המבקר: דנינו אינו אחראי אישית למחדלי המשטרה בפרשת הסוכנים

בנוסף קבע לינדנשטראוס כי המפכ"ל דנינו אינו אחראי לעיכוב בהסגרת האחים אברג'יל לארה"ב ■ ‎עם זאת, מבקר המדינה קבע כי במשטרה יש "ליקויים מערכתיים משמעותיים"

יוחנן דנינו יישאר מפכ"ל המשטרה: מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, קבע כי אין מקום להטיל אחריות אישית על המפכ"ל בגין מחדלים של המשטרה בפרשת רציחתם של מקורות משטרתיים ובקשר לעיכוב בהסגרת האחים יצחק ומאיר אברג'יל לארה"ב.

כך עולה ממסקנות הבדיקה של שתי תלונות שהוגשו כנגד דנינו וכנגד המפכ"ל לשעבר, דודי כהן, שפירסם המבקר היום (ב'). עקב פרשות אלה, טענו המתלוננים, דנינו אינו ראוי לכהן כמפכ"ל.

במסקנות מציין המבקר כי "בירור התלונות מצא ליקויים מערכתיים משמעותיים בתפקודן של יחידות המשטרה, שחלקם נובע מאי-קיום נהלים. חמור מזה, חלק אחר נובע מתרבות ארגונית בלתי תקינה, שקיימת למרבה הצער במשטרה ושראוי לשרשה".

חוסר אמון

לדבריו, "מטרידה במיוחד תופעה בולטת של חוסר אמון בין גורמי משטרה שונים, כולל בין בכירים שבהם. תופעה זו מעידה על הצורך הדחוף לתיקון התרבות הארגונית, החיונית כל-כך לתפקודו של גוף מרכזי כמו משטרת ישראל. יש מקום גם לשיפור משמעותי בהטמעת ערכים של תרבות תחקיר והפקת לקחים".

עם זאת, המבקר ציין כי צוות בירור התלונות נמנע מלקבוע אחריות קונקרטית לליקויים המערכתיים שנמצאו, אך הדגיש כי "האחריות הכוללת לדרך ההתנהלות רובצת מדרך הדברים לפתחו של הדרג הפיקודי העליון".

לינדנשטראוס קרא לפיקוד המשטרה ללמוד את הממצאים לעמקם ו"לעשות בהקדם עבודת מטה סדורה להסדרת מכלול הנושאים הדרושים".

יצוין כי חרף בקשתו של המבקר לדחות את מינוי דנינו עד לבירור התלונות, מונה דנינו למפכ"ל. בג"ץ אף דחה עתירה בעניין.

במסקנותיו מציין המבקר כי "זה בלתי סביר שנדרשו למשטרה כמעט שנתיים תמימות לסיים את החקירות הפנימיות שקיימה בנושאים המדוברים".