האוצר: "שרופאים מומחים יתרמו חלק מהשכר למתמחים"

שביתת הרופאים נכנסה לשבוע השני שלה - ואילן לוין צופה שתהיה ארוכה ■ המו"מ צפוי להתחדש הערב אחרי נתק של כמה ימים

"זה הולך להיות ארוך, אבל נקווה שלא כואב מדי" - כך הגדיר היום (ב') בשיחה עם "גלובס" הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, את שביתת הרופאים שנכנסה אל השבוע השני. לוין מציג פערים גדולים מאוד במו"מ עם הרופאים שצפוי להתחדש הערב אחרי נתק של כמה ימים, ומבהיר כי הוא אינו מסכים אפילו למתווה שהציע משרד הבריאות - שלפיו כלל הרופאים יקבלו תוספת של כ-1.8% בשנה כפי שקיבלו כלל עובדי המגזר הציבורי, ואילו המתמחים, הרופאים בפריפריה והרופאים במקצועות שבמחסור יקבלו תוספות משמעותיות הרבה יותר.

"למה שהמומחים מהמרכז לא יתרמו חלק מתוספות השכר למתמחים או לרופאים בפריפריה? מי אמר שהסכם השכר במגזר הציבורי צריך להיות נקודת פתיחה?", שאל לוין. על פי עמדת האוצר, כלל הרופאים יקבלו תוספת אחידה של 1% בלבד לשנה, ולמשך 5-8 שנים. מעבר לכך, האוצר מוכן להגדיל את התשלומים עבור תורנויות של מתמחים, ולשפר את שכרם של הרופאים העוסקים במקצועות שבמחסור ואת שכרם של הרופאים בפריפריה.

אולם גם בנושא הפריפריה קיימים פערים: לוין מוכן להעניק תגמול מיוחד לרופאים בפריפריה המועסקים בפריפריה במשרה מלאה בלבד, ורק אם מקום מושבם בפריפריה ולא במרכז. "אני רוצה לתגמל רופאים שזמינים כל כולם לפריפריה ולכל אורך היום", הוא אומר. "להם אני מוכן לתת שכר גבוה יותר וגם הלוואות בדיור למי שיעתיק את מגוריו לפריפריה".

גם פרחי טיס לא מחליטים

לוין מבקר גם את העובדה שמשרד הבריאות ויתר בעבר על השליטה בהתמחויות, והעביר אותה למועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית. הוויתור הזה, לטענתו, הוא שיצר מחסור ברופאים בתחומים מסוימים - לרוב תחומים שלא ניתן לעסוק באמצעותם בפרקטיקה פרטית. "אתה מעלה על דעתך שפרח טיס בחיל האוויר יוכל לבחור בעצמו במה להתמחות ובאיזה בסיס לשרת? באותה מידה אני רוצה שמשרד הבריאות יוכל לנתב את המתמחים למקצועות מסוימים וגם לאזורים מסוימים, למשל לפריפריה".

לוין חזר על הצהרתו כי הוא מוכן ללכת לבוררות עם הרופאים על פי המתווה שנקבע בשנת 2000, אולם הוא סבור כי הבוררות צריכה לעסוק בתנאי השכר בלבד של הרופאים ולא בסוגיית התקינה.

לדברי לוין, סוגיית התקינה היא בהחלט נושא למו"מ בין הצדדים, אבל מדובר בנושא כל כך מורכב ורגיש שלא מאפשר למדינה להותירו בידי גורם חיצוני. "אם מדברים על תקינה, אז חייבים לדבר גם על תאגידי הבריאות שהוקמו על ידי בתי החולים הממשלתיים, בעיקר הגדולים. הם מעסיקים היום עשרות רופאים ומתמחים, כולל אנשי צוות אחרים מתחום הרפואה, ולמשרדי האוצר והבריאות אין כל פיקוח עליהם. זאת החצר האחורית של בתי החולים, וכדי לדבר על תקינה צריך קודם שקיפות. בחוק ההסדרים האחרון ביקשתי לפקח על השכר בתאגידי הבריאות, אבל משרד הבריאות התנגד".

"למדנו לפנות מהר לביה"ד"

לדברי לוין, אם ההסתדרות הרפואית לא תגלה גמישות במו"מ, ייתכן מאוד כי עוד השבוע יפנה משרד האוצר לבית הדין הארצי לעבודה. "ביה"ד לעבודה ביקר אותנו בזמן המאבק של הפרקליטים, על כך שלא מיהרנו לפנות אליו. הוא לימד אותנו בעצם שאסור לנו להתמהמה, שכן בעידן הנוכחי בתי הדין לעבודה עוזרים לנו לפתור סכסוכים ולהתוות פתרונות, במקום להגיד רק מי צודק ומי לא".

פערים
 פערים