המפסיד במכרז הסלולר: "היינו מורידים את המחירים ב-50%"

מיכאל גולן, שהפסיד שלשום במכרז הסלולר, מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" למה פרשה קבוצת גולן טלקום מהמכרז - וקובע: "ב-700 מיליון שקל לא יצליחו לעשות שינוי - זה לא אפשרי"

בראיון ראשון לאחר הפרישה מהמכרז הסלולרי, אומר מיכאל גולן, שעמד בראש קבוצת גולן טלקום, כי הסיכוי להיתכנות כלכלית של המיזם בסכומים של 700 מיליון שקל כערבות בלבד - הופך את מימוש המיזם ללא ריאלי. גולן טלקום הייתה אחת הקבוצות המעניינות והמסקרנות שהתמודדו במכרז, והמודל השיווקי שלה התבסס על המודל שמציעה חברת FREE טלקום בצרפת, אשר הבעלים שלה, גזבייה ניאל, היה אחד השותפים הבכירים בגולן טלקום.

* אז למה פרשתם בעצם?

"האסטרטגיה של גולן טלקום הייתה די ברורה. אנחנו שמים את הצרכן הישראלי במרכז האסטרטגיה שלנו. רצינו לעשות מהפכה בשירות ובמחיר, להוזיל את המחיר ברמה של 50%, ולעצור את השיטה של חלוקת הדיבידנדים בשביל הטייקונים על חשבון הצרכנים שמשלמים מחירים מאד גבוהים לעומת צרכנים בעולם. אני לא מדבר סתם. עשינו את זה כבר בצרפת, ואני חושב שניאל, שהוא שותף אסטרטגי בגולן טלקום, הוא בעל הניסיון הכי מוצלח בעולם. הוא יודע על מה הוא מדבר. הוא איש מקצוע.

"אנחנו חושבים שברמה של 700 מיליון שקל רק כערבות זה לא אפשרי. זה לא רלוונטי וזה לא הגיוני, וכמובן שזה לא מסתדר עם האסטרטגיה שלנו. אנחנו מודים למשרד התקשורת ולשר משה כחלון ומכבדים את התהליך שהם עשו על מנת להרחיב את מספר השחקנים בשוק. זה מהלך גדול והיסטורי למדינת ישראל לקפוץ משלושה שחקנים לחמישה, אבל מצד שני אני חושב שיש סיכוי טוב שנפספס את היעד לעשות מהפכה. מי ישלם את ה-700 מיליון האלה? אף אחד. לכן החלטנו שלאור הניסיון של כל בעלי המניות שלנו, צריך לעצור את ההתמודדות, רחוק מאוד מה-700 מיליון שקל שזה הגיע אליהם בסוף".

"חייבים להיות הגיוניים"

* אתה אומר שב-400-500 מיליון שהגעתם אליהם, זה כבר לדעתך לא כלכלי, למרות שהמדינה מחזירה לכם את הכסף בתום 5 שנים?

"קודם כל אתה יודע שלפי תנאי המכרז, שאני מקווה שכולם מכבדים אותם, אתה חייב בתוך 45 יום להפקיד ערבות בנקאית ישראלית על הסכום הזה. זה כסף אמיתי וטרי שאתה חייב לממן עכשיו. על המימון הזה יהיה, אני לא רוצה להיכנס לפרטים, עלויות ענק. את העלות הזאת מישהו צריך לשלם. אני מכבד את האסטרטגיה של כולם. אני לא אומר שזה לא כלכלי. אני אומר זה לא הגיוני ורלוונטי לאסטרטגיה שלנו, של מהפכה צרכנית אמיתית שעשינו כבר בצרפת בשוק הקווי, ושניאל התחיל לעשות בצרפת בשוק הנייד. זאת אומרת שבשבילנו הייתה רמה ברורה, ואני לא יכול להגיד איפה נמצאת הרמה הזאת, שאם אתה עובר אותה, זה לא מתאים לאסטרטגיה של ירידה משמעותית במחיר, שתספיק כדי לעצור את השיטה הקיימת בשוק הישראלי".

* אתה בעצם מטיל ספק ביכולת גם של חזי וגם של פטריק לעשות את המיזם הזה, לעמוד במה שהם מתחייבים לו?

"אני לא יכול לתת תגובה על האסטרטגיה של שחקנים אחרים. אני רק אומר לך, שניאל, שהוא בעל מניות אסטרטגי אצל גולן טלקום, הוא בעל הניסיון הכי מוצלח בעולם התקשורת בעולם. איתו בנינו אסטרטגיה די ברורה איך לעשות מהפכה, להוזיל את המחיר ולשנות את השיטה של החבילות שאף אחד לא מבין למה הוא משלם. בשביל להגיע לאסטרטגיה הזאת, וגם לבנות חברה רווחית בטווח הארוך, אתה חייב להיות הגיוני, הוגן ורלוונטי בכל החלטה שלך. בשבילנו, החלטנו לעצור ברמה שהייתה הגבול של ההיגיון הזה. בשבילנו, ובאופן ספציפי בשביל ניאל, עם כל הניסיון שלו, זו הייתה רמה שאתה לא יכול להגיע איתה לירידה משמעותית במחיר".

"לא נשנה ההחלטה"

* מה הסיכוי שתחברו לאחת הקבוצות במחירים האלה?

"נהיה הגיוניים ועקביים עד הסוף עם ההחלטה שלנו לא לרוץ לחברה סלולרית נוספת במחיר של 700 מיליון שקל כערבות בלבד. אני יכול להוסיף שאני יודע וממש מכבד ושמח לראות שהממשלה בישראל רוצה להרחיב את התחרות בעולם התקשורת כולו, ונהיה פה בשביל להמשיך לענות על הרצון, על המדיניות הזאת. נהיה פתוחים ומוכנים לכל ההזדמנויות האחרות בשביל להוזיל את המחיר בישראל."

* כמו חברת החשמל למשל? זה מיזם שתבדקו?

"לא רוצה להתייחס".

* יכול להיות שלאור הדברים שלך, המדינה תכיר בקשיים של הזוכים ותיתן להם הקלות?

"יש לי יותר מדי כבוד למדינת ישראל ולמשרד התקשורת שעשה תהליך רציני מכדי להאמין באפשרויות של שינויים בחוקי המשחק אחרי המשחק".

כמה יצטרכו החברות החדשות להשקיע
 כמה יצטרכו החברות החדשות להשקיע