המדריך לשבוע תרבותי: איפה כדי להיות ומה מומלץ לעשות

רנה שיינפלד וגיל שוחט רוקדים שופן; מחווה לבוקובסקי; "יונים, בוכים"; "מונוגמיה"

מחווה ליפהפיות: רנה שיינפלד וגיל שוחט רוקדים שופן

מה: הרקדנית והכוריאוגרפית רנה שינפלד והמלחין והמנצח גיל שוחט חברו למופע "הסילפידה", ריקוד בליווי מוזיקה חיה של שופן, הנחשב לגדול המלחינים הקלאסיים לפסנתר. המפגש המרתק בין השניים מבטא קשר אמנותי מיוחד, בין-דורי ורב שנים. שינפלד, הגברת הראשונה של המחול הישראלי, שאינה חדלה ליצור ולהפתיע, מעלה יחד עם להקתה כוריאוגרפיה ייחודית "מחווה לכל הפרימה-בלרינות, הסילפידות, היפהפיות הנמות והברבורות הלבנות והשחורות", בהשראת המוסיקה של שופן, אותה מבצע שוחט על הבמה.

למה ללכת: שינפלד חוזרת אל ה"סילפידה" שאותה רקדה לצלילי שופן בסטודיו של מיה ארבטובה בהיותה בת 17.

למה באמת ללכת: שיינפלד: "במהלך שנותיי על הבמה גילמתי תפקידי נשים רבות. היום, אני שבה אל הדמות הרומנטית, אלא שעכשיו זו הסילפידה של 2011".

עם מי ללכת: רומנטיקנים הארד קור.

מתי, איפה וכמה: הבכורה מוצ"ש (9.4) 21:00, מרכז סוזן דלל. הופעות נוספות ב-30.5, 21:00, ובמסגרת פסטיבל "מחולוהט" בחודש יולי. מחיר: 100 שקל.

רנה שיינפלד גיל שוחט / צלם: גדי דגון
 רנה שיינפלד גיל שוחט / צלם: גדי דגון

גאולה מהביבים: "לחיי בוקובסקי"

מה: הנרי צ'רלס בוקובסקי, מגדולי המשוררים של המאה ה-20, הוא מה שמכונה "משורר ביבים" במלוא מובן המילה. ספרי השירה והפרוזה שלו, יותר מ-40 פורסמו וחלקם אף תורגמו לעברית, הם שיר הלל לאנשים הקטנים והמיואשים, קשי היום (והלילה) המעברים את ימיהם בעבודה ללא תכלית ושותים עצמם לדעת באמריקה בפרט ובשאר בעולם בכלל. בוקובסקי עצמו, יליד גרמניה, היה שתיין כבד והעביר שנים רבות מחייו בבתי זונות ובפאבים אפלים ומעושנים. דמותו אף שמשה השראה לתפקיד שאותו גילם מיקי רורק בסרט "עכבר הבארים". 17 שנים לאחר מותו, מתקבצת גלריה מובחרת של מוזיקאים, זמרים, שחקנים ויוצרים מקומיים לערב הוקרה למיטב שיריו של בוקובסקי. הייאוש, על פניו, בהחלט יהיה יותר נוח. בועז כהן מנחה, ומנהלת תיאטרון תמונע נאווה צוקרמן היא גם היועצת האמנותית ושותפה ביצירת הערב לצד מיכל גרניט.

למה ללכת: זאב טנא, דן תורן, אייל שכטר, קרני פוסטל, שלה פרבר וסמדר יערון הם רק רשימה חלקית של משתתפים.

למה באמת ללכת: מי שחתום על אמירה גאונית כמו "לכתוב טוב יותר מלשתות" חייב לקבל את הכבוד המגיע לו.

עם מי ללכת: ג'ק דניאלס.

מתי, איפה וכמה: רביעי (ה-13 בחודש), 22:30, מועדון תמונע (רחוב שונצינו 8) בתל-אביב. מחיר: 60 שקל.

בריחה דו-כיוונית: "מונוגמיה"

מה: "מונוגמיה" בתיאטרון הלאומי הבימה. תשע שנים אחרי "קרוב יותר" מאת פטריק מרבר, הועלה "O go my man" מאת סטלה פילי האירית. עוד דרמה עכשווית במרכזה גברים ונשים המנסים לברוח זה מזרועות זו ובחזרה, במקום להתמודד עם מערכות היחסים הבעייתיות שלהם. הדמיון בין המחזות בולט גם ב"מונוגמיה", הגרסה העברית ל-"O go my man" המעבירה את המחזה של פילי לישראל של ימינו. צלם חדשות (רמי הויברגר החתום על המחזה גם כבמאי) הרדוף בזוועות שתיעד בחבל דרפור בסודן, נוטש את אשתו (אסנת פישמן) ובתו בת ה-15 לטובת שחקנית בת 34 המחזרת עדיין לפתחי אודישנים לפרסומות והצגות ילדים (ריקי בליך). זו מצידה משליכה זוגיות בת עשור עם צלם (אמנון וולף), הנסחף לסטוץ עם מפיקה שאפתנית.

למה ללכת: אין כמו הלקאה עצמית בסוף יום עבודה.

למה באמת ללכת: ריקי בליך מדגמנת הלבשה תחתונה שלא ראיתם ב"אסתי המכוערת".

עם מי ללכת: אטמי אוזניים, בגלל ניבולי הפה המטרידים קשות, מתברר, מנויים בני 60 ומעלה.

מתי, איפה וכמה: שלישי (ה-12 בחודש), 20:30, בית ציוני אמריקה (רחוב דניאל פריש 1) בתל-אביב. מחיר: 190 שקל.

בוחשים בקלחת: "יונים, בוכים"

מה: "יונים, בוכים" בסטודיו לתיאטרון של יורם לוינשטיין. שיתוף פעולה שני בין מכון גתה וסטודיו יורם לוינשטיין, אחרי "עמק המוות" הפיוטי וההזוי. "יונים, בוכים", עוד מחזה גרמני עכשווי, הוא דרמת טעויות אבסורדית וקלה בהרבה לעיכול. במרכז המחזה, פרי עטו של דויד גיסלמן המועלה בהצלחה בתיאטרון שאובינה היוקרתי בברלין, תעשיין עשיר בשם רוברט המחליט לנטוש את חייו המרופדים ולהיעלם. את החברה הוא מותיר בניהולו של אחד מעובדיו, הולגר, ובכך מעורר את חמתו של בנו, הלמר, השוכר צעירה יפהפייה בשם היידרון כדי שתתעלל במנהל החדש ותוציא אותו מדעתו. אחרי שבניירת מתגלים אי סדרים כספיים מצטרף לבוחשים בקלחת גם הפסיכולוג של הולגר, המנהל רומן עם אשתו נטלי הסובלת מהתפרצויות זעם כרוניות. כאשר מופיע פרנסואה, אחיו התאום של רוברט הדורש אף הוא חלק בירושה, התוצאה היא תוהו ובוהו בו כולם רוצים לרמות ו/או לשכב עם כולם. רועי מליח רשף ביים.

למה ללכת: כי זה מצוין. למה באמת ללכת: מיטל גל, דנה מיינרט וטומי ברמבוים - מהיפות והמוכשרות בשנה ג' הנוכחית.

עם מי ללכת: רואה חשבון.

מתי, איפה וכמה: משלישי (ה-12 בחודש) ועד ה-30 בחודש מדי ערב ב-20:30, אולם המופעים של סטודיו יורם לוינשטיין. מחיר: 70 שקל.