירות בישראל. תוספת של 2.5 קומות ללא תוכנית הניוד תאפשר חיזוקן של 120 אלף דירות ולולא אישור תוספת הקומות או ניוד הזכויות פוטנציאל החיזוק יעמוד על 10,000 דירות בלבד.