שוחטים אתכם בדמי הניהול? שכר שיא למנהלי ההשקעות

בתי ההשקעות הנסחרים רשמו עלייה קלה בהכנסות שהסתכמו ב-2 מיליארד שקל ורווחים של 354 מיליון שקל ■ זה לא מפריע ל-30 מנהלים לגרוף שכר בעלות מצרפית של 144 מיליון שקל

שנת 2010 הייתה עוד שנה מוצלחת עבור בתי ההשקעות המקומיים, שנהנו מהרוח הגבית של שוק ההון. הראלי שרשמו שוקי העולם בשנתיים האחרונות סייע לבתי ההשקעות להגדיל את היקף נכסיהם, ורובם גם הצליחו להגדיל בשל כך את ההכנסות. אולם בניגוד ל-2009, בה הזינוקים בשווקי העולם חיפו על חולשותיהם של בתי ההשקעות, הרי שב-2010 שוק המניות המקומי טיפס "רק" ב-16%, וכך, בחלק מהמקרים, נחשפו בעיותיו של הענף התנודתי הזה.

בסיכום השנה הציגו ששת בתי ההשקעות הציבוריים - אקסלנס , דש-איפקס , אי.בי.אי. , אנליסט , לידר שוקי הון (שמחזיקה 50% בילין לפידות) וכלל פיננסים (שנמחק מהמסחר בתחילת השנה הנוכחית) - הכנסות מצרפיות של כ-2 מיליארד שקל, וזוהי עלייה מינורית לעומת 2009. הרווח הנקי המצרפי של ששת הגופים עמד אשתקד על 354 מיליון שקל, וגם כאן מדובר בעלייה שולית של כ-4% לעומת השנה הקודמת.

על תוצאות בתי ההשקעות השפיעו כמה גורמים מנוגדים. מצד אחד, הנכסים צמחו ועימם גם ההכנסות בליבת הפעילות של ניהול השקעות. כמו כן ניכר מעבר של המשקיעים למוצרים רווחיים יותר בקרנות הנאמנות ובתעודות סל. מנגד, הנוסטרו תרם פחות מבשנה הקודמת, הברוקראז' המשיך להיחלש וניכרת בו התחזקות של הבנקים, התחרות הביאה לעצירת העלייה בדמי הניהול בקופות הגמל ואף לירידתם בשוליים, וההוצאות הנלוות על שכר ורגולציה עלו.

כל המגמות הללו צפויות להמשיך וללוות את בתי ההשקעות גם השנה, שבה האתגר שלהם יהיה להמשיך ולגייס כספים גם בסביבת שוק תנודתית.

אז מי מהגופים המשיך להפתיע גם השנה עם תוצאות מצוינות וכמעט ללא עזרה מהנוסטרו, מי חילק לבכיריו את השכר הגבוה ביותר ביחס לרווח הנקי, ומי צפוי לבלוט השנה בגיוסים? לפניכם המספרים המרכזיים של 2010 בענף בתי ההשקעות המקומי.

221 מיליארד שקל - זהו היקף הנכסים המצרפי של ששת בתי ההשקעות, והוא עלה במהלך השנה בכ-12%. בתי ההשקעות נהנו בשנה זו גם מעליית ערך נכסיהם, וחלקם גם הצליחו לגייס כספים חדשים, בזכות האווירה החיובית בשוק ההון.

את הצמיחה הגבוהה ביותר בנכסים, הציג לידר שוקי הון שבניהול עמית ורדי, המחזיק ב-50% מילין לפידות. נכסי בוטיק ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות זינקו בכ-4 מיליארד שקל בשנה שעברה, כשיותר ממחצית הזינוק הגיעה מגיוסים לקרנות ולקופות הגמל.

אין ספק כי תוצאות 2010 מדגישות עד כמה בוטיק ההשקעות הוא תרנגולת מטילת ביצי זהב עבור לידר שוקי הון (שב-2006 רכשה 50% ממנו תמורת 15 מיליון שקל בלבד). על בסיס תוצאות מעולות לאורך שנים ודמי ניהול נמוכים יחסית, צפוי ילין לפידות לגייס גם השנה סכומים ניכרים.

עבור לא מעט גופים אחרים, שלא בולטים בתוצאות או בדמי ניהול נמוכים, השנה הנוכחית לא צפויה להיות קלה. לפי התחזיות עליות השערים צפויות להיות מתונות יותר השנה, אם בכלל, ויהיה זה אתגר לא פשוט להמשיך ולגייס כספים כשהסביבה אינה תומכת.

65% - זהו שיעור ההכנסות המצרפי מניהול השקעות (קופות גמל, קרנות נאמנות, תיקי השקעות ותעודות סל) מתוך סך ההכנסות של ששת בתי ההשקעות. הגופים המשיכו ליהנות מהמגמה שהחלה ב-2009, והיא חזרה של הציבור לקרנות פחות סולידיות, שדמי הניהול בהן גבוהים יותר.

עלייה בהכנסות נרשמה גם בתעודות הסל, שגייסו בשנה החולפת לתעודות המנייתיות, בהן דמי ניהול גבוהים יחסית, אולם בפעילות זו ישנה חלוקה ברורה בין גופים שלמען השגת נתח שוק מוכנים לתת הנחות מפליגות ולנהל מוצרים בהפסד, ובין אלה ששומרים על רף מינימלי של רווחיות.

מנגד, העלייה בדמי הניהול של קופות הגמל נבלמה, על רקע התחרות הקשה בין הגופים, כשבמשרד האוצר וממילא מתכוונים לבצע רפורמה בדמי הניהול, ולהגבילם עד לתקרה של 1.2%. תחום הברוקראז' נחשב בגופים רבים חלק מליבת הפעילות, ואצל כולם ניכרת החולשה בו, עם קיטון דו ספרתי בהכנסות וברווחיות.

אקסלנס ואי.בי.אי נמצאים בשני הקצוות של נתון ההכנסות המצרפי נמצאים. 86% מהכנסות אקסלנס, שבניהול דוד ברוך, הגיעו ממגזר ניהול ההשקעות, ומנגד, באי.בי.אי. שבראשות צבי לובצקי, רק 45% מההכנסות נבעו ממגזר זה.

גם בדש-איפקס, שבניהול עידו נויברגר ו-ויקטור שמריך, ההכנסות מניהול השקעות היוו נתח משמעותי, של כ-83% מסך ההכנסות. ניהול השקעות כאן מבוצע בעיקר בחברת הבת, דש, שנוהלה עד לאחרונה על ידי קובי לוינסון, והצליחה לגייס ב-2010 קרוב ל-3 מיליארד שקל.

151 מיליון שקל - זהו סך הכנסות הנוסטרו המצרפיות של ששת בתי ההשקעות בשנת 2010. מדובר בירידה של 61% לעומת השנה הקודמת, בה בזכות זינוקים חדים שרשמו המדדים בבורסות העולם, נהנו בתי ההשקעות מהכנסות נוסטרו של כ-385 מיליון שקל.

כאמור, הצפי לשנה הנוכחית הוא כי עליות השערים שירשום בה השוק המקומי יהיו מתונות יותר, וכך גם הכנסות הנוסטרו. עבור גופים שאינם מסתמכים על הנוסטרו כמקור הכנסות עיקרי - כמו אקסלנס, למשל, שהכנסות הנוסטרו שלו ב-2010 עמדו על פחות מ-1% מסך ההכנסות - עובדה זו אמורה להשפיע בשוליים בלבד. אולם גופים כמו אי.בי.אי., אנליסט ולידר שוקי הון, צפויים להציג קיטון בהכנסות מפעילות זו, גם ב-2011.

1 - זהו מספר בתי ההשקעות שרשמו עלייה ברווח הנקי ב-2010. מדובר באקסלנס, שרווחיו צמחו בשנה החולפת ב-13% והרווח הנקי שלו היה הגבוה ביותר מבין השישה. חייבים להודות כי אקסלנס מצליח להפתיע בכל פעם מחדש. לבית ההשקעות מבנה הכנסות מבוזר, כשכל שנה מגזר אחר נותן את הטון, ומחפה על חולשה בפעילויות אחרות. השנה היו אלה תעודות הסל של חברת הבת קסם, שנהנות ממונופול בתחום התעודות הממונפות, וכן קרנות הנאמנות שתרמו באופן מהותי להכנסות.

שאר בתי ההשקעות רשמו ירידה ברווח הנקי (למעט כלל פיננסים שעבר מהפסד לרווח), כשכמעט אצל כולם מה שהעיב על התוצאה היה גידול בהוצאות לצד גידול לא-מהותי בהכנסות.

אחד הסעיפים הבולטים הוא זה של הוצאות השכר לעובדים. התחרות העזה מביאה את בתי ההשקעות "לגנוב" זה מזה עובדים מוכשרים, על ידי פיתויים ותנאי שכר נדיבים במיוחד. זה כבר לא חריג לראות מנהל שעוד לא חגג את יום הולדתו ה-35, וכבר מרוויח כמה מיליוני שקלים בשנה. וכך, השכר המצרפי ששילמו בתי ההשקעות ב-2010 עמד על 437 מיליון שקל, לעומת 400 מיליון שקל בשנה הקודמת - גידול של 9%.

144 מיליון שקל - זוהי עלות השכר המצרפית של חמשת המנהלים הבכירים בבתי ההשקעות (30 מנהלים בסך הכל), והיא זינקה ב-10% לעומת 2009. את השכר הגבוה ביותר קיבלו חמשת בכירי דש-איפקס, שעלות השכר שלהם עמדה על 42 מיליון שקל, סכום השווה ליותר ממחצית הרווח הנקי של החברה.

בכלל פיננסים ובלידר שוקי הון, עלות השכר של הבכירים הייתה אפילו גבוהה מהרווח הנקי: בכירי כלל פיננסים גרפו 28 מיליון שקל בעוד שהרווח הנקי עמד על 22 מיליון שקל, ובלידר שוק יהון הסתכם השכר של חמשת מקבלי השכר הגבוה ב-20 מיליון שקל, בזמן שהרווח הנקי עמד על 16 מיליון שקל בלבד.

עשרת המיליונרים
 עשרת המיליונרים

הברוקרים הפרטיים: הכנסות של מיליארד שקל ב-2010

באופן כללי, מצבם של בתי ההשקעות הפרטיים או אלה שבבעלות חברות ביטוח, אינו שונה במידה רבה משל אלו הנסחרים בבורסה. מיטב (שמפרסם את דוחותיו במסגרת דוחות גאון אחזקות וישיר איי.די.איי), מגדל שוקי הון שבבעלות קבוצת מגדל, הראל פיננסים שבבעלות קבוצת הראל, מנורה מבטחים פיננסים שבבעלות מנורה מבטחים ואפסילון שבשליטת כור, רשמו הכנסות מצרפיות של כמיליארד שקל - עלייה של כ-40% לעומת 2009.

גם הרווח הנקי המצרפי של חמשת בתי ההשקעות הללו זינק, ב-44%, ל-163 מיליון שקל, אולם הוא נובע ברובו מתוצאות מיטב. אם מנטרלים את מיטב, וכן את הראל פיננסים שעבר לרווח נקי, רואים כי הרווחיות של כל שאר בתי ההשקעות ירדה.

עבור מיטב זו הייתה השנה הקלנדרית הראשונה בה באו לידי ביטוי פירות המיזוג עם ישיר בית השקעות וגאון שוקי הון וכן עם אפריקה בית השקעות. בהראל פיננסים נהנו בשנה שעברה מגיוסים של כ-5 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות, ועוד כ-1.7 מיליארד שקל בתעודות הסל, ואלה התבטאו היטב בתוצאות.

חלק מהבעיות עימן מתמודדים בתי ההשקעות הציבוריים, מתעצמות אצל הפרטיים, בעיקר בגלל שמתחת למאסת נכסים קריטית מסוימת, ובהיעדר פעילות חיסכון לטווח ארוך, העסק פשוט לא רווחי. בנוסף לכך, התחרות העזה שמאלצת גופים לשפוך מיליוני שקלים על פרסום ועמלות למשווקים, ועליית המדרגה בדרישות הרגולציה וההון העצמי המינימלי, שוחקות את הרווחים והן שהביאו, בין היתר, לעסקאות המיזוגים והרכישות שראינו כאן בשנתיים האחרונות.

22
 22