ההון סיכון הישראלי: "שוויה של פייסבוק מנופח - זו בועה"

סקר ה-VC Indicator של Deloitte בריטמן אלמגור זהר: 68% סבורים כי שוויה של הרשת החברתית נמוך מ-40 מיליארד דולר, ורק 9% סבורים כי שוויה גבוה מ-60 מיליארד דולר

בכירי קהילת ההון סיכון הישראלית לא "קונים" את בועת האינטרנט המתנפחת. בעוד שעולות טענות מדי יום כי שוויה של הרשת החברתית פייסבוק גדל והולך ואף הגיע לשווי עצום של 85 מיליארד דולר, כ-72% ממנהלי ההון סיכון בישראל מעריכים כי השווי הזה מנופח - כך עולה מסקר ה-VC Indicator לרבעון הראשון של 2011, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר.

להערכתם, סבב ההשקעות האחרון אשר הובל ע"י גולדמן זאקס וחברת ההשקעות הרוסית דיגיטל סקיי של יורי מילנר המקנה לפייסבוק שווי של 50 מיליארד דולר, מייצג שווי גבוה יותר מהמציאות. הסקר נערך בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל, זו הפעם ה-36.

עוד עולה מהסקר כי 68% מהמנהלים סבורים כי שוויה של פייסבוק נמוך מ-40 מיליארד דולר, 23% מעריכים כי שוויה נע בין 40-60 מיליארד דולר ורק 9% סבורים כי שוויה גבוה מ-60 מיליארד דולר.

לדברי רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי טק בפירמת ראיית החשבון והייעוץ, "אין ספק כי פייסבוק ממציאה מחדש את כללי המשחק תוך כדי תנועה. הערכות השווי שלה נמצאות בעלייה מתמדת ואיתן גם ההבטחה להפוך לפלטפורמה הבאה בממשק הגולשים ברשת. עם זאת, במקביל מתעצמת התחושה כי השווים הנוכחים נובעים יותר מהחששות של בנקאי ההשקעות לפספס את פייסבוק שמסתמנת כגוגל הבאה, ופחות מהפעילות העסקית והפוטנציאל הכלכלי הטמון בה - דבר המשקף סימני בועה".

לא רוצים פרטיות

כ-94% מהנשאלים מעריכים כי ההכנסות ממכירת מוצרים וירטואליים ברשת יצמחו, ומתוכם 26% אף ציינו כי ההכנסות מפעילות זו צפויות לצמוח באופן משמעותי. עם העלייה באטרקטיביות של רשתות המדיה החברתיות, עולה שוב ושוב סוגיית פרטיות הגולשים ברשת. 88% מבכירי קהילת ההון סיכון בארץ מאמינים כי למשתמש הקצה חשוב יותר לשתף ולחלוק מידע אישי ברשתות הקיימות, מאשר לשמור על פרטיותו.

נתוני הסקר חושפים, כי בכל הנוגע לתחום עסקאות המיזוגים והרכישות בכירי קהילת ההון סיכון מאמינים כי תחום האינטרנט הינו התחום החם ביותר, כאשר 73% מהבכירים צופים כי מרבית עסקאות המיזוגים והרכישות יתרחשו בתחום זה. נתון זה מייצג צמיחה של 23% בהשוואה לרבעון הקודם.

בנוסף, גם תחום התוכנה נתפס כתחום אטרקטיבי עם 42% הצופים עסקאות מיזוגים ורכישות בתחום זה. מנגד, סקטור המכשור הרפואי מאבד מהאטרקטיביות שלו בעיני קהילת ההון סיכון, כאשר 24% בלבד ציינו כי להערכתם רוב עסקאות המיזוגים והרכישות יתרחשו בתחום זה, נתון המהווה ירידה של 25% מהרבעון הקודם.

לדברי רו"ח חן: "אנו עדים כיום למעבר חד משימוש באינטרנט ממחשב ה-PC אל עבר הסמארטפונים והטאבלטים - מעבר הטומן בחובו הזדמנויות רבות לחברות בתחום האינטרנט, אשר מתקרב לנקודת הרתיחה שלו בשוק המקומי". חן מוסיף, כי: "אנו מתחילים לראות בשוק גם ניצני בועה בדמות חברות אינטרנט המבוססות פחות על צרכים אמיתיים ומודלים עסקיים יציבים, ונשענות יותר על ההבטחה הכללית שמייצר החיבור בין האינטרנט לסלולר".

אופטימיות בהון סיכון

נתוני הסקר מעידים על תחושת אופטימיות בקרב מנהלי הקרנות, כאשר 74% מהמשיבים סבורים כי היקף העסקאות בענף יעלה במהלך 6 החודשים הקרובים, לעומת 56% אשר סברו כך ברבעון הקודם. מנגד, אף לא אחד מהמשיבים ציין כי להערכתו היקף העסקאות בענף צפוי לרדת.

נתון נוסף המעיד על תחושת אופטימיות בקרב מנהלי קרנות ההון סיכון הישראליות, הינו ש-47% ציינו כי מרבית ההשקעות החדשות שלהם יתמקדו בחברות הנמצאות בשלבי הסיד. נתון זה מייצג צמיחה של 29% מהרבעון הקודם ומציג אופטימיות רבה לחברות ההיי טק הישראליות הנמצאות בשלבים הראשוניים של הקמתן.

בנוסף, 43% ממנהלי קרנות ההון סיכון סבורים כי במהלך 6 החודשים הקרובים הם ישקיעו בחברת היי-טק ישראלית חדשה בהיקף ממוצע של עד 750 אלף דולר, 42% סבורים כי ישקיעו בין 750 אלף דולר ל-1.5 מיליון דולר ו-15% בלבד סבורים כי סכום ההשקעה ינוע בין 1.5 מיליון דולר ל-5 מיליון דולר. נציין, כי אף לא אחד מהמשיבים העריך כי סכום ההשקעה יהיה גבוה מ-5 מיליון דולר.