לדור להורי שחר גרינשפן: "עונשו של דורס ילדתכם לא יוחמר"

מרק פטריק הותיר את שחר גרינשפן בת ה-12 משותקת וקיבל קנס מינימלי ועבודות שירות ■ פרקליט המדינה: "אני תקווה כי תמצאו מעט נחמה בכך שבזכותכם מקרים מסוג זה לא יישנו"

הפרקליטות איננה יכולה לערער על העונש הקל שגזר בית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה על הנהג מרק פטריק, שפגע בילדה שחר גרינשפן, פצע אותה קשה והותירה משותקת - כך הודיע אתמול (א') פרקליט המדינה, משה לדור, במכתב אישי להוריה של שחר, ישראל ונחמה גרינשפן.

לפני כחודש גזרה השופטת טל אוסטפלד על פטריק, במסגרת הסדר טיעון, עונש של 600 שעות שירות לתועלת הציבור וקנס של 1,000 שקל.

בעקבות גזר הדין התעוררה סערה, שהתמקדה הן בהסכמתה של התביעה המשטרתית לחתום על הסדר טיעון הכולל עונש כה קל, והן בנכונותה של השופטת אוסטפלד לקבל את הסדר הטיעון ולא לחרוג ממנו לחומרה.

עוד נחשף ב"גלובס" כי את הנהג הפוגע ייצג בתחילת המשפט עו"ד אלי אנושי, שמונה בהמשך לשופט בית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה. על אף שהמשך הייצוג של הנהג נעשה על-ידי אביו של עו"ד אנושי, התיק לא הועבר לבית משפט אחר.

לדור אף הודיע לפני כחודש כי פנה ליחידת התביעות בענף התנועה במשטרה, בבקשה לקבל הסברים על הסדר הטיעון שנחתם עם פטריק.

במכתבו אתמול למשפחת גרינשפן כתב לדור כי לבקשתו נערכה חקירה מקיפה של התיק על כל שלביו, החל משלב חקירת האירוע ועד תום ההליך המשפטי, כולל נסיבות חתימת הסדר הטיעון. הממצאים הועברו למשטרה ולאגף התנועה לקבלת תגובתם, לפני גיבוש הדוח הסופי.

בין היתר, ציין לדור, נערכה הבדיקה לצורך קבלת החלטה האם לערער על גזר הדין שנקבע בבית המשפט. המועד האחרון להגשת ערעור שכזה לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה הוא 20 באפריל. ואולם, לדברי לדור, "הגם שברור לנו כבר עתה כי הסדר הטיעון היה שגוי ביותר, על-פי הדין כיום אין זה אפשרי לצערי להגיש ערעור על גזר הדין".

משה לדור / צלם: איל יצהר
 משה לדור / צלם: איל יצהר

"חקירה מקיפה". פרקליט המדינה, משה לדור

עוד מסר פרקליט המדינה כי במסגרת הפקת לקחים במערכת התביעה כללית בעקבות הפרשה, עולה הצורך "לרענן הנחיות ונהלי עבודה בתחום זה באגף התנועה, גם בנוגע להסדרי הטיעון עצמם, לשיקולים הראויים להילקח בחשבון בטרם יגובשו, וכן בנוגע לחובה ליידע את משפחת הנפגע, ולתת לה הזדמנות להשמיע את עמדתה".

"אינני איש בשורות עבורכם"

בהודעת הנהלת בתי המשפט מלפני כחודש נמסר כי בית המשפט לא היה רשאי לשמוע את עמדת משפחת גרינשפן במסגרת הטיעונים לעונש, מאחר שחוק זכויות נפגעי עבירה איננו חל בתחום תאונות הדרכים, למעט בעבירות המסתיימות במוות. "בית המשפט איננו רשאי לפנות מיוזמתו למשפחת הקורבן", נמסר בהודעה.

"צר לי כי אינני יכול להיות איש בשורות עבורכם", סיים לדור את מכתבו למשפחת גרינשפן, "אך אני תקווה כי תמצאו מעט נחמה בכך שבזכות מאמציכם ניתן לצפות שמקרים מסוג זה לא יישנו עוד".


ביהמ"ש אינו יכול לפנות מיוזמתו למשפחת הקורבן. שחר גרינשפן

אור ירוק: "עונש מגוחך"

מעמותת "אור ירוק", שפנתה ללדור בבקשה לבדוק את הפרשה, נמסר בתגובה כי "העובדה שמשפחת גרינשפן נאלצת לעמוד ולראות כיצד הנהג שפגע באופן כה קשה בבתם שחר, זוכה להסדר טיעון ולעונש מגוחך, מחייבת את כל הרשויות לעשות בדק-בית. כל אותם גופים חייבים לבצע חשבון-נפש ולשאול את עצמם האם הקדישו מספיק מחשבה לטיפול בתיק.

"לו אחת מאותן רשויות היתה מטה אוזן קשבת לכאבה של משפחת הקורבן, סביר להניח שהיו מתקבלות החלטות שונות, ומשפחת גרינשפן לא היתה נאלצת לספוג מפח-נפש כה גדול".

עו"ד ענת (כהן) קאופמן, באת-כוחה של משפחת גרינשפן, פנתה היום (ב') לאחר קבלת מכתבו של פרקליט המדינה, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה שיפעל לביטול גזר דינו של פטריק. לדבריה, על-פי החלטתו של וינשטיין "המשפחה תכלכל את צעדיה בהתאם".