שר"פ אחד וגמרנו

גם אם ייקבעו עוד תקנים ויכפילו את שכר רופאי הפריפריה, כנראה שלא יהיה הסכם

הרופא. הרמב"ם מתהפך בקברו. "תפילת הרופא" שלו הייתה לבדיחה. "אל עליון, קודם שאני מתחיל בעבודתי הקדושה, לרפא את יצורי כפיך, אני מפיל את תחינתי לפני כיסא כבודך שתיתן לי אומץ רוח ומרץ רב לעשות את עבודתי באמונה. ושהשאיפה לצבור הון או שם טוב לא תעוור את עיניי מראות נכוחה, תזכני להביט על כל סובל הבא לשאול בעצתי כעל אדם, בלי הבדל בין עשיר ועני, ידיד ושונא, איש טוב ורע; את האדם בצר לו - הראיני רק את האדם...".

ראש הממשלה ב. נתניהו של אמצע הקדנציה שקוע בצרות גדולות, מדיניות ואישיות. חולים מתים, מנותחים סובלים, רופאים מפגינים בחלוקים ומסכות חדר-ניתוח, ודעת קהל מבוהלת ומתלהמת - זה כבר יותר מדי בשבילו. ארגון הרופאים יודע את זה ומשתמש בשמות, אישים וניסוחים אידיאולוגיים שפועלים על ראש הממשלה, והוא נוטה לקנות שקט זמני, כדור קטן לכאב ראש, תמורת היתר לשר"פ (שירות רפואי פרטי). לא במרפאות הפרטיות אלא בבית החולים, במרפאות ובמחלקות שהציבור מממן. זו תהיה הפרטה אחת יותר מדי. זה יהיה חורבן. זה יהיה הכתם השחור, הקללה שתאפיל על דמותו ההיסטורית, על ההצלחות והרפורמות שהצליח להעביר כאן.

המניפולציה לחזית המערכה שלחו נשים. רופאות צעירות ומסורות הצטלמו, דיברו, התראיינו על הקריעה בין החולים שלהן לילדים שלהן. על המצפון הכואב-תמיד בין תורנות החובה בבית החולים למסיבה בגן של הילדה. הסתדרות הרופאים מציגה: מניפולציה רגשית. שעת עבודה של הרופאה הזו, הם אומרים, נמוכה משכר עבודה לשעה של עוזרת בית. כמה עלוב, כמה מתחכם.

שאלה: כמה מהרופאות המשובחות בבתי החולים הן מנהלות מחלקות? כמה נשים מנהלות בתי חולים? איך לא נמצאה עד כה אישה ראויה לתפקיד ד"ר - מנכ"ל משרד הבריאות? בקיצור, בסך הכול שלחו אותן ליילל בפומבי. לשחק ברגשי.

הצדקנות "להציל את הרפואה הציבורית בישראל", זו סיסמת השביתה. כל מה שהרופאים רוצים זה לדאוג לנו. רוצים תוספת תקנים ומיטות עבור החולים, תגבור ההתמחות במקצועות שחסרים בהם רופאים, עידוד הרופאים בפריפריה, תוספת למתמחים המקיימים את כל התורנויות בבתי חולים, וגם תוספת שכר של 50%, שהרי הם מקבלים פחות מעוזרת בית.

שאלה ראשונה: נגיד שייקבעו עוד תקנים ומיטות, שיינתן מימון מסיבי למקצועות חסרים (בפועל, מקצועות ללא פרקטיקה פרטית) ויכפילו את שכר רופאי הפריפריה, ואף ישלשו התמורה לרופאים מתמחים שמחזיקים את בתי החולים ואת תורנויות הלילה - האם אז תהיה ההסתדרות הרפואית (הר"י) מרוצה? תשובה סבירה: לא.

שאלה שנייה: אם לא ייתוסף שקל נוסף למיטות, תקנים, מקצועות, מתמחים, פריפריה, אבל כן יימסרו מיליארדים להעלאת שכר, האם הר"י תהיה מרוצה? תשובה סבירה: כן.

שאלה שלישית: היה ויקבלו הרופאים מיליארדים לתוספות שכר, איך הם יחלקו אותם? תשובה סבירה: הרוב המוחץ יגיע לכיסי הבכירים-מקושרים-מנהלים. הם יקרצו למתמחים-אנשי התורנויות ויאמרו: חכו, תגדלו, תסיימו התמחות, ואז תקבלו גם אתם. רופאי הפריפריה לא יקבלו כלום, מי אשם שהם שם?

שאלה רביעית: אם אתם כל כך דואגים ל"הצלת" בריאותנו איך זה שאתם מוכנים למכור את כל הסיסמאות היפות תמורת שר"פ אחד?

רוני גמזו הד"ר-מנכ"ל משרד הבריאות הגיע מתפקיד מנכ"ל איכילוב, תל אביב, ויחזור לתפקיד בכיר שם. למעט אחד, אולי שניים, כל מנכ"לי משרד הבריאות באו מהמערכת וחזרו אליה. הם מלכתחילה ידעו שאם יספקו את הסחורה, עבור האינטרסים של חבריהם, הם יזנקו לתפקיד בכיר ביותר. אז הם סיפקו. גם גמזו יספק. הבוס הישיר שלו באיכילוב, ד"ר גבי ברבש, הוא הגורם הפעיל שלוחץ על השרים לתת היתר לרפואה פרטית. וגמזו לוחש על אוזנו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. לא משנה שהציבור שקרוב ללבו, משפחות גדולות בעשירונים הנמוכים, עומד לסבול קשות.