"אייל גולן קורא לך" סוגרת עונה עם רייטינג שיא לערוץ 24

בראיון ל"גלובס" מדבר עורך התוכנית, אורי סלעי, על השימוש בניו-מדיה שהמריץ את התוכנית, על ביסוס העיסוק במוזיקה המזרחית כתרבות ועל האיום מצד הערוץ החדש "אחלה"

חוויית הצפייה של אישה בת 40 ב"אייל גולן קורא לך" בערוץ 24 הייתה אחרת לחלוטין מזו של בנה בן ה-16. היא ישבה על הכורסה בסלון ביתה, פינתה זמן והכינה כוס קפה במעין טקס צפייה המוכר לנו כבר שנים, מאזינה לשירים עליהם גדלה מבוצעים בתחרות בסגנון "כוכב נולד". הוא לעומתה מחזיק ביד את האייפון, אייל גולן וזמרותיו דחוקים בריבוע קטן במרכז האפליקציה המאפשרת לו להתכתב עם חבריו באותו הזמן. הוא ימתין שגולן יקרא את הסטטוס שהעלה בפייסבוק, למרות שברקע כנראה תפעל הטלוויזיה שלו בחדר על ערוץ אחר לחלוטין.

תוכנית הריאליטי של ערוץ 24, שתגיע היום (ג') לסיומה בגמר ראוותני, היא לא רק התוכנית המצליחה ביותר בתולדותיו, אלא גם תיזכר כזו שדחקה את הדרך בה אנחנו צופים בתוכן טלוויזיוני.

העובדה שמדובר בערוץ נישה אינה אירונית, ולדברי עורך התוכנית ואחד ממפתחיה, אורי סלעי, היא מתיישבת כהלכה עם החדשנות באופי הצפייה.

"כדי שמותג יתקיים בעולם הנישה, אתה צריך לתת לו הרבה יותר קונטרה בניו-מדיה", אומר סלעי בשיחה עם "גלובס", "אתה צריך לעשות יותר רעש ולבלוט כדי לחיות בנישה".

"אייל גולן קורא לך" כיכבה על המסך המסורתי בחודשים האחרונים. במהלך התוכנית הזמר הפופולרי וחבר שופטים חיפשו זמרת לה יפיק גולן דיסק מלא.

התוכנית ששודרה שלשום (א') הייתה הנצפית ביותר בהיסטוריה של ערוץ 24 מאז הקמתו. היא הגיעה לרייטינג של 5.9% עם 'פיק' של 8.8%. בין השעות 18:30 ל-19:30 עלה ערוץ 24 על ערוץ 10 ולפרקים, גבר גם על תוכנית הבישול של צחי בוקששתר בערוץ 2 והיה לערוץ הנצפה בישראל. ממוצע הרייטינג של העונה עד כה עומד על 3.6%, כשמדי יום נחשפים לתוכנית מעל 2 מיליון צופים (יהודים).

"זה היה ברור שננסה להיות בכל מקום במקביל לטלוויזיה", אומר סלעי. "היה ברור שלא יהיו SMS'ים בתוכנית, כי מדובר בהחלטה של אייל הקשורה בהשקעה אישית שלו, וחששנו שבגלל זה הקהל לא יחוש מעורב מספיק. לכן פעילות בניו-מדיה הייתה הכרחית לטובת אינגייג'מנט של צופים.

"עורכת המשנה מנהלת את הפייסבוק תוך כדי השידור מהקונטרול ומחוברת כל הזמן. אייל יושב בשידור עם אייפד ומתכתב עם הגולשים וקורא מסרים, וכך יש דיאלוג שנולד. הגולשים מעירים, מבקרים תוך כדי התוכנית, ואנחנו מתקנים אם יש צורך. במקביל ייצרנו אפליקציות אייפון ואייפד עם כ-20 אלף הורדות, והרבה אחרי התוכנית אנשים ממשיכים להיות בה".

בעמוד הפייסבוק של התוכנית יש כבר 40 אלף גולשים.

"אין דקה שאינה מוזיקלית"

סלעי דוחה את הטענות לפיהן התוכנית נולדה כתרופה מוקדמת ל'מכה' שתכנן הערוץ הים-תיכוני, 25, בדמות "כוכב נולד" מזרחי. לדבריו, הרעיון נולד בימים בהם עדיין היה העורך הראשי של 24, הערוץ של קשת ומימד, והעבודה על תוכנית בכיכובו של גולן נמשכה לאורך חודשים ארוכים יחד עם מנהלת הערוץ, רווית אלמוג. "אף ערוץ נישה לא יכול לעשות 'כוכב נולד' מזרחי או לא מזרחי", אומר סלעי.

כוונתו של סלעי היא לעלות הכלכלית של התוכנית. הוא מסרב להתייחס למספרים, אולם לפי ההערכות מדובר על הפקה של מעט יותר ממיליון דולר לעונה של התוכנית, לעומת פרק של תוכנית פריים-טיים, שיכולה להגיע עד לפי 100 ואף 200 אלף דולר.

הקצב האיטי של התוכנית, והעובדה שהיא נמשכת עד ל-3 שעות לעיתים, הם חלק מהפתרונות למקסום ההשקעה הכלכלית על-פני ערב שידורים מלא. לדברי סלעי, האווירה הנינוחה מאפשר התעמקות במתמודדות.

- ההצלחה של התוכנית הפתיעה אותך?

"מאוד. לא איתמם, חשבתי שזה יעבוד, אבל לא עד כדי כך. אני חושב שהצופים אוהבים אמת. אם באו לראות את אייל גולן, זה התחלף לזה שבאו לראות את התחרות. רואים את זה הכי טוב בפייסבוק, לא משנה איזו תמונה של אייל נעלה, גם אם הוא כותב בעצמו, התגובות הן על הזמרות".

- מה תאמר על הטענות, בין היתר כלפי תוכנית זו, שאין די מוזיקה בערוץ המוזיקה?

"זו תוכנית מוזיקלית מאוד, בכל 100 האחוזים שלה. אין דקה לא מוזיקלית בתוכנית. ככה צריכה להיראות תוכנית מוזיקה, כשמדברים על השירים, היוצרים ומשמעותם. יכול להיות שיש טענות, וצריך לדבר עליהן, אבל כאן יושב בתוכנית זמר, ויש המון שירים. אין שם דקה שהיא לא מוזיקלית".

"הסוד הוא להעמיק בנישה"

בתקופה בה נושא המוזיקה המזרחית מחולל סערות חדשות בכל יום, במידה מסוימת מילאה התוכנית של גולן ועמיתיו תפקיד נוסף, תרבותי אסטרטגי. השיח באולפן, שנוהל על-ידי אנשי מקצוע, קיבע את ההתייחסות אל הז'אנר המזרחי כאל תרבות, שיש פרמטרים ברורים לאופן שבו יש לשיר ולצרוך אותה וייתר את הדיבור כלפיה כאל טרנד בר-חלוף. מרבית השירים בתוכנית הוצאו מתוך מטען תרבותי עמוק שנים, ולא נבחרו בהכרח להיטי הרגע.

"זה נעשה בכוונה", מסביר סלעי, "אני חושב שהיה לנו מאוד חשוב להביא את הדברים כמה שניתן מגבוה. תוך כדי העבודה על התוכנית, היו פרשות כמו יהורם גאון ויובל בנאי, ובכל יום הגיע יוסי גיספאן ושאל אם עוד נשאר מישהו שלא אמר משהו על המוזיקה הים-תיכונית? לכן התקיימו דיונים על הדברים האלה בתוכנית, כי הרגשנו שהעיסוק במוזיקה המזרחית גם כתרבות היה חסר בטלוויזיה. הסוד של ערוצי הנישה, הוא להעמיק בנישה".

- ובכל זאת, הדיבור היה בוטה יחסית למה שנהוג בדרך-כלל - השימוש בהבחנה בין "שיר אשכנזי" ל"שיר מזרחי" הייתה מאוד בוטה.

"ניסינו מאוד להקפיד על הניסוחים, ואם הרגשנו אי-נוחות, שיפרנו ביום שלמחרת. אני חייב לומר שלא הרגשנו אי-נוחות במיוחד. התוכנית לא לעגה בשום שלב לאף אחת מהמתמודדות. היה דיבור מנומס, אם כי לפעמים קשוח. זכרנו שאנחנו 4 גברים מול זמרות, וצריך להיזהר שבעתיים. הדיבור על מזרחית או לא, אני חושב שטוב שמאווררים את השיח הזה - איפה המוזיקה הזו טובה, איפה היא רעה".

לפי שעה, אומר סלעי, לא מדברים על עונה נוספת. "לאייל גולן יש אינסטינקטים מעולים לטלוויזיה ויכולת למידה מאוד מהירה ומרשימה", אומר סלעי - ודוחה טענה לפיה עונת התוכנית קוצרה בגלל עליית "כוכב נולד" בביתה של החברה-האם, זכיינית ערוץ 2 קשת. "היא קוצרה משיקולי הפקה של הגמר", הוא אומר, "ידענו שנגמור את זה אחרי פסח, לפני 'כוכב נולד'. זה לא עלה גם באופן אופטימלי, זה עלה מול 'האח הגדול'. אנחנו הרי יודעים מה עושות תוכניות יומיות כשיש את 'האח הגדול'. אבל יש הפתעות".

אייל גולן
 אייל גולן