גובשה רשימת המועמדים לתפקיד יו"ר מפעל הפיס

זה שלוש שנים פועל מפעל הפיס ללא יו"ר ■ תהליך האיתור הוקפא בשל עתירה לבג"ץ של אחד המועמדים, עדי אלדר ■ שאר המועמדים הסופיים: גדעון סיטרמן, חיים קרופסקי, רונית תירוש ועוזי דיין

ועדת האיתור ליו''ר מפעל הפיס גיבשה את המלצותיה בנוגע למועמדים הסופיים שיועברו לבחירתו של רה"מ לתפקיד. כך נודע ל"גלובס". המועמדים הסופיים שמהם יבחר ראש הממשלה את יו''ר מפעל הפיס הבא הם: גדעון סיטרמן, לשעבר מנכ''ל משרד התחבורה; עדי אלדר, ראש עיריית כרמיאל ויו''ר השלטון המקומי לשעבר; חיים קרופסקי, לשעבר מנכ''ל תשלובת ישראכרט; ח''כ רונית תירוש ("קדימה"), לשעבר מנכ''לית משרד החינוך; ועוזי דיין, אשר כיהן כראש התכנון של צה''ל, אלוף פיקוד המרכז, סגן הרמטכ''ל ויו''ר המועצה לביטחון לאומי. דיין הוא גם חבר ב"ליכוד".

שמותיהם של מועמדים אחרים אשר הוזכרו במסגרת המרוץ הנוכחי - יו''ר התעשיינים שרגא ברוש, ח''כ חיים כץ (ליכוד) ונציב שירות המדינה לשעבר, שמואל הולנדר - לא נכללו ברשימה הסופית שהועברה לנתניהו.

בוועדת האיתור, בראשות מנכ''ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, היו חברים פרופ' בן ציון זילברפרב, לשעבר מנכ''ל משרד האוצר; יעקב גנות, המכהן עתה כמנכ''ל לביטחון הפנים, ועו''ד יעל כהן, יועצת משפטית במשרד ראש הממשלה. מדובר בוועדת האיתור השנייה שהוקמה לצורך מינוי יו''ר מפעל הפיס, משרה שאיננה מאוישת זה כבר יותר משלוש שנים. הוועדה הראשונה הוקמה עת כהונתו של אהוד אולמרט ועמד בראשה מנכ''ל משרדו דאז, רענן דינור. הוועדה של דינור גיבשה אז רשימת מועמדים אשר כללה גם את ח''כ רונית תירוש ואת רענן כהן, ח''כ ושר לשעבר מטעם "העבודה".

עם זאת, התהליך הוקפא בעקבות עתירה לבג''ץ שהגיש עדי אלדר, אשר נכלל ברשימה החדשה, אך לא נבחר ברשימה הקודמת. בעקבות הטענות החמורות שהעלה אלדר אז, הורה בג''ץ להקפיא את תהליך הבחירה ולבחון את פעילות הוועדה וראש הממשלה הנוכחי הורה להקים ועדת איתור חדשה.

התפקיד הבכיר בפיס הוא אחד מהנחשקים יותר במשק בשל תנאי העסקה המפנקים. לפי דוח של הממונה על השכר האחרון, שכרם של 46 בכירי הארגון עמד ב-2009 על 32,720 שקל, יותר משכר מנכ''ל במשרד ממשלתי; עלות ההעסקה טיפסה לכ-43 אלף שקל לחודש. שכרו של מנכ''ל המפעל, שאול סוטניק, הגיע ב-2009 ל-62,868 שקל בחודש. עלות השכר הכוללת של שמעון כצנלסון, היו''ר האחרון, הגיעה בשנת 2007 ל-80,960 שקל לחודש. בנוסף, התפקיד מקנה כוח פוליטי עצום ליו''ר, אשר מחליט לאילו רשויות מקומיות להקצות את כספי המפעל לצורך בניית מתנ"סים, כיתות לימוד ומגרשי ספורט.

בחודשים האחרונים פנה המבקר למשרד ראש הממשלה בבקשה לקדם את מינוי היו''ר על רקע ביקורת שערך אז על מפעל הפיס. לינדנשטראוס ערך מספר רב של ביקורות ובאחת מהן הטיל אשמות קשות על כצנלסון, שנאלץ להתפטר בינואר 2008. "מממצאי הביקורת עולה כי אחדים מחברי המועצה ובכלל זה יו"ר המפעל, לא נהגו בכספי המועצה, שהם כספי ציבור, ברגישות ובאחריות הנדרשות, והם פעלו לקדם מימון של פעולות תרבות ביישוביהם או לתמיכה בתחומים ובגופים שיש להם עניין אישי בהם", כתב המבקר.