תאגיד הנפט המצרי: להעלות מחירי הגז הטבעי לישראל

הגיע להבנות עם אמפל אמריקן כי יש להעלות המחירים רטרו-אקטיבית מ-2008 ■ גורמים הקשורים ל-EMG: הידיעה מתייחסת לעדכון המחירים ב-2009 וכי אין כל שחר למגעים בנושא המתנהלים כיום"

סגן נשיא ה-EGPC, תאגיד הנפט המצרי, מסר היום (ד') כי התאגיד הגיע להבנות עם חברת EMG, בה שותפה חברת אמפל אמריקן-ישראל של יוסי מימן, כי יש להעלות את מחירי הגז שמיוצא לישראל כך שיעמוד בקנה אחד עם רף המחירים המקובל בעולם.

ההסכם נוגע לשינוי מחירי הגז גם רטרו-אקטיבית מאז החל ייצוא הגז לישראל, בשנת 2008, אולם ההחלטה עוד טעונה אישור בבית המשפט העליון במצרים. בית המשפט גם ביטל בפברואר 2010 חקיקה שנועדה לבטל את הסכם ייצוא הגז ממצרים לישראל, בטענה שחקיקה כזו אין בתחום השיפוט הממשלתי, אולם דרש כי יוחל מנגנון מסודר הקובע כיצד ובאילו כמויות על מצרים לייצא גז טבעי, תוך התייחסות ליכולות האספקה וצרכי השוק.

גורמים הקשורים ל-EMG הבהירו כי הידיעה מתייחסת לעדכון מחירי הגז הטבעי ב-2009 וכי אין כל שחר למגעים בנושא המתנהלים כיום. אותם גורמים הזכירו כי לפני יומיים אמר שר הנפט המצרי שטרם נעשתה כל פנייה בנושא ל-EMG.

שר הנפט המצרי עבדאללה גראב, התראיין גם הוא אמש בכלי התקשורת המצריים בנושא הייצוא של הגז הטבעי לישראל, המעסיק באחרונה רבות את התקשורת המקומית. גראב טוען כי כיום הגז הטבעי נמכר לישראל ממצרים במחיר של כ-3 דולרים ל-BTU (יחידת אנרגיה), ונמנע מלעורר מהומות. "המחיר תואם את ממוצע המחירים העולמי", מסביר גראב.

אולם, דוח שהוגש באחרונה לסגן התובע הכללי של מצרים מפרט כי המדינה הפסידה לא פחות מ-80 מיליארד לירות מצריות (14 מיליארד דולר) בשנים האחרונות, וזאת מייצוא גז טבעי במחירים נמוכים מהסטנדרט למדינות שונות בעולם.

נציין כי מצרים החלה לייצא גז לישראל ב-2008, לאחר ששלוש שנים קודם לכן נחתם הסכם מדיני בסוגייה בין ממשלות שתי המדינות, במסגרתו התחייבה מצרים לשנע לשוק הישראלי גז טבעי ממצרים בהיקף של 7 מיליארד מטר מעוקב ב-20 השנים הבאות.