באוצר מאשימים: למה אין מתמחים סביב שולחן המו"מ של הרופאים?

סגן שר האוצר: "אם הרופאים המתמחים לא יתחילו לייצג את עצמם, הם עלולים להגיע שוב למצב בו 'המרוויחים' העיקרים יהיו הרופאים הבכירים"

בכירים במשרד האוצר הלינו בימים האחרונים בשיחות סגורות, על כך שסביב שולחן המו"מ עם הרופאים יושבים רק נציגי המומחים והבכירים מטעם ההסתדרות הרפואית, בלי אף מתמחה אחד. זאת, למרות שהארגון מציב בחזית המאבק שלו את אותם מתמחים שעובדים סביב השעון תמורת שכר יסוד נמוך.

סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס), הוא הראשון שאומר היום (ד') את הדברים בפומבי. "התנהלות הסתדרות הרופאים במו"מ מצביעה על כך שהם שוב מייצגים רק את הרופאים הבכירים", אמר כהן בהודעה רשמית שפרסם המשרד. "אם הרופאים המתמחים לא יתחילו לייצג את עצמם, הם עלולים להגיע שוב למצב בו 'המרוויחים' העיקרים יהיו הרופאים הבכירים", הוא הוסיף.

לדבריו, רק אם ראשי בהסתדרות הרפואית (הר"י) יסירו את דרישתם לתוספת שכר רוחבית לכלל הרופאים, ניתן יהיה להתקדם במו"מ ולטפל בנושאים החשובים: הפריפריה והמתמחים. הר"י מסרו בתגובה כי הארגון מייצג את המתמחים בצורה הטובה ביותר, וכי כל המו"מ מתנהל תוך שיתוף פעולה שוטף עם הוועדים השונים בבתי החולים, שכוללים גם נציגים מקרב המתמחים.

גורמים בארגון רמזו כי הניסיון של האוצר לגרום לפילוג בקרב הרופאים נובע כנראה מניסיון דומה שהם עצמם (הרופאים) הובילו רק אתמול, כשטענו כי אגפי התקציבים והממונה על השכר באוצר מדברים בשני קולות.

"חבל שההסתדרות הרפואית ממשיכה במצגי השווא שלה כלפי הציבור וכלפי המתמחים, כאשר בפועל במו"מ היא מעלה דרישות שמשרתות בעיקר את הרופאים הבכירים. לצערנו מצב זה הוא שמונע התקדמות משמעותית במשא ומתן ורק אם ראשי ההסתדרות הרפואית יסירו את דרישתם לתוספת שכר רוחבית לכלל הרופאים, ניתן יהיה להתקדם במו"מ ולטפל בנושאים החשובים: הפריפריה והמתמחים", נמסר ממשרד האוצר היום. במשרד חוזרים ומציעים להסתדרות הרפואית להיכנס לתהליך בוררות מוגבל בזמן ולמנוע את הסבל והפגיעה המיותרת שהיא מתכננת לציבור החולים בחודשים הקרובים.

כזכור, ההסתדרות הרפואית דורשת תוספת שכר אחידה בשיעור של 50% לשכר היסוד של כלל הרופאים, ורק לאחר התוספת הזו היא דורשת תמריצים נוספים למתמחים, לרופאים בפריפריה ולרופאים העוסקים במקצועות שבמחסור. באוצר, לעומת זאת, מוכנים באופן רשמי לתוספת שכר של 1% בלבד בשנה עבור כלל הרופאים, בצד תמריצים שונים של 600-1,200 שקל נוספים בחודש למתמחים ולסקטורים הנוספים שדורשים תעדוף.

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר הבוקר בראיון לקול ישראל כי הר"י לא תדרוש תוספות שכר מיוחדות לרופאים שמרוויחים מעל מאה אלף שקל בחודש. גורמים במשרד האוצר אמרו על כך בתגובה: "תודה רבה באמת".

לא רק הרופאים

ככלל, ההסתדרות הרפואית היא לא האיגוד המקצועי היחיד שמנהל מו"מ על שכר מבלי לשתף בו נציגים הנמנים עם קבוצות עובדים חלשות יותר. בתעשייה האווירית, למשל, עובדים המועסקים 5-8 שנים מבלי שקיבלו קביעות כלל לא יכולים לבחור בבחירות לוועד, ובטח שלא להיבחר.

תופעה דומה רווחת במערכת הבנקאית, וברבים מהוועדים של ההסתדרות הכללית. ועד העובדים מורכב לרוב מעובדים ותיקים, כאלה הנמנים בחלק ממקומות העבודה עם מה שמכונה דור א'.

עם זאת, בשנים האחרונות נחתמים יותר ויותר הסכמים קיבוציים שמעניקים תוספות שכר גבוהות יותר לעובדים הצעירים. כך, עובדי דור ב' בנמלים זכו רק לאחרונה לתוספת שכר של 5%, בנוסף לתוספת של 6% שקיבלו עובדי דור א'.

המבוי הסתום נמשך

כמו בשבוע שעבר, שביתת הרופאים תסתיים היום (ד') אחר הצהריים, ואילו מחר תתכנס הנהלת הר"י כדי להחליט על הצעדים הארגוניים הנוגעים לשבוע הבא. עוד קודם לישיבת ההנהלה תכונס פגישת מו"מ נוספת מול משרד האוצר, אולם על פי הקולות הפסימיים בשני הצדדים לא צפויה פריצת דרך.