ביומד: האוצר, התמ"ת ואורבימד מקימים קרן ב-200 מ' ד'

הקרן תשקיע בתחום מדעי החיים, כאשר חלק ניכר מההשקעות יופנה לתחום הביו-פארמה ■ אורבימד הצליחה לגייס כ-160 מיליון דולר מהשוק הפרטי

משרד האוצר ומשרד התמ"ת חתמו היום על הסכם להקמת קרן עם אורבימד העולמית, גוף ההשקעות הגדול ביותר בעולם בתחום מדעי החיים, אשר מנהל כיום השקעות בהיקף של למעלה מ-5 מיליארד דולר בחברות שעוסקות בתחומי מדעי החיים. היקף פעילותה של הקרן הישראלית יעמוד על כ-200 מיליון דולר בשלב הראשוני והוא עשוי לגדול בהמשך.

הקרן תשקיע בתחום מדעי החיים, כאשר חלק ניכר מההשקעות יופנה לתחום הביו-פארמה, אשר זוהה על ידי המדינה כתחום בעל תשתיות מצוינות בישראל, שאינו מגיע לכלל מיצוי. הקרן שתקום תהיה בין היחידות בארץ שתתמחה בתחום הביו-פארמה.

קבוצת אורבימד נמצאה כשירה להגיש הצעה להקמת הקרן לאחר שעמדה בתנאי הסף הגבוהים שהוצבו לה, ובשלב השני נדרשה לגייס סכום של לפחות 76 מיליון דולר. אורבימד הצליחה לגייס כ-160 מיליון דולר מהשוק הפרטי, יותר מפי שניים מהמינימום שנדרשה לו, הישג ראוי לציון, במיוחד לאור הקושי הגדול בגיוס הון סיכון בימים אלו. סכום גיוס זה ממנף את ההשקעה הממשלתית באופן מקסימאלי.

במסגרת ההסכם, תשקיע המדינה באורבימד הישראלית כ-40 מיליון דולר. הסכום הכולל שתנהל הקרן, המורכב כאמור מהגיוס של אורבימד והשקעת המדינה, הופך אותה לאחת מקרנות ההון סיכון הגדולות בתעשייה הישראלית. כניסתה של אורבימד העולמית לישראל, צפויה להגדיל את ההשקעות הבינלאומיות בתעשיית מדעי החיים בישראל בכ-200 מיליון דולר, באמצעות co investment עם קרנות זרות.

בעקבות הזכייה במכרז, פתחה אורבימד העולמית נציגות בישראל ואת פעילותה יובילו שלושה שותפים ישראלים ד"ר ניסים דרוויש, ארז חימוביץ' וענת נשיץ. "אורבימד ישראל" תעבוד בתיאום ושיתוף פעולה מלא עם אורבימד העולמית, דבר אשר יאפשר לחברות הפורטפוליו ליהנות מהניסיון והוותק רב השנים שנצבר בחברה העולמית, כמו גם מהפריסה הגלובלית שלה בארה"ב, סין והודו.

"הקרן תשקיע בכול שלבי החיים של החברות בתחומים השונים"

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ אמר כי "רגע זה מסמן הצלחה גדולה - הוא מעיד על היכולת של הממשלה לזהות כשל, להביא לשולחן פתרון וליצור שיתוף פעולה עם השוק הפרטי ואני מקווה כי מאמצינו ישאו פירות וענף הביוטק ימשיך להתקדם ולהתפתח".

שר התמ"ת, שלום שמחון ציין כי "קרן הביוטק שהוקמה במשותף על ידי האוצר והתמ"ת היא דוגמא מובהקת לאמון שרוחשת הממשלה למו"פ התעשייתי, בו היא רואה אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של המשק".

ד"ר ניסים דרוויש, שותף מנהל באורבימד ישראל ציין כי "הקרן תשקיע בתחום מדעי החיים במגוון רחב של נושאים כמו: ציוד רפואי, ביו טק, דיאגנוסטיקה (אבחון) ועוד. הקרן תשקיע בכול שלבי החיים של החברות בתחומים השונים, החל משלב הסיד".

ג'ונתן סילברסטין, שותף מנהל באורבימד העולמית אמר כי "ההחלטה לפעול בישראל נובעת מההכרה בפוטנציאל הגבוה של ישראל בתחום מדעי החיים בשנים הקרובות. בשנתיים האחרונות אנו רואים תנופה משמעותית בתחום זה בישראל וגידול ניכר במספר החברות הנמצאות בשלבים שונים של ניסויים קליניים. אורבימד בחנה תכניות ממשלתיות במדינות נוספות בעולם והחליטה כי השילוב בין התוכניות של הממשלה הישראלית יחד עם הפוטנציאל של התעשייה בארץ היה האטרקטיבי ביותר".