לב לבייב - בעל החוב הבעייתי הגדול ביותר בפועלים

לבייב, באמצעות חברת ממורנד, כבר הזרים להפועלים מעל 700 מיליון שקל במזומן עד סוף 2010, בהסדר חוב ■ למרות זאת, לבייב עדיין בצמרת רשימת החובות הבעייתיים של הבנק

מי שחשב שלב לבייב הספיק כבר להשאיר את צרותיו הפיננסיות מאחור צריך כעת לשקול זאת בשנית. ל"גלובס" נודע כי גם לאחר הסדר החוב רחב ההיקף שביצעו לבייב ואפריקה ישראל שבשליטתו עם הבנקים ומחזיקי האג"ח, קבוצת לבייב עדיין מככבת בצמרת רשימת הלווים הבעייתיים של בנק הפועלים, מבין הלקוחות שהחוב שלהם נושא הכנסה.

היקף החוב של לבייב עצמו לבנק הפועלים (באמצעות חברת ממורנד הפרטית), המוגדר כ"חוב בעייתי", עומד על כ-1.3 מיליארד שקל. מחציתו של החוב מוגדר על ידי הבנק כ"חוב מסופק", קרי חוב שהבנק ביצע הפרשה להפסד בגינו. באפריקה ישראל , הציבורית, עומד היקף החוב המוגדר כבעייתי על כ-225 מיליון שקל. יש לציין כי בעקבות הסדר החוב, קטן היקף החוב הבעייתי של לבייב בכ-10%, ואילו זה של אפריקה ישראל קטן בשיעור של 20%.

לבייב הסדיר את חובותיו האישיים

תזכורת: במאי 2010 נחתם הסדר החוב של אפריקה ישראל, הפועלת בתחומי הנדל"ן והתשתיות, מספר חודשים לאחר שהחברה החלה במגעים בעניינו (זאת, לאחר שנקלעה לקשיים תזרימיים בעקבות משבר האשראי העולמי שהשפיע לרעה על השקעותיה ברוסיה ובארה"ב). ההסדר נחתם מול מחזיקי האג"ח, להם הייתה החברה חייבת 7.4 מיליארד שקל, וכן מול הבנקים המממנים את פעילותו של לבייב (באמצעות ממורנד הפרטית) בראשות בנק הפועלים, ויצא לפועל ביוני 2010.

במסגרת הסדר החוב, שבמסגרתו נמחקו כ-3 מיליארד שקל מחובותיה של אפריקה למשקיעים, התחייב לבייב להזרים לאפריקה ישראל 750 מיליון שקל במספר שלבים כדי לשמור על השליטה בחברה. לבייב ירד מהחזקה של 75% באפריקה ישראל ל-47%, וזאת לאחר הזרמת הון ראשונית של 300 מיליון שקל במסגרת ההסדר (בחודש הבא צפוי לבייב להזרים 100 מיליון שקל נוספים, ועוד 250 מיליון שקל בתוך שלוש שנים).

עם השלמת הסדר החוב של אפריקה ישראל, נמחקו 13 סדרות האג"ח של החברה, שהיקפן הסתכם כאמור ב-7.4 מיליארד שקל, ובמקומן הונפקו שתי סדרות: אג"ח בינונית בהיקף של כמיליארד שקל שכבר נפרעה, ואג"ח ארוכה (כ"ו) בהיקף של 3.6 מיליארד שקל, שתיפרע עד שנת 2025. בנוסף, קיבלו מחזיקי האג"ח מניות בחברות הבנות: 18% ממניות אפי פיתוח (הנסחרת בלונדון) ו-12% ממניות אפריקה נכסים.

בד בבד עם ההסדר באפריקה, הסדיר לבייב גם את חובותיו האישיים. ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי לבייב, באמצעות חברת ממורנד, כבר הזרים לבנק מעל 700 מיליון שקל במזומן עד סוף 2010, במסגרת הסדר חוב שנחתם עמו. למרות זאת, כאמור, לבייב עדיין נמצא בצמרת רשימת החובות הבעייתיים של הפועלים (נכון לסוף דצמבר 2010).

על פי תנאי הסדר החוב בין לבייב לבנק, שנחתם ביוני 2010 , נפרסו חובות ממורנד לזמן ארוך. בנק הפועלים ביצע, בהתאם לכך, Recovery (רישום קבלת תמורה מחוב שנחשב אבוד) בסך 60 מיליון שקל. זאת, למרות ששווי השוק של מניות אפריקה ישראל, המשמשות ביטחונות כנגד הלוואותיה של ממורנד בבנק, היה בפועל גבוה יותר.

אפריקה ישראל עברה לרווח

בשבוע שעבר פרסמה אפריקה ישראל את הדוחות לשנת 2010 שאותה סיימה ברווח של 1.7 מיליארד שקל, לעומת הפסד של 674 מיליון שקל ב-2009, והפסד ענק של 4.9 מיליארד שקל ב-2008.

מלבד רווח חשבונאי עצום של 1.45 מיליארד שקל הודות להסדר החוב עם נושיה, רשמה אפריקה ישראל גם רווח חשבונאי משערוך נכסים (נטו) בהיקף של 225 מיליון שקל. בקבוצת אפריקה ישראל נכללות, בין היתר, החברות אפי ארה"ב, אפי פיתוח, אפריקה נכסים, אפריקה תעשיות (המחזיקה בנגב קרמיקה ופקר פלדה), אפריקה מלונות, ודניה סיבוס. בסך הכול נרשמה צמיחה של 28% בהכנסות הקבוצה אשתקד ל-5.9 מיליארד שקל.

החוב סולו של הקבוצה קטן מ-8.5 מיליארד שקל בסוף 2009 ל-4.1 מיליארד שקל בסוף 2010, ול-3.1 מיליארד שקל לאחר פירעון מוקדם של סדרת האג"ח הקצרה בתחילת 2011 (בהיקף של 1.08 מיליארד שקל). ההון העצמי (המיוחס לבעלי המניות של החברה) הסתכם בכ-3.5 מיליארד שקל, לעומת 1.1 מיליארד בסוף 2009. שווי נכסי הנדל"ן מסתכם בכ-16 מיליארד שקל, כש-39% מהם נמצאים במדינות ברית המועצות לשעבר (בעיקר ברוסיה).

במהלך השנה השלימה החברה את מכירת זכויותיה (37.5%) בזכיינית כביש 6, חברת דרך ארץ, את מכירת החזקותיה (74.5%) באפריקה ישראל מגורים לחברה האחות דניה סיבוס, וכן את מכירת מחצית מהחזקותיה באפריקה מלונות, תמורת סכום כולל 1.33 מיליארד שקל. בעקבות השלמת עסקאות אלו רשמה החברה רווח נקי של 460 מיליון שקל.

בשורה חיובית נוספת מכיוון אפריקה הגיעה בחודש שעבר, עת דיווחה החברה הבת, אפי פיתוח, כי הגיעה להבנות לרכישת מלוא החזקות עיריית מוסקבה בפרויקט הדגל של הקבוצה - קניון AFIMALL City - וכן במתחם סמוך של 2,700 חניות תמורת 310 מיליון דולר. הקניון, שפתיחתו נדחתה מספר פעמים, נבנה על שטח של 180 אלף מ"ר וכולל 400 חנויות להשכרה. הפתיחה הרשמית והחגיגית אמורה להיערך בסוף החודש הבא.

איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר עם פרסום הדוחות כי "אפריקה יוצאת מ-2010 עם מבנה התחייבויות והון טובים יותר, ועם מערכות ניהול סיכונים ובקרה מאוד איכותיות ומקצועיות. אנו חברה יזמית עם מעט נכסים מניבים, אך יש לנו הרבה קרקעות, ומהן נייצר נכסים מניבים. Afi Mall יהיה הנכס המניב העיקרי של הקבוצה עם מחזור של 150 מיליון דולר בשנה".

לבייב עצמו מחזיק מלבד מניות אפריקה ישראל בעסקים חובקי עולם בתחומי היהלומים וכריית הזהב והפחם, וכמו כן בהשקעות בתעשייה, באנרגיה, בנדל"ן ובפיננסים. יש לציין כי בשנת 2006 גייס לבייב, באמצעות ממורנד, כ-600 מיליון שקל לעסקיו הפרטיים באמצעות אג"ח מגופים מוסדיים.

באוקטובר 2008, בלחץ המוסדיים, שחששו לכספם, ביצע לבייב פירעון מוקדם ומלא של האג"ח בהיקף של 623 מיליון שקל, סכום הכולל מלבד הקרן גם הפרשי ריבית והצמדה.

על פי ההערכות, חל באחרונה שיפור במצבו הכלכלי של לבייב, בין היתר כתוצאה משיפור דרמטי בתחום היהלומים. חברת אל.אל.די שבשליטתו היא יצואנית היהלומים המובילה בישראל לשנת 2010, כשהיקף הכנסותיה מיצוא יהלומים מלוטשים עמד אשתקד על 366 מיליון דולר - זינוק של 52% לעומת 2009.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה, כי הבנק אינו מוסר נתונים מעבר לאלה שפרסם בדוחותיו הכספיים.