חברת האנרגיה החלופית גלטן תתמזג עם אלומות-ספרינט

בדרך לבורסה: אקספרס פיננסים, המחזיקה בחברת גלטן נמצאת במגעים לרכוש 59% מאלומות-ספרינט, ואמורה ליצוק לתוכה את פעילות החברה

האם חברה נוספת בתחום האנרגיה החלופית מפלסת את דרכה לבורסה בדלת האחורית? חברת גלטן, המייצרת חומר גלם לתעשיית הביו דיזל, עומדת בפני עסקה סיבובית, אשר לאחריה - אם וכאשר תצא אל הפועל - תמצא את עצמה בתוך השלד הבורסאי אלומות-ספרינט .

קבוצת פארטו שבשליטת אבי בן-דוד וויקטור תשובה, אשר רכשה את השלד מידי חברת ביטוח חקלאי, הודיעה היום כי התקשרה בהסכם למכירת השליטה בחברה (59%) לידי אקספרט פיננסים. עם השלמת העסקה, בכוונתה של אקספרט פיננסים ליצוק לתוך אלומות-ספרינט את פעילותה של גלטן, כאשר המ"ומ לשם כך כבר החל.

בשנה האחרונה השלדים הבורסאיים היוו כר פורה להתמזגויות של שותפויות וחברות חיפושים שפועלות בתחום חיפושי הנפט והגז, על רקע הפופולאריות הרבה לה זכה התחום. הנסיקה האחרונה של מחירי הנפט, עוררה מחדש את החברות שפועלות בתחומי מקורות האנרגיה החלופיים, ולצד ההנפקה הצפויה של חברת אנרג'יקס, נראה כי גם גלטן עומדת לעשות את דרכה לבורסה בדרך דומה.

בעלי השליטה באקספרט פיננסים, רמי אורדן ומוטי מערבי, מחזיקים כיום בכ-18% מחברת גלטן באמצעות חברות פרטיות שבשליטתם. השניים נכנסו להשקעה בחברה לפני כשנתיים וחצי, ובגיוס ההון האחרון שנערך בחברה בסוף 2009 הזרימו השניים לחברה מיליון דולר, לפי שווי של 9 מיליון דולר. רוב המניות בחברה (כ-60%) מוחזקות בידי המייסדים והמנהלים דורון ושלומי יונס, והיתרה נמצאת בידי משקיעים נוספים.

הליך אישור ארוך

חברת גלטן מגדלת את צמח הג'אטרופה, ממנו מפיקים שמן צמחי המשמש לייצור ביו דיזל, בעיקר באירופה. הג'אטרופה הינו צמח רב שנתי שאינו מיועד למאכל וגדל באזורים נידחים ובאדמות שוליים, ללא צורך בהשקיה.

גלטן פועלת מזה כמה שנים בגאנה וברשותה כמיליון דונם המשמשים לגידול הצמח. החברה קיבלה לאחרונה את אישור איכות הסביבה לפעילותה מהמוסדות הרלוונטיים באפריקה. החברה מעסיקה כיום כ-50 עובדים בגאנה, ועוד מטה בן 7 אנשים בישראל.

רמי אורדן אמר היום ל"גלובס" כי "חכרנו בגאנה מיליון דונם, ויש לנו מטעים שאפשר לספק מהם שמן כבר עכשיו, אבל לא באופן מסחרי".

על מנת להשלים את העסקה יידרש הליך פרוצדוראלי ארוך, במסגרתו יצטרכו בעלי המניות של אלומות לאשר את הוצאות הפעילות ומכירת השלד לפארטו, ולאחר מכן ביצוע הערכת שווי לחברת גלטן, שלפיה ייקבע יחס הקצאת המניות לבעלי המניות הנוכחיים של גלטן באלומות ספרינט, הדורש אף הוא את אישור בעלי המניות מקרב הציבור. מוכרי השלד, פארטו, לא יקבלו תמורה כספית עבור התיווך, ותחת זאת יקבלו מניות בחברה החדשה.

אורדן הוסיף כי "התכנון הוא לעשות הנפקה כמה שיותר קרוב, כדי שיהיה לנו כסף לעלות על הקרקע, לשתול את הזרעים ולהראות למשקיעים מעגל סגור והצפת ערך". אורדן, פעיל ותיק בשוק ההון, מסר עוד כי "אני מציע לכל מי שמתעסק בניירות ותרגילים פיננסים להיכנס פעם אחת למשהו ריאלי. פעם ראשונה שאני מרגיש שאני עושה משהו אמיתי, וזה כיף למרות הקשיים שהיו ועוד יהיו".