טבע איבדה 25% בתוך כשנה: מה יבלום את הנפילה?

אחרי פרסום תוצאות הניסוי בלקווינימוד, שלא ממש הזיזו למניה, האנליסטים מדברים ■ נוקבים במחירי יעד הגבוהים ביותר מ-30% מהמחיר כיום, ואף אחד לא מציע למכור החזקות

מה קורה למניית טבע ? נראה שהסנטימנט השלילי של המשקיעים כלפי המניה לא משתנה גם כשהחברה מפרסמת חדשות חיוביות. כך לדוגמה, הנתונים הטובים של הניסוי הקליני בתרופת ה-Laquinimod שפורסמו השבוע כמעט שלא השפיעו על מחיר המניה. מאז השיא של מארס 2010 מניית טבע נפלה בכ-23%. שווי השוק שלה בנאסד"ק ובת"א הוא 44.2 מיליארד דולר.

שני אנליסטים שמסקרים את טבע, מנסים להסביר את מצב המניה ולמפות את הטריגרים, שעשויים להוביל למרות הכול, לעליות במניה החבוטה בחודשים הקרובים. "בהחלט יש בעיה של סנטימנט", אומר אמיר ארגמן, אנליסט המאקרו של אופנהיימר בישראל. "הסיבה היא בעיקר האיום על הקופקסון, וגם ספקות מסוימים של השוק בנוגע לתחזיות ארוכות הטווח של טבע".

הקופקסון, תרופה שנמכרת ביותר מ-3 מיליארד דולר בשנה, ואחראית לפי הערכות לכשליש מרווחי טבע, עלולה להיתקל בתחרות גנרית, והמשקיעים חוששים. "אני חושב שהחששות שמייחסים לסיכונים האלה מוגזמים ומגולמים היטב במחיר הנוכחי של הנייר, ובחלקם לא מבוססים", סבור ארגמן.

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד בהראל פיננסים, אומר שמצב המניה של טבע מהווה אכזבה. "טבע נסחרת במכפילים נמוכים היסטורית, ונמוך מהמכפילים בחברות גנריות. הסיבה היא פסיכולוגית - חשש כבד מהתלות בקופקסון".

- אם כך, מה יכול להוביל לעליות במניה?

ארגמן: "השוק קצת שכח, אבל תיתכן השקה של גרסה גנרית ל-Lovenox (תרופה לדילול דם, ש' ח' ו') באמצע 2011, שיכולה להוסיף 5-10 סנט לרווח השנתי למניה. בנוסף, המחצית השנייה של 2011 צפויה להיות הרבה יותר טובה. יש כ-40 מוצרים שאמורים להיות מושקים ב-2011, והתזמון שלהם הוא בעיקר במחצית השנייה. ברבעון הראשון היו מעט השקות לא משמעותיות".

טפר: "ביוני תתקבל תשובת מינהל המזון והתרופות האמריקנית, ה-FDA, להליך של טבע בנוגע לגנריקה לקופקסון. טבע הגישה בעבר פעמיים את ה-Citizen's Petition, ובכל פעם אמרו לה שעוד לא הוחלט. תשובה אופטימלית תהיה אם ה-FDA יחליט שחברות גנריות יצטרכו לבצע ניסוי קליני לפני קבלת אישור לקופקסון גנרי. אבל גם אם תהיה עוד דחייה, טבע תרוויח עוד זמן.

"לאחר מכן, ברבעון השלישי יתפרסמו תוצאות ניסוי קליני נוסף בלקווינימוד, שעשויות לחזק את מה שפורסם השבוע. בספטמבר יתחיל המשפט נגד החברות שמפתחות גנריקה לקופקסון. אם לא יהיה סימן חיובי לצד השני, זו תהיה בשורה חיובית לטבע, כי הסיכוי להשקה בסיכון של הגרסה הגנרית ירד".

הגנריקה תיהנה ממגמות חיוביות

טפר מציין, שגם רכישה משמעותית בתחום התרופות המקוריות יכולה לעורר את המניה. "יש הרבה חברות בתחומים שטבע פועלת בהם - נוירולוגיה, סרטן ומערכת העצבים - ורכישה תדלל את התלות הבולטת בקופקסון".

ארגמן מתייחס דווקא לפעילות הליבה של טבע, הגנריקה: "זה תחום שייהנה ממגמות ברורות, כמו עלייה ברמת החיים ומודעות גבוהה יותר במדינות מתפתחות, ועלייה בתוחלת החיים במדינות מפותחות. זה בסיס חיובי לכול התעשייה, לצד מיזוגים ורכישות ורווחיות יציבה. למרות הקשיים רוב נתוני הבסיס טובים, והחברה מנוהלת מצוין".

ארגמן נוקב כבר למעלה משנה במחיר יעד של 65 דולר למניה, וטפר נוקב בחודשים האחרונים במחיר של 64 דולר - 32% ו-30% מעל מחיר השוק בהתאמה. לפי נתוני בלומברג, מחיר היעד הממוצע למניית טבע הוא כ-63.9 דולר. 26 אנליסטים חיוביים על המניה, 7 נייטרליים, ואף אחד אינו ממליץ למכור החזקות.