הסינים נלחמים באינפלציה: הריבית עולה בפעם הרביעית

סין מנסה להילחם בלחצים האינפלציוניים ומנסה לרסן את בועת הנכסים באמצעות העלאת הריבית בשיעור של 0.25% ■ מדד המחירים לצרכן בסין זינק בפברואר ב-4.9%

סין מנסה להילחם בלחצים האינפלציוניים ולרסן את בועת הנכסים ומעלה היום בפעם הרביעית מאז המשבר הפיננסי הגלובלי את הריבית בשיעור של 0.25%.

ריבית ההלוואות לשנה בסין עולה החל ממחר ל-6.31% לעומת 6.06%, כך הודיע הבנק המרכזי של סין, People's bank of China באתרו. הריבית על פיקדונות תעלה ל-3.25% לעומת 3%.

נציין כי מדד המחירים לצרכן בסין זינק בפברואר ב-4.9% לעומת רמת המחירים שנה קודם לכן, ובכך עקפה האינפלציה את יעד הממשלה שעומד על 4%.

ראש הממשלה הסינית, וון ז'יבאו תיאר את האינפלציה כך: "עת תישתחרר - יהיה קשה מאד להשיבה לכלוב" וציין אותה גם כגורם אשר עלול לאיים על היציבות החברתית.

נציין כי הריבית לשנה על פיקדונות בסין מפגרת אחרי קצב עליית האינפלציה ולכן מהווה תמריץ לסינים להמיר את חסכונותיהם ולהשקיע את כספם בשוק הנכסים. "הנושא של ריבית ריאלית שלילית עדיין לא נפתר וחשוב מאד לצמצם את הפערים ולהביא את הריבית הריאלית לטריטוריה החיובית - אחרת, בועת מחירי הנכסים תתפרץ" אמר הכלכלן דריוס קוולצ'יק מקרדיט אגריקול בהונג קונג והוסיף "הלחצים האינפלציוניים הגלובליים גוברים וידחפו במהלך השנה הקרובה את המחירים גם בסין, במיוחד אם מחיר הנפט ישאר גבוה. הבנק המרכזי צריך לשלוח מסר ברור כי הוא עושה ככל יכולתו לשמור על יציבות המחירים".

עליית מחירי הנפט והסחורות והצמיחה הכלכלית המואצת עשויים לעודד את המדינות האסיאתיות להמשיך ולעלות את עלויות המימון בהן, זאת על אף האסון ביפן ומשבר החובות באירופה, אשר מעיבים על הכלכלה הגלובלית.

נציין כי מאז מארס העלו וייטנאם, הודו, דרום קוריאה ותאילנד את ריביותיהן ובסין ננקטו בחודש האחרון בצעדים נוספים לצימצום היקף המזומנים וזאת באמצעות העלאת דרישות הלימות ההון מהבנקים.

פרט לכלים המוניטריים, הממשלה הסינית הפעילה מנגנון סובסידיות על מלאי המזון במדינה. לבקשת הממשלה עיכבו החברות יוניליבר ו-Tingyi, יצרנית המזון הארוז הגדולה בסין, את תוכניותיהן להעלות את מחירי המזון.