לא מאמינים לנתניהו: 62% מהציבור מעריכים שתוכנית הנדל"ן של רה"מ לא תוזיל את מחירי הדירות

סקר גיאוקרטוגרפיה עבור מכללת נתניה: זירוז הליכי התכנון בתוכנית ה"סופרטנקר" של נתניהו יעלה את מפלס השחיתות ■ הפוליטיקאים יכולים להירגע: 60% סבורים כי בועת הנדל"ן לא תשפיע על ההצבעה בבחירות ■ 76% מהציבור: לא שוקלים לבטח הדירה נגד רעידת אדמה

קיצור תהליכי התכנון שמקדם ראש הממשלה להגדלת היצע הדירות לא גורם לציבור להאמין שהדבר יביא להוזלת מחירי הדירות, אבל הציבור מעריך שהרפורמה הזו כן תביא לעלייה במפלס השחיתות. כך עולה מנתוני סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור מכללת נתניה, לקראת מפגש פורום הנדל"ן שייערך מחר (ד').

עוד לפי הסקר, הציבור אינו מקשר בין מחירי הדירות הגבוהים לבין אחריות פוליטית של מפלגה זו או אחרת, יודע שישראל לא ערוכה לרעידת אדמה, אבל גם לא מייחס חשיבות לאזהרות ולא פועל להגנת הנכס הפרטי שלו. 62% מהנשאלים סבורים כי קיצור הליכי התכנון לא יביא להוזלת מחירים, בעוד 20% חושבים שהתוכנית "די תוזיל את מחירי הדירות". רק 7.3% השיבו שהתוכנית "מאוד תוזיל את מחירי הדירות". באותו הזמן, כ-50% מהמשיבים דווקא סבורים שהדבר יביא לעלייה ניכרת במידת השחיתות בתחום, דוגמת פרשת הולילנד.

בסקר נשאלו גם שתי שאלות הקשורות באופן ישיר לרעידות אדמה ולמידת ההיערכות של המדינה ושל כל אחד מהנשאלים. גם בתחום זה התקבלו תשובות מפתיעות. בעוד הרוב המוחלט של הנשאלים, כ-85% מכלל הציבור, סבורים שהמדינה לא ערוכה להתמודדות עם רעידת אדמה רצינית, רק ל-33% יש ביטוח נגד רעידות אדמה.

השאלה בנושא זה גם בדקה האם אסונות הטבע האחרונים בניו זילנד וביפן גרמו לשינוי בתפיסה, והאם יותר אנשים שקלו מחדש את נושא הביטוח. יותר משני שלישים (76%) השיבו שלא.

"התוצאה די מדאיגה", אומר ד"ר עמיחי קרנר, מומחה בנדל"ן ומי שהיה אמון על הסקר מטעם המכללה. "למרות שאנשים מכירים בעובדה שהמדינה לא מוכנה לרעידות אדמה, רובם לא עושים פעולה אקטיבית בנוגע לנכס הפרטי שלהם. אנשים פשוט חושבים שלהם זה לא יקרה".

עוד מציין קרנר כי "פילוח התוצאות לפי אזור מגורים מראה אחידות בתוצאות. לא משנה אם מדובר במרואיינים מהדרום, הצפון, או המרכז". שאלה נוספת בדקה עד כמה מקשר הציבור את מצב הנדל"ן עם המהלכים להורדת המחירים לבין הצבעתו בבחירות הבאות. מסתבר שלמרות שהנושא נמצא באופן תדיר על סדר היום, כ-60% סבורים שאין קשר בין הדברים.

לא רציונלי

"זה אחד הדברים שהכי הפתיעו אותי", מספר קרנר. "העובדה שהציבור לא רואה במחירי הדירות סיבה שתשפיע עליהם בבחירות מעידה על התנהגות לא רציונלית. הציבור לא יודע לתרגם את העניין לכוח, ויש לו הרבה כוח, תראה מה קרה כשהתארגנו קבוצות רכישה - אנשים התאחדו והורידו מחירים".

הבטחות נתניהו
 הבטחות נתניהו

הולילנד 2
 הולילנד 2