הסחטנים הירוקים עלו על גג

כמה דברים שמתקיני הקולטים הסולאריים הנחמדים והטרנדיים לא רוצים שאתם תדעו

הם נחמדים. הם בעד אנרגיה נקייה ונגד טייקונים. הם משלנו, הם בטרנד. ובכל זאת הם הגזימו. כמה מתקיני מערכות סולאריות על גגות ארגנו השבוע קמפיין רעשני בתקשורת, בדרישה שהמדינה תקצה להם מכסה נוספת להתקנת מערכות סולאריות על גגות בתעריפים מסובסדים.

אחרי שכבר קיבלו שתי מכסות כאלה הם דרשו לקבל עוד, כשעל הכוונת מכסה שהובטחה כבר למתקנים קרקעיים גדולים. "לא ייתכן שיקצו מכסה רק לגדולים ואנחנו לא נקבל כלום", טענו, תוך שהם מנצלים לרעה את הבורות ואת הזיכרון הקצר של הציבור ושל התקשורת.

הטיעונים שלהם היו מה שכל מי שמחשיב את עצמו לירוק אוהב לשמוע: מאחורי המתקנים הקרקעיים הגדולים עומדים בעלי ההון וחברות זרות. אנחנו קטנים, ישראלים, מעסיקים אלפי עובדים, מייצרים אנרגיה ירוקה, ובניגוד למתקנים הקרקעיים שגוזלים הרבה שטח אנחנו שומרים על השטחים הפתוחים.

כמו עצם הדרישה המחוצפת לקבל את מה שכבר הובטח לאחרים, גם הטיעונים האלה של מתקיני הגגות רצופים אי-דיוקים. מה לא סיפרו לנו מתקיני הגגות? ראשית, שהחשמל שהם מייצרים עולה בערך פי שמונה מעלות החשמל שמיוצר באמצעים רגילים כמו גז טבעי. שנית, שמי שמשלמים את העלות העודפת הזו אינם המדינה או חברת החשמל אלא אנחנו, הציבור הרחב. הפראיירים. באוצר אומרים, למשל, שאם המכסות הסולאריות יאושרו יתייקר חשבון החשמל ב-10% עד 15%. שלישית, מתקיני הגגות הם אולי ישראלים, אבל הפאנלים שהם מתקינים לנו על הגג מיוצרים בסין - שזה אומר שרוב הכסף שנשלם בחשבון החשמל עבור המערכת הישראלית הקטנה והירוקה יגיע בסוף לכיס של חברות גדולות ומאוד לא ישראליות. רביעית, ממש לא ברור היכן נמצאים אותם אלפי עובדים שמעסיקה תעשיית התקנת הגגות. בחברה ממוצעת שמתקינה על הגג יש לא יותר מחמישה עובדים.

לא כל חברות ההתקנה על הגגות הצטרפו לקמפיין הדמגוגי. יש בין המתקינים גם אנשים הגונים ורציניים שמבינים שהחגיגה על הגגות לא יכולה להימשך לנצח. מי שכן הצטרף היו הארגונים הירוקים, שכל מה שצריך היום כדי לרתום את שמם לקמפיין הוא הצירוף של כותרת בעיתון ומילת הקסם "שטחים פתוחים". עוד גורם שהצטרף היה מרכז השלטון המקומי, שמדבר עמוק מתוך הפוזיציה. הרשויות המקומיות שמו עין חומדת על גגות מבני הציבור שלהם. מישהו חסר אחריות זרק להם שיוכלו להרוויח 6 מיליארד שקלים אם יתקינו עליהם מערכות סולאריות.

מה בעצם דורשים מהממשלה מתקיני המערכות על הגגות? שאנחנו, הציבור, נמשיך לממן אותם ואת החשמל המיותר שהם מייצרים מתוצרת סין. ואם כבר התחלנו בדמגוגיה, אז שהזקנה מהשיכון של עמידר, הזוגות הצעירים מהדירות השכורות ומשפחות המצוקה בשכונות - במילים אחרות כל אלה שאין בבעלותם שטחי גג גדולים - יממנו מכיסם את בעלי הווילות, את המפעלים ואת הלולים שיש להם. זה צדק חברתי זה?