שוברים את הגבולות: החידושים והגאדג'טים פורצי הדרך

במקום לחסוך במקום, אמצעי האחסון ממשיכים להתרחב: מהירות העיבוד של זיכרונות הפלאש ממשיכה לעלות, וגם התקליטורים עדיין כאן עם נפח שמגיע ל-100 מגה

1. חובבי הגאדג'טים ואנשי השיווק והמדיה נוטים לזנק מדי פעם מהכורסה ולפרוץ בתשואות סוערות לנוכח מוצר צריכה אלקטרוני כזה או אחר, שמציע חידושים "פורצי דרך". סטיב ג'ובס, למשל, נכנס בדרך זו לפנתיאון של אלילי הטכנולוגיה.

אבל האמת היא שרבים ממוצרי הצריכה "פורצי הדרך" מפגרים אחרי חזית הקדמה הטכנולוגית העולמית כבר ביום שבו הם יוצאים לשוק. פריצות הדרך הטכנולוגיות האמיתיות מתרחשות כמה חודשים - ולעיתים שנים - לפני כן במעבדות סטריליות ובמפעלי תעשייה אפורים, שבהם מפותחים ומיוצרים הרכיבים הבסיסיים של תעשיית האלקטרוניקה - רכיבי זיכרון ותקשורת, בקרים, חיישנים וכדומה.

התחום נטול הזוהר הזה ממשיך כיום להתקדם בקצב מסחרר וכמעט כל חודש נפרצים הגבולות המוכרים של מזעור וביצועים. כמה מהחידושים, שהושקו לאחרונה בתעשייה, מספקים הצצה מעניינת לגבי מה, שמחכה לנו מעבר לפינה.

שוברים את גבולות הנאנו

קבוצת טושיבה היפנית היא אחת ממפתחות ויצרניות השבבים הגדולות בעולם, וכמה מפריצות הדרך הטכנולוגיות הגדולות של העשור הקודם החלו במעבדות שלה. לפיכך, כשהיא מכנה רכיב זיכרון פלאש חדש בתואר "מהפכני", כדאי לתת לו תשומת-לב.

אחד כזה, שהושק בשבוע שעבר וייצורו המסחרי יחל החודש, מיועד להחליף את רכיבי זיכרון הפלאש הקיימים בטכנולוגיית NAND, שנמצאים כיום בשלל מוצרי צריכה אלקטרוניים מתוחכמים כמו מחשבי לוח, נגני מדיה ועוד.

טושיבה מכנה את הרכיב החדש Smart NAND בזכות מיקרו בקר, שמוטמע בתוך הרכיב ומאפשר לו, בין השאר, לעבור אוטומטית בין 4 מצבי קריאת נתונים בהתאם לצרכים של האפליקציה - מצב רגיל, מצב מואץ, קריאה מוקדמת וקריאה שקטה. המצבים השונים מאפשרים לנצל טוב יותר את צריכת החשמל ולתרום להארכת חיי הסוללה.

ייחודו האמיתי של הרכיב הוא בטכנולוגיית ייצור מעגלים של 24 ננומטר בלבד - קרוב מאוד לקצה התיאורטי של גבול המזעור, שיוחס בעבר לטכנולוגיית הזיכרון הזאת. התוצאה היא האצה לא מבוטלת של ביצועי הרכיב.

טושיבה טוענת, שיחסית לרכיבי זיכרון NAND, המיוצרים בטכנולוגיית 32 נאנו, וששולטים כיום בשוק, הרכיב החדש מציע זמן כתיבה מהיר פי 1.5 וזמן קריאה מהיר פי 1.9. המהירות המוגברת תאפשר, בין היתר, להגדיל את מהירות אגירת ושליפת הנתונים בדור חדש של טלפונים חכמים מדור 4, שיתפקדו גם כמצלמות HD וייצאו לשוק בחודשים הקרובים. הרכיבים הם בגודל פיזי מקביל לזה של רכיבי הזיכרון הנוכחיים והם מוצעים בשלל נפחי זיכרון - החל מ-4 ג'יגה ועד 64 ג'יגה.

התקליטור מקבל חיים חדשים

למרות הפופולריות של זיכרונות הפלאש, התקליטורים בממדים התקניים והמוכרים הם עדיין הפורמט הזול והפופולרי ביותר לאגירת מדיה. מסיבה זו ממשיכים היצרנים להשקיע בדחיסה של יותר ויותר נתונים על-גבי המשטח שלהם באמצעות חומרי ציפוי סופר מתוחכמים וראשי קריאה/כתיבה מבוססי לייזר, שהטכנולוגיה שלהם נחשבה עד לפני שנים לא רבות למדע בדיוני.

הדור הנוכחי של ראשים כאלה מסוגלים לקרוא ולצרוב מידע דרך שכבות רבות של נתונים, שאגורות על משטח התקליטור. התוצאה היא זינוק דרמטי בקיבולת הזיכרון. פנסוניק המחישה החודש עד כמה רחוק ניתן לקחת את הפורמט הוותיק הזה, כשהשיקה תקליטור לצורבי בלו-ריי עם קריאה/צריבה על צד בודד. לתקליטור יש קיבולת מעשית של 100 ג'יגה - פי 2 מהסף העליון של תקליטורים חד-צדדיים, שהוצעו עד כה בשוק.

קיבולת הזיכרון הזו מאפשרת לאגור "ספריית וידיאו שלמה על תקליטור בודד". לטענת היצרנית יכול כל תקליטור, שמחירו דולרים בודדים, לאגור עד 12 שעות של תוכניות טלוויזיה מוקלטות באיכות דיגיטלית או עד 8.4 שעות של תוכניות באיכות HD גבוהה, עם קצב העברה של 24 מגה בשנייה. לחילופין, אפשר להוריד מעט את האיכות ולאגור על כל תקליטור עד 130 שעות של תוכניות. התקליטור מיועד למכשירי בלו-ריי וצורבים שתומכים בטכנולוגיית BDXL החדשה, שהושקה בשנה שעברה.

2. רכיב הבלוטות' המוכר הפך לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום של מאות מיליוני צרכנים ברחבי העולם, אולם יש לו בעיה בסיסית: הוא רעב לחשמל. במכשירים זעירים כמו אוזניות אלחוטיות או טלפונים, פירוש הדבר הוא טעינות תכופות של הסוללה.

הפופולריות של הבלוטות' הובילה את יצרני הצ'יפים להשקיע בפיתוח של דור חדש של רכיבי בלוטות' עם תיאבון מוקטן דרמטית לאנרגיה. הצ'יפים החדשים, שהשיקו לאחרונה מספר חברות, בהן טקסס אינסטרומנטס (TI), מנצלים את תהליכי הייצור האחרונים כדי להפחית את צריכת הזרם. אם רכיבי הבלוטות' הנוכחיים צורכים זרם שיא של עשרות מילי-אמפרים בעת הקליטה והשידור, הצ'יפים החדשים צורכים עשרות נאנו-אמפרים בלבד.

במונחים מעשיים ניתן לומר כי אוזניית בלוטות' בטכנולוגיה החדשה תהיה מסוגלת לפעול כמעט שנה על "סוללת כפתור" מקובלת. בנוסף, ניתן יהיה לשדך את רכיב הבלוטות' החדש לשורה של מוצרי צריכה זעירים.

היפנים, כצפוי, היו בין הראשונים לקפוץ על עגלת המזעור והחודש הציגה קסיו דגם חדש ממשפחת שעוני ה-G-Shock שלה, שמצויד ברכיב החדש ומאפשר לקבל התראות מרחוק על שיחה נכנסת לטלפון הנייד, לראות את שם המתקשר, לסנן שיחות ולצפות בהודעות טקסט. לטענת החברה, בשימוש טיפוסי יכול שעון הבלוטות' החדש לפעול כמעט שנתיים על סוללת ליתיום מקובלת.