יום חג למשה כחלון

זהו חג לכולנו, אך במיוחד למי שהבין את הדבר הפשוט ששרי תקשורת לפניו סירבו להבין

במבט לאחור יש שאלה אחת שצריך לשאול: מדוע המכרז הזה מבוצע באיחור של שנים. זהו. כל הסיפור של שוק התקשורת בישראל מתמצה בשאלה אחת ויחידה, שהיא למה לא עשו את זה קודם ומדוע הגברת התחרות בשוק הסלולרי הפכה להיות סיסמה חלולה.

לצערנו במשרד התקשורת לא הבינו שנקודת ארכימדס להסדרת כל שוק התקשורת היא הסדרת השוק הסלולרי, ושממנו נגזרת הסדרת יתר השוק, ולכן נפגעה ההתפתחות בכל שוק התקשורת.

זהו יום חג לכולנו, אך במיוחד עבור שר התקשורת משה כחלון, שבפעם הראשונה זה שנים הבין את הדבר הפשוט והאלמנטרי, ששרי תקשורת קודמים לפניו סירבו להבין: שאין תחליף לתחרות אפקטיבית על ידי מפעילים נוספים. רק הם משנים את פני התמונה בענף, וכל המפעילים הווירטואליים למיניהם יחוללו שינוי מזערי ובשוליים. זה המצב בסלולר, וזה המצב גם בשוק הנייח. כניסת מיזם תשתיות נוסף תעשה את אותו הדבר - תגביר השקעות ותגביר תחרות.

המדינה מוותרת על כסף

המדינה בנתה הפעם מכרז מאד מתוחכם, כיאה לחשיבות שהיא רואה בהרחבת התחרות בסלולר. למעשה המדינה מוותרת על כסף, העיקר שתגבר התחרות בענף הסלולר, שהפך להיות הוצאה מרכזית בסל הצריכה שלנו. המדינה לא תעשה זאת במכרזים לדור הרביעי למשל. שם היא כבר תגבה מאות מיליוני שקלים מכל מי שירצה לרכוש רצועת תדרים ייעודית לדור הרביעי.

המדינה מעניקה לזוכים תמריצים גבוהים מאד כדי לקחת נתח שוק במגזר הפרטי. התחרות בשוק העסקי אפקטיבית דיה, והארגונים הגדולים יודעים לדאוג לעצמם טוב מאוד. הבעיה היא בשוק הפרטי, כפי שכולנו יודעים, והפערים מול המגזר העסקי. זה לא בשמיים שנשלם 15 אגורות פחות לדקת שיחה. מתח הרווחים של החברות הסלולריות הוא גבוה מאוד. מבלי להיכנס להשוואות עולמיות, ומצבנו אגב לא כל כך גרוע כמו שנוטים לצייר, יש מקום להוריד בצורה משמעותית את המחירים בסלולר, ומי שיוריד אותם אלו המפעילים החדשים.

האחרונים חייבים, אם הם לא רוצים להפסיד את דמי הרישיון, לקחת נתח שוק בכל מחיר. מעל נתח שוק של 7% בשוק הפרטי, הם לא יצטרכו לשלם עבור דמי הרישיון שלהם, וזה אומר שבשיניים הם "יקרעו" את נתח השוק הזה מהמפעילים הקיימים. גם אם יצטרכו למכור ב-10 אגורות לדקה הם ייקחו את נתח השוק שלהם על מנת לא לאבד את דמי הרישיון שמופקדים בערבות.

לקוחות, היכונו למרדף

מובן שהמפעילים החדשים לא יישבו בחיבוק ידיים. הם לא יוותרו בקלות על נתח השוק שלהם, ולכן כבר בזמן הקרוב אנחנו נראה ירידת מחירים זוחלת. המפעילים הוותיקים יתחילו להיערך בהתאם, ויבנו הצעות מאד אטרקטיביות לקראת כניסת החדשים שתתבצע כנראה רק בשנה הבאה. להם יש הרבה שומנים וכלים מאוד חזקים לשמור על הלקוחות שלהם.

ביטול קנסות היציאה בסלולר שיפר את רמת התחרות והגדיל את אחוזי הנטישה אצל כל המפעילים. בישראל אחוז הנטישה נמוך בהשוואה לעולם, והסיבה היא כמובן היעדר תחרות מספקת. כניסת המתחרים החדשים תשנה זאת ותביא לכך שהמפעילים יתחילו לרדוף אחרי הלקוחות ולא להיפך.