התקדמות במשא ומתן לאספקת גז מ"לוויתן" ליוון

הושגה הסכמה על פנייה משותפת לאיחוד האירופי, שיעניק את חסותו להסכם עתידי בין ישראל ליוון ■ נשקלת הנחת צינור מ"לווייתן" לחוף היווני על אף שמדובר בפתרון מורכב מאוד מבחינה טכנית עם עלות גבוהה ■ יוון מעוניינת מאוד בגז מישראל לצורך גיוון מקורות האספקה שלה

התקדמות בשיחות בין ישראל ליוון לקראת הסכם ליצוא גז טבעי מקידוח "לוויתן". ל"גלובס" נודע כי בשיחות בין הצדדים בסוף השבוע שעבר הושגה התקדמות ממשית לקראת חתימת מזכר הבנות. כמו כן, הושגה הסכמה על פנייה משותפת לאיחוד האירופי, שיעניק את חסותו להסכם עתידי שייחתם בין ישראל ליוון.

בראש המשלחת הישראלית לשיחות עם יוון עומדת סמנכ"לית לענייני כלכלה במשרד החוץ, ד"ר אירית בן-אבא. בראש המשלחת היוונית עומד סגן שר, הנחשב מקורב לראש הממשלה היווני, יורגוס פפנדראו.

נציין את נובל אנרג'י האמריקנית, המחזיקה ב-39.66% מהזכויות בקידוח, וכן את דלק קידוחים ואבנר (22.67% מהזכויות כל אחת) ורציו (15% מהזכויות).

השיחות מתנהלות בהמשך לפגישה שנערכה באוגוסט 2010 בין ראשי הממשלות של ישראל ויוון, שבמהלכה הציע נתניהו לעמיתו היווני כי ישראל תספק ליוון גז טבעי. בעקבות פגישת נתניהו-פפנדראו, נערכו פגישות חשאיות לקידום היוזמה. יצוא הגז נדון גם בפגישת נתניהו עם נשיא קפריסין, דמיטריס קריסטופיאס לפני כחודש בירושלים.

בפגישה האחרונה בין משלחות ישראל ויוון ביום חמישי שעבר, הוצע גם לקדם בדיקות היתכנות של רעיון הנחת צינור להולכת הגז משדה "לוויתן" לחוף היווני. הנחת הצינור היא הפתרון המרכזי הנדון כיום ליצוא גז מישראל לדרום אירופה, ואולם מדובר בפתרון מורכב מאוד מבחינה טכנית, שעלותו הכוללת נאמדת בכ-6 מיליארד דולר ויותר. החלופה לצינור היא הקמת מתקן להנזלת גז (LNG) בישראל או בקפריסין.

יוון מעוניינת מאוד בגז מישראל לצורך גיוון מקורות האספקה שלה. יוון רוכשת כיום את מרבית הגז הטבעי שלה מרוסיה (כ-70%) ואת מקצתו מאלג'יריה ומקטאר, באמצעות מתקן לגיזוז גז טבעי נוזלי.