שאלות ותשובות: הכול על המהפכה בשוק הסלולר בישראל

מכרז התדרים של משרד התקשורת הגיע לסיומו, והזוכות הן אקספון ומירס ■ ומה עכשיו?

מתי יחלו החברות המתחרות החדשות להציע שירותים לצרכן?

רק בפברואר 2012 הן ייכנסו לתמונה, עם פריסה בקרב 10% מהאוכלוסייה לפחות.

למה חשוב שייכנסו חברות חדשות לענף הסלולר?

"אחת הבעיות המרכזיות בענף הסלולר היא החוסר בתחרות ממשית", מסבירים בארגון אמון הציבור. "ל-3 החברות נתח שוק משמעותי ומשביע רצון מבחינתן, והן לא מרגישות צורך להתאמץ כדי להיות אטרקטיביות - לא במחיר שהן גובות ולא באיכות השירות. כניסה של שחקנים חדשים ורעבים לנתח שוק תעורר את הענף מתרדמתו. השחקנים החדשים יהיו חייבים להציע מחירים אטרקטיביים הרבה יותר ולספק שירות טוב".

הבעיות בענף אינן רק המחירים היקרים למגזר הפרטי, אלא גם איכות השירות. מניתוח שביצע ארגון אמון הציבור עולה כי חל גידול מדהים במספר התלונות המתקבלות בארגון בנושא זה - שיעור התלונות על ענף הסלולר מסך התלונות המתקבלות בארגון גדל פי 5.26 משיעורן ב-2006.

עד כמה יירדו המחירים בעקבות כניסת המפעילות החדשות?

זו שאלת מיליון הדולר. למרות הרצון הטוב, יהיה קצת נמהר להכריז על ירידה של 50% במחיר, כפי שרמז השר משה כחלון, בחיוך או לא.

התרחיש האופטימי מדבר על ירידה של 30%-40%, ואחרים סבורים כי הירידה תהיה משמעותית הרבה פחות, במיוחד בהתחשב בסכומי-העתק שנאלצו החברות להשקיע כדי לזכות במכרז. הפסימים צופים התכנסות של המחירים כלפי מעלה לאורך זמן, גם אם המגמה הכללית תהיה הוזלה. נהיה חכמים הרבה יותר כעבור תקופה.

האם נשלם פחות בחשבון הסלולר?

נתוני השנים האחרונות מגלים כי במקביל לירידה במחירי הסלולר חלה עלייה בהוצאות התקשורת. למה זה קורה? מדובר בשינוי בדפוסי שימוש - אנחנו לא רק מדברים יותר, אלא גם צורכים שירותים רבים יותר (כמו גלישה) הבאים לידי ביטוי בחשבון החודשי.

בהנחה שהתחרות והמחירים ייטיבו עם הצרכנים, התשובה לשאלה אם באמת נשלם פחות נמצאת אצל הצרכנים עצמם.

החברות הקיימות משקיעות הרבה כדי להיות אטרקטיביות ללקוחות הגדולים ולא ללקוחות הקטנים. מדוע שהחברות החדשות לא יפעלו באותה דרך?

"המכרז יוצר תמריץ מובנה לשחקנים החדשים לצבור נתח שוק במגזר הפרטי, כיוון שהתשלום שייגבה מהם בגין הרישיון יפחת ככל שיצברו נתח שוק גדול יותר במגזר הפרטי", מסבירים בארגון אמון הציבור. "מבנה זה מבטיח שבטווח הקצר והבינוני לחברות החדשות יהיה חשוב ומשתלם במיוחד להציע מחירים אטרקטיביים דווקא למגזר הפרטי, וכך ליצור לחץ מחירים כולל במקטע זה של השוק, שבו המחירים היקרים ביותר. בטווח הארוך לא יהיה די בצעדים אלה כדי לשמר רמת תחרותית גבוהה גם במגזר משקי-הבית".

מה ניתן לעשות כדי לעודד תחרות מתמשכת בשירות הסלולר למשקי הבית?

"כדי לאפשר תחרות אפקטיבית לאורך זמן, יש לבטל את כל החסמים המהותיים המקשים על מעבר לקוחות פרטיים ועל כושר המיקוח שלהם מול החברות", אומרים בארגון אמון הציבור. "הצעד המרכזי הדרוש בתחום זה, שמשרד התקשורת לא מבצע, הוא יצירת מבנה מחירים שקוף ובר השוואה בענף הסלולר. אם לא יחול שינוי בתחום זה, סביר שלאחר שלב ראשון עתיר תחרות, יצטרפו החברות החדשות לוותיקות להעלאת מחירים וערפול המחירים. בדיוק כך קרה בעבר לאחר הכניסה של סלקום ופרטנר לשוק".

מהן ההשלכות הסביבתיות של הצטרפות שתי מפעילות סלולר?

אחד הדברים שמדאיגים יותר מכול צרכנים רבים הוא פריסת אנטנות סלולריות נרחבת יותר ברחבי המדינה. כיוון שהחברות החדשות מחויבות להפעיל שירותי נדידה - כאלה הנסמכים על אנטנות של חברות הסלולר הקיימות - מבטיחים במשרד התקשורת כי לא צפויה "הרעה בתנאים".