וול סטריט ננעלה בירידה של כ-1%; סלקום צללה כ-4%

ביפן הוחלט להעלות את רמת חומרת המשבר הגרעיני ■ הגירעון המסחרי בארה"ב הצטמצם ל-45.8 מיליארד ד' ■ מדד הפחד VIX המריא עד 11% במהלך המסחר - אך התמתן

המסחר בוול סטריט התנהל משך כל הערב (ג') בירידות שערים כשעיני המשקיעים נשואות ליפן. מוקדם יותר היום, חברת Tokyo Electric Power, מפעילת הכור הגרעיני בפוקושימה, דיווחה כי בעקבות רעידת האדמה שפגעה במהלך הלילה ביפן הולחט להעלות את רמת חומרת המשבר הגרעיני לדרגה המרבית. עוד משפיע על הסנטימנט בשוק, שורת ההכנסות המאכזבת שפירסמה אמש אלקואה אם כי החברה עברה לרווח למניה. במקביל מדד VIX, המוכר גם כ"מדד הפחד" רשם עלייה משך כל הלילה, כשברגע השיא הוסיף כ-11%. מחיר חבית נפט ירד בכ-3.7% אל מתחת לרף 106 הדולר. מדובר בירידה הדו-יומית החדה ביותר זה קרוב לשנה.

במהלך הלילה הורגשה רעידת אדמה בעוצמה 6.3 דרגות בסולם ריכטר ביפן, יממה אחת בלבד לאחר שפגעה באותו אזור רעידת אדמה בעוצמה של 7.1 דרגות בסולם ריכטר. כשעה לאחר רעידת האדמה, פרצה שריפה באחד הכורים בפוקושימה. בעקבות כך, במדינה הוחלט להעלות את רמת חומרת המשבר הגרעיני לדרגה המרבית (דרגה 7) מרמה 5 ולמקם אותו בשורה אחת עם אסון צ'רנוביל. עם זאת, גורמים במדינה מתעקשים להדגיש כי הדירוג משקף את רמת החומרה הראשונית של המשבר ולא את הרמה הנוכחית, שכן רמת הקרינה הולכת ופוחתת.

"יש מצב קשה מאוד ביפן", אמר אנדרס ליפקו, סוחר בחברת MWB Fairtrade Wertpapierhandelsbank. "כולם ממתינים לראות מה הממשל היפני יעשה בנידון". נזכיר כי הבורסה היפנית ננעלה בירידה של 1.7%.

לטענת מדליין מאטלוק יועצת השקעות בחברת Cincinnati משקיעים רוצים להוריד את הסיכון. "כל פעם שמזכירים את מילה 'קרינה' זה קודם כל מפחיד את האנשים. אני לא חושבת שהיו אשליות, יפן חווה את אחד ממשברי הגרעין הגדולים שידענו בעולם. בנוסף, מתחילה עונת הדוחות ואלקואה איכזבה בשורת ההכנסות שלה את המשקיעים. תמיד מצפים שהתוצאות יהיו קצת יותר טובות מהתחזיות כך שהאכזבה הייתה כפולה".

אופ"ק (OPEC), ארגון המדינות המייצאות נפט, העריך היום כי הביקוש לנפט יגדל וימשיך להיות במגמת עליה. לפי הערכות אופ"ק הדרישה לנפט גולמי ממדינות החברות בארגון ב-2010 הייתה 29.5 מיליון חביות ביום, 200 אלף חביות יותר מהתחזיות הקודמת ו-400 אלף חביות יותר מ-2009. בשנה הנוכחית הדרישה לנפט גולמי צפויה לעלות ל-29.9 מיליון חביות ביום, 400 אלף חביות יותר מאשר ב-2010 ו-100 אלף יותר חביות מהתחזיות הקודמת.

בנוסף, באופ"ק צופים כי הדרישה הגלובלית לנפט (גם ממדינות שלא חברות בארגון) תרשום עלייה של 1.4 מיליון חביות ביום במהלך השנה הנוכחית, לאחר עלייה של 2 מיליון חביות ביום ב-2010. כאמור, מחיר הנפט יורד ב-3.5% לרמה של 106.08 דולר לחבית.

בזירת המאקרו, פורסם כי הגירעון המסחרי בחודש פברואר הצטמצם ל-45.8 מיליארד דולר לעומת גירעון של 47 מיליארד דולר בינואר, מדובר בירידה של 2.6%. נציין כי הצפי בשוק היה לגירעון של 42.9 מיליארד דולר. מהנתונים עולה כי גם היבוא וגם היצוא רשמו ירידות בחודש המדובר של 1.7% ו-1.4% בהתאמה. הגירעון המסחרי עם סין הצטמצם ל-18.8 מיליארד דולר בפברואר לעומת 23.2 מיליארד דולר בינואר, תוך צניחה של 13% בייבוא.

עוד פירסם היום משרד האוצר האמריקני כי הגרעון התקציבי של ממשלת ארה"ב בחודש מארס נאמד על 188 מיליארד דולר. בששת החודשים האחרונים הגרעון המדיני הגיע ל-829 מיליארד דולר, כ-112 מיליארד דולר יותר לעומת החודשים המקבילים אשתקד.

נוקיה משיקה 2 סמארטפונים חדשים

אלקואה ריכזה הלילה עניין לאחר שפירסמה את דוחותיה עם תום המסחר אמש. ענקית האלומיניום דיווחה על רווח נקי של 29 סנט למניה ברבעון הראשון של 2011 לעומת הפסד של 20 סנט למניה בשנה שעברה. עם זאת, החברה איכזבה בשורת ההכנסות שעמדו על 5.96 מיליארד דולר למרות צפי בשוק להכנסות של 6.07 מיליארד דולר. בנוסף, חברת הדירוג S&P הודיעה היום כי היא מעלה את הדירוג של אלקואה מ"שלילי" ל"יציב". השינוי בתחזית היא בעקבות ציפיות כי מחירי האלומיניום יעלו כמו גם עלייה בביקוש, נכתב בהצהרה של מארי שומרוק, אנליסט ב-S&P.

ענקית התרופות הישראלית טבע עמדה גם היא במרכז המסחר, לאחר שפירסמה את תוצאות הניסוי לתרופת הלקווינימוד, תרופה שניתנת לבליעה נגד טרשת נפוצה בשיתוף עם חברת Active Biotech השוודית. במקביל מסרה טבע כי התרופה כבר לא נמצאת על "המסלול המהיר" לאישור של ה-FDA (מכיוון שתרופת הגליניה של נוברטיס כבר משווקת) - מה שצפוי להוסיף 3-6 חודשים למשך הזמן עד לאישור. בטבע צופים שהתרופה תגיע לשוק בסוף 2012 או תחילת 2013 לכל המאוחר.

נוקיה ריכזה עניין לאחר שהכריזה היום על 2 טלפונים חדשים הפועלים על הגרסה המשודרגת של סימביאן המגיעה בשם - Anna. בנוסף, החברה הכינה את העובדים שהיא עומדת להתחיל בסוף החודש את מסע קיצוצים הרחב ביותר מזה שני עשרונים, וזאת בעקבות שיתוף-הפעולה בינה לבין מיקרוסופט .

מניות חברות התקשורת סלקום ופרטנר השופעו במסחר היום מתוצאות מכרז הסלולר בארץ. כזכור, בתום התמחרות ארוכה ועיקשת, זכו אתמול במכרז הסלולר החברות מירס וחברת אקספון.

בית ההשקעות Chardan העלה את ההמלצה ומחיר היעד של ספקית טכנולוגיית העיבוד הדיגיטאלי סיוה . זאת לאחר קפיצה של יותר מ-200% בשווי בחצי השנה האחרונה ובעקבות הצמיחה המשמעותית של שוק הטלפונים החכמים ומחשבי הלוח. מחיר היעד של המניה עלה ל-30 דולר מ-26 דולר.

מסטארקארד הודיעה כי היא מרכוש בחזרה מניות בשווי מיליארד דולר זאת במסגרת תוכנית רכישה מחדש של מניות בשווי 2 מיליארד דולר.

ענקית הטכנולוגיה סיסקו הודיעה היום כי היא נוטשת את פרויקט מצלמות הוידאו בשם Flip ותפטר 550 עובדים במסגרת תקופה שמנכ"ל החברה ג'ון צ'יימברס תיאר מלאת "צעדים נועזים והחלטות קשות".

פורד מוטורס ריכזה אף היא עניין לאחר שהחברה הודיעה אמש שבעקבות רעידת האדמה הקשה ביפן בחודש שעבר הרווחים שלה עלולים להיפגע.