משרד הביטחון: לעצור מיד את הפרטת נמל אילת

לפני כשבוע פרסמה רשות החברות הממשלתיות הזמנה להציע הצעות לרכישה של החזקות המדינה בנמל ■ כעת טוען היועמ"ש של מש' הביטחון כי המכרז מנוגד לסיכומים עם מערכת הביטחון

משרד הביטחון דורש לעצור את הפרטת נמל אילת, כך נודע ל"גלובס". הליכי ההפרטה של הנמל נפתחו רשמית בשבוע שעבר, כשרשות החברות הממשלתיות פרסמה הזמנה לגופים המעוניינים לרכוש את החברה להציג את מועמדותם.

בעקבות פרסום המודעה פנה היועץ המשפטי של המשרד, עו"ד אחז בן-ארי, לרשות החברות הממשלתיות ודרש לעצור לאלתר את הליכי המכרז משום שהם מנוגדים לטענתו לסיכומים עם מערכת הביטחון. לטענת מערכת הביטחון, הסיכום בין הצדדים לא כלל את האפשרות שהמכרז יכלול סעיף אופציה להארכת תקופת הזיכיון בעשר שנים נוספות.

יש לציין כי התנגדותו של משרד הביטחון תמוהה, לאור העובדה שהתוכנית הנוכחית להפרטת הנמל אינה כוללת העתקה של בסיס חיל הים הסמוך לתוך שטח הנמל האזרחי. גורמים ברשות החברות אמרו כי ככל הנראה מדובר באי הבנה שלא תעכב את הליכי המכרז.

מתנגדים לכל שינוי

סוגיית פינוי בסיס חיל הים ממפרץ אילת נדונה זה שנים ללא הכרעה. באוצר, בעיריית אילת ובחברת נמלי ישראל תמכו בעבר בהעברת הנמל הצבאי לתוך האזור הצפוני של הנמל האזרחי, על מנת לפנות שטחי חוף יקרים לפיתוח תיירותי.

במערכת הביטחון, לעומת זאת, מתנגדים לכל שינוי במעמדו של הנמל. גם יו"ר חברת הנמל, עו"ד יאיר חזן, התנגד להעתקת הנמל הצבאי, בנימוק שהמגבלות הביטחוניות שיתלוו לכך והשטח שיילקח על-ידי הבסיס הצבאי, יפגעו פגיעה קשה בפעילות הכלכלית של הנמל.

בדיון שנערך בכנסת בנושא, הזהיר חזן כי העתקת הנמל הצבאי לשטח הנמל האזרחי תביא לחיסול נמל אילת. בעקבות התנגדותו של חזן, הוחלט להותיר את הנמל האזרחי במצבו כיום. גם התוכנית להעתקת הנמל צפונה, באופן שיאפשר בעתיד את חיבורו לקו הרכבת המהיר לאילת - נדחתה.

במסגרת המכרז להפרטת הנמל מקווה המדינה לקבל כ-100 מיליון שקל תמורת מכירה של מלוא החזקותיה בחברת נמל אילת. הזכיין יקבל משר התחבורה היתר להפעלת הנמל למשך 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות המותנית בעמידה במכסות של היקף תנועת המכולות בנמל בשלוש השנים האחרונות של תקופת ההפעלה הראשונה.

במכרז למכירת נמל אילת צפויים להשתתף גורמים בינלאומיים וכמה מהקבוצות הבולטות במשק בתחום התובלה, ובהם קבוצת תעבורה של משפחת לבנת, שהיא מונופול מוכרז בתחום הובלת המכוניות. כ-45% מהמכוניות המיובאות לישראל עוברות דרך נמל אילת ובשנת 2010 הגיע מספרן ל-120 אלף.

גורם נוסף המגלה עניין במכרז הוא איש העסקים שלמה שמלצר, בעל השליטה בקבוצת הרכב שלמה ומבעלי הנמל הפרטי הראשון בישראל במפרץ חיפה.