באיזו מניה חברות הביטוח משקיעות את כספי המבוטחים?

כך עולה מדוחות הנכס הבודד בתיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים ■ קבוצות הביטוח הגדולות ניהלו בסוף 2010 נכסים בכ-119.5 מיליארד שקל בפוליסות המשתתפות ברווחים שבחנו

איזו מניית ביטוח זוכה להערכה הרבה ביותר של מנהלי ההשקעות בענף הביטוח? דוחות הנכס הבודד בפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח לסוף 2010 מגלים כי המניה האהודה ביותר בפוליסות המשתתפות ברווחים היא כלל ביטוח , שבשליטת אי.די.בי - עדיין.

חמש קבוצות הביטוח הגדולות ניהלו בסוף 2010 נכסים בהיקף של כ-119.5 מיליארד שקל בפוליסות המשתתפות ברווחים שבחנו. מבדיקת "גלובס" עולה, כי 0.9% מנכסי הפוליסות המשתתפות ברווחים, שהם כמיליארד שקל, מושקעים במניות קבוצות הביטוח הגדולות. זאת כאשר אף אחת מהחברות אינה משקיעה במניותיה עצמה באמצעות תיקי המבוטחים שהיא מנהלת.

ענף הביטוח נחשב למסובך מבחינת מנהלי השקעות בשוק ההון. היכולת להעריך מצב של חברה דורשת התמקצעות באופי הענף, יותר מהנדרש בענפי פעילות אחרים. מי שמבינות לעומק את שוק הביטוח ויודעות לקרוא תוצאות של חברת ביטוח הן בראש ובראשונה חברות הביטוח האחרות. כך, בבואנו לבחון את מה שמנהלי ההשקעות בחברות הביטוח חושבים על המתחרות, נראה שאפשר לצרף לכך חותמת כלשהי של "כשרות".

יחד עם זאת, יש לזכור שחברות הביטוח מנהלות שורה של תיקי השקעות, ובהם גם השקעות נוסטרו שלגביהן אין פירוט. לכן, הנתונים המוצגים כאן הם בבחינת עדות מסוימת, אך לא מלאה, על העדפות המניות של החברות. כאמור, חברת הביטוח שמנייתה זוכה להשקעה הגדולה ביותר ממתחרותיה היא כלל ביטוח, שמנוהלת על-ידי שי טלמון, שכ-5.8% משוויה שויך בסוף 2008 לתיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים של מתחרותיה.

אכן, לאחרונה הציגה החברה דוחות טובים וחזקים לשנת 2010. ואולם, להערכתנו חלק ניכר מהעדנה שלה זוכה מניית כלל ביטוח בתיקי המתחרות נוגעת לעסקה הנרקמת להעברת השליטה בחברה מידי אי.די.בי. זאת משום שכשתושלם העסקה היא תהיה לפי שווי גבוה יותר משווי השוק של המניה בבורסה, ובחברות הביטוח (ובשוק ההון בכלל) ממתינים לראות מה תהיה הפרמיה על שווי השוק ועד כמה תג המחיר בעסקה יהיה קרוב לערך הגלום.

מה חושבים בחברות הביטוח על המניות
 מה חושבים בחברות הביטוח על המניות

מגדל או מנורה?

המניה השנייה בהיקפה בתיקי הפוליסות המשתתפות שמתחרותיה החזיקו כ-5.3% ממנה, היא הראל, שבשליטת משפחת המבורגר ובניהול מישל סיבוני ושמעון אלקבץ. נכון לסוף 2010 השקיעו מגדל, כלל, הפניקס ומנורה כ-250 מיליון שקל במנייתה.

במקום השלישי באטרקטיביות של מניות הביטוח בענף הביטוח התמונה כבר מורכבת יותר. מצד אחד, נכון לסוף השנה שעברה החזיקו חברות הביטוח הגדולות כ-4.9% משוויה של מנורה מבטחים, בניהול ארי קלמן ומוטי רוזן ובשליטת מנחם גורביץ, אולם מהצד השני, ההשקעה השלישית בגודלה מבחינת ההיקף השקלי הייתה בחברה הגדולה ביותר - מגדל, שמנוהלת על-ידי יונל כהן.

כלל, הראל והפניקס החזיקו במניות מגדל בשווי של כ-211 מיליון שקל, לעומת היקף אחזקה אבסולוטי של כ-159 מיליון שקל במניות מנורה. נציין שמבחינת מגדל מדובר באחזקה של כ-2.8% משווי החברה, שנמצאת בידי מתחרותיה. אגב, בדוח הנכס הבודד של מנורה מבטחים לא מצאנו את השם של מגדל ברשימת המניות שמנורה משקיעה בהן, וזאת בניגוד למגמה שמצאנו לגבי יתר החברות, שהופיעו בתיקים של כל המתחרות.

קבוצת הביטוח החמישית בגודלה היא הפניקס, בניהול אייל לפידות ובשליטת קבוצת דלק. לפי דוחות הנכס הבודד ארבע מתחרותיה הגדולות החזיקו בתיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים שלהן מניות הפניקס בהיקף שקלי של כ-125 מיליון שקל, שהיו כ-4% משוויה אז.

גם יחסית - כלל

דרך נוספת להסתכלות על אטרקטיביות מניות הביטוח אצל הקולגות/מתחרות, ואולי הדרך הנכונה ביותר, היא באמצעות בחינת שיעור ההשקעה במניית חברה מסוימת כחלק מתיק ההשקעות של כל אחת מהחברות. הסתכלות שכזו מנטרלת הבדלי גודל בתיקים המנוהלים ובשווי השוק של החברות עצמן.

בבחינת נתונים אלו עולה כי מניית כלל ביטוח עדיין עומדת בראש ביחס למניות של החברות המתחרות בה. כך, בסוף 2010 מניית כלל ביטוח הייתה מניית הביטוח הגדולה ביותר בכל אחד מארבעת תיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים של מתחרותיה מבחינת שיעור האחזקה במניה ביחס לתיק המנוהל. מגדל, באופן צפוי בהתחשב בגודל החברה, הייתה אחת משתי מניות הביטוח הגדולות כשיעור מהתיק המנוהל בשלוש מארבע מתחרותיה, והגדולה ביותר בתיק של כלל ביטוח.

מניית הפניקס, מנגד, הייתה בשיעור הנמוך ביותר מתוך התיק המנוהל בשלוש מארבע מתחרותיה (במגדל, כלל והראל) כשמנורה הייתה המניה עם הנוכחות היחסית הנמוכה ביותר בתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים של הפניקס.

בכל אופן, חברות הביטוח מוגבלות בנתחים מחברות שהן מורשות לרכוש. כך שנראה כי הרכישות במניות המתחרות הן בשיעור גבוה יותר ברמת הקבוצה.

המניות של חמש קבוצות הביטוח הגדולות חולקות מגמה משותפת מתחילת 2011. מאז תחילת השנה איבדו המניות מערכן, כששוויין של החברות ירד ביחס לסוף 2010. כך, שוויה של מגדל ירד מכ-7.5 מיליארד שקל לכ-6.8 מיליארד שקל כיום בעוד ששוויה של כלל ביטוח ירד מיותר מ-5.5 מיליארד שקל לכ-5.4 מיליארד שקל.

שוויה של הראל עומד היום על יותר מ-4.4 מיליארד שקל לעומת למעלה מ-4.7 מיליארד שקל בסוף 2010, כשהפניקס שווה כעת כ-3.1 מיליארד שקל - בדומה לשוויה בסוף 2010 אך עדיין עם ירידה של כ-1.6%. אגב, מתחילת השנה שבה הפניקס למעמדה מהעבר כחברת הביטוח בעלת שווי השוק הרביעי בגודלו - כ-174 מיליון שקל יותר משוויה של מנורה מבטחים, שעומד כיום על כ-2.9 מיליארד שקל לעומת יותר מ-3.2 מיליארד שקל רק לפני כשלושה חודשים וחצי.