פרשת רשות המסים: רק עבודות שירות ומאסר על-תנאי לקובי בן-גור

בן-גור, שהורשע בהסדר טיעון בשתי עבירות של מתן שוחד ובשתי עבירות של שידול להפרת אמונים, נדון לחצי שנת עבודות שירות ושנת מאסר על-תנאי ■ המדינה: נשקול לערער לעליון

בית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה גזר הבוקר (ה') עונש של חצי שנת עבודות שירות ושנת מאסר על-תנאי על איש העסקים קובי בן-גור (לשעבר יו"ר פלאפון), שהורשע על-פי הודאתו בהסדר טיעון בשתי עבירות של מתן שוחד ובשתי עבירות של שידול להפרת אמונים, במסגרת פרשת המינויים ברשות המסים.

"אילו הייתי צריך לגזור את עונשו של בן-גור רק על-פי מידת החומרה הנשקפת ממעשיו הקלוקלים והמשחיתים, הייתי גוזר עליו עונש מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח", כתב השופט זכריה כספי.

ואולם, הוסיף השופט, "לאור העובדה שבן-גור סבל ממחלה קשה שעדיין לא ברור אם היא לא שבה לפוקדו, ומתוך התחשבות בכך שבן-גור לקח אחריות על מעשיו והודה בעבירות, החלטתי לגזור עליו עונש מאסר שניתן להמיר בעבודות שירות לתועלת הציבור".

באופן חריג, הפרקליטות ביקשה מבית המשפט כי יעכב את ביצוע עבודות השירות על-ידי בן-גור, כדי לאפשר לה לשקול האם להגיש ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון.

"אם חודשי עבודות השירות ירוצו עד שמיעת הערעור, יש בדבר כדי לפגום ביכולת האמיתית לערער, שכן ערכאת הערעור לוקחת בחשבון את העובדה שהעונש רוצה", טענה התובעת, עו"ד מיכל רוזן-עוזר.

השופט קיבל את בקשתה של רוזן-עוזר והורה לממונה על עבודות השירות שלא לקבוע את תחילת ביצוע העונש לפני 8 במאי.

בן-גור מיוצג בידי עורכי הדין משה ישראל ואייל בסרגליק.

הורשע במתן שוחד

בחודש שעבר הרשיע בית המשפט את בן-גור, במסגרת הסדר טיעון, בשתי עבירות של מתן שוחד ובשתי עבירות של שידול עובדי ציבור לעשות במילוי תפקידם מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור.

במסגרת ההסדר הוצג לבית המשפט כתב אישום מתוקן, שלפיו מודה בן-גור במתן שוחד לראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא.

על-פי עובדות כתב האישום, בן-גור העניק למצא סיוע כדי לקדם את מינויו לתפקיד ראש רשות המסים, כדי ליצור מחויבות של מצא כלפיו.

בן-גור הודה כי נתן למצא שוחד מתוך ציפייה כי מצא יפעל בעבורו בתפקידו כמנהל רשות המסים, ויאפשר לו לשכפל את מעשיו גם לדרגים נמוכים יותר, ולחדור לתוך שדרת הניהול ברשות. בהמשך לשוחד שנתן למצא, פנה אליו בן-גור ותבע ממנו למנות או לקדם עובדים שבקידומם חפץ, ולפעול למען האינטרסים שלו.

בכתב האישום מתוארות פניותיו ודרישותיו של בן-גור ממצא ודריסת הרגל שניתנה לו ברשות המסים: דרישותיו בעניין מינויה של גלית שמחון לעוזרת בלשכתו של מצא; דרישותיו לקידומו של עובד הרשות עמוס שמעונוב; התנהלותו בפרשת יגאל סער; ודרישותיו לקידומו של יוסי שטיינמיץ.

לאחר ההודעה על הסדר הטיעון עמו אמר בן-גור: "יצאתי מביתי הבוקר כאדם חף מפשע, כך גם נכנסתי לאולם בית המשפט. בעוד מספר דקות יסתיים פרק משמעותי בחיי - אצא מאולם זה כמורשע בעבירת שוחד, עבירה שבעיניי הינה אחת הבזויות ביותר בספר החוקים של מדינת ישראל. אני מתקשה להאמין למילים הנאמרות על-ידי: 'אני, קובי בן-גור, מודה, ללא כל הסתייגות, ומורשע בשוחד".

במסגרת הסדר הטיעון הודה בן-גור, בין היתר, גם במתן שוחד לעובדת רשות המסים אורנה בכר. בן-גור הודה כי ראה במינוי סגן לפקיד שומה תל-אביב 1 דבר החשוב לו מאוד לצורך קידום אינטרסים אישיים שלו, וכי בהמשך לכך נפגש עם בכר בידיעה כי הובהר לה כי הוא, בן-גור, מהווה את "החוליה הסוגרת" את מינויה. בן-גור הבהיר לבכר כי הוא פועל למינויה וכי הוא משפיע על מינויים ברשות המסים - והכול במטרה להבטיח את מחויבויותיה כלפיו.

"לא מדובר בשוחד כספי"

באי-כוחו של בן-גור, עורכי הדין משה ישראל ואייל בסרגליק, מסרו בתגובה כי "גזר הדין מקל מאוד ומבטא את אי-החומרה היתרה של הדברים. לא מדובר בשוחד כספי, לא בשחיתות, לא בענייני מסים. העונש מבטא את אי-החומרה היתרה בין מה שיוחס לבן-גור בתחילה לבין מה שמיוחס לו בסוף הדרך".

עורכי דינו של ג'קי מצא, נבות תל-צור וטל שפירא, מסרו בתגובה לגזר דינו של קובי בן-גור: "בהסדר הטיעון של ג'קי מצא נמחק אישום לקיחת השוחד, והמדינה איננה מייחסת למצא עבירה של לקיחת שוחד מקובי בן-גור, ואיננה טוענת כי נפל דופי כלשהו במינוי מצא לתפקיד מנהל רשות המסים.

"אישום מתן השוחד בו הודה בן-גור במסגרת הסדר הטיעון שלו איננו בבחינת מתן שוחד כספי למצא, והוא מבוסס על קונסטרוקציה משפטית מלאכותית, אותה דוחה מצא מכל וכל.

"מצא היה המועמד המוביל והראוי ביותר לתפקיד, ומינויו נעשה בברכת ובהמלצת הגורמים הבכירים ביותר בשלטון הציבורי, ביניהם מנהל רשות המסים הקודם, בכירי האוצר ואף היועץ המשפטי לממשלה, שהביע את תמיכתו במצא בפני שר האוצר קודם למינויו".

הסדרי הטיעון בפרשת רשות המיסים
 הסדרי הטיעון בפרשת רשות המיסים