בגלל נפילת הדולר: ירידה חדה ביצוא המצות השנה

מכון היצוא: עליית מחירי הקמח וירידת שער הדולר משפיעים על יצוא המצות ■ היצוא ירד ב-20%

נתונים שפרסם היום (ב') מכון היצוא מצביעים על ירידה של כ-20% ביצוא מצות ישראליות לחו"ל לקראת חג הפסח. עיקר יצוא המצות מישראל נעשה בחודשים דצמבר וינואר.

במכון היצוא קושרים את הירידה הנרחבת בהיקפי היצוא לעלייה במחירי הקמח ותשומות הייצור ולמגמת הירידה בשער הדולר.

מנתוני המכון עולה כי בחודשי השיא של יצוא המצות הסתכם היקפו בכ-6.7 מיליון דולר בלבד, ביחס לכ-8.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

גורמים במכון היצוא מסבירים את הירידה המשמעותית ביצוא לארצות-הברית בפעילות של שני מפעלים מקומיים לייצור מצות, שליצרני המצות מישראל אין יכולת להתחרות איתם. כך, בעוד שבעבר עלתה חבילת מצות של 2.5 ק"ג מישראל כ-16 דולר - כיום מגיע מחירה לכ-23 דולר.

העלייה המשמעותית בבריטניה ובבלגיה הוסברה בכך שבעבר יבואנים מקומיים ייבאו את המצות ממדינות חבר העמים, ואילו השנה בחרו לייבא אותן מישראל.

ענף תנודתי

אשתקד ייצאה ישראל מצות על סוגיהן ל-57 מדינות ברחבי העולם. בין סוגי המצות גם מצות קלות, שמורות, מצות מקמח מלא, מצות שהוכנו בעבודת-יד, ועוד.

"מסתבר כי השחיקה בשער הדולר אינה פוסחת על יצוא המצות", אמר היום מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, בהתייחס לנתונים. "עליית מחירי הקמח והירידה בשער הדולר השפיעו על היקפי יצוא המצות לארצות-הברית ועל הענף כולו".

נתוני מכון היצוא מצביעים על תנודתיות רבה בביקוש למצות ישראליות בעולם: תנודתיות זו מתבטאת בהיקפי היצוא משנת 2003 ועד 2010. כך עמד כלל היקף יצוא המצות ב-2003 על כ-7 מיליון דולר, ב-2006 הסתכם בכ-10 מיליון דולר, וב-2009 האמיר לכ-16 מיליון דולר. ב-2010 כולה הסתכם יצוא המצות מישראל למדינות העולם בכ-13 מיליון דולר.