הקונגרס בחקיקה שתקרא לאו"ם לבטל את דו"ח גולדסטון

מחוקקים מודים: המאמר של גולדסטון ב"וושינגטון פוסט" אינו מספיק לתיקון העוול שנגרם לישראל ■ חקיקה עם שיניים: אין גניזה, אין כסף

שני בתי הקונגרס בוושינגטון יוזמים חקיקה שתקרא לאו"ם לבטל את דו"ח גולדסטון, בעקבות פרסום מאמרו של מחבר הדו"ח, השופט ריצ'ארד גולדסטון, ב"וושינגטון פוסט", שבו הוא חוזר בו מהטענה העיקרית בדו"ח: שלישראל היתה מדיניות מפורשת של פגיעה באזרחים במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

יו"ר ועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים, אילנה רוס-לטינן, רפובליקנית מפלורידה, פרסמה "מכתב לעמיתים", שבו היא קוראת לצירים להצטרף ליזמת חקיקה שתדרוש מאו"ם לגנוז את הדו"ח. נוסח הצעת החוק קובע, שאם או"ם יסרב לעשות זאת, יעכב הממשל תשלומים לארגון בגובה החלק היחסי של ארה"ב במימון משלחת גולדסטון וכתיבת הדו"ח.

נוסח הצעת החקיקה קובע תנאי נוסף למשך השתתפותה של ארה"ב במימון או"ם: עריכת רפורמות שיגבירו את שקיפות הארגון ואת מידת האחריות שלו לצעדים שהוא נוקט.

במכתבה לעמיתיה, מודה רוס-לטינן שפרסום המאמר של גולדסטון ב"וושינגטון פוסט" אינו מספיק לתיקון העוול שגרם לישראל הדו"ח שקרוי על שמו: "בעוד שגולדסטון חזר בו חלקית מהאשמתיו הבלתי מבוססות, הוא עדיין מגן על חלקים רבים אחרים בדו"ח ומטיל על ישראל את האשם באי שיתוף פעולה עם משלחת החקירה הוא עמד בראשה ובכך שלא סיפקה למשלחת ראיות שיוכיחו את חפותה".

ציר אחר בבית-הנבחרים, ג'ו וולש, יוזם הצעת חוק נפרדת שפשוט תקרא להשעות את כל תרומות ארה"ב לאו"ם עד שהארגון לא יבטל סופית את דו"ח גולדסטון.

ובסנט, קוראים שני סנטורים, קרסטן גיליברנד וג'יימס ריש, לועדת זכויות האדם של או"ם "לבחון את העובדה שגולדסטון חזר בו מהממצאם העיקריים בדו"ח שלו, לבטל את הדו"ח ולבחן מחדש פעולות עתידיות שאמורות להינקט כתוצאה מהדו"ח".

ידיעה על כוונת מחוקקים לאיים על או"ם בסנקציות כספיות אם לא יבטל את דו"ח גולדסטון פורסמה ב"גלובס" ב-3 באפריל.