בקרוב תצאו מהאדישות: האסון ביפן בדרך לשוק הרכב

האדישות המופגנת לתוצאות אסון הצונאמי ביפן על שוק הרכב הישראלי היא בבחינת "מה שאני לא רואה, לא קיים" ■ אבל בקרוב מאוד נצטרך להסתכל מעבר לפינה ■ עדכון מצב

שלשום (ד') צוין חודש ימים לרעידת האדמה ולצונאמי ביפן, אבל מלוא ההשלכות על תעשיית הרכב עדיין לא ברורות. תעשיית הרכב היפנית לבדה איבדה בינתיים חודש של ייצור: קרוב לחצי מיליון מכוניות, שרובן אמורות היו מיועדות ללקוחות, לא למלאי.

מלבד היצרנים היפנים מושפעים כיום מהמצב גם יצרני רכב לא-יפנים ברחבי העולם, שתלויים במישרין או בעקיפין בחלפים שמקורם ביפן. חלק גדול מפעילות ייצור הרכב שנמשכה החודש בעולם היא על בסיס "שאריות הדלק במיכל" - שימוש בחלפים מוגמרים שהיו בעת האסון במלאי. כשיתרוקן "הדלק" הזה, המנוע של תעשיית הרכב העולמית צפוי לזייף בצורה רצינית.

בישראל מופגנת בינתיים אדישות. הלקוח הישראלי למוד הדחקות והכחשות, דוגל בסיסמה "מה שאני לא רואה, לא קיים". מכיוון שיצרני הרכב עצמם עדיין לא רוצים, או לא מסוגלים, לפזר את הערפל, אין גם מספיק מידע אובייקטיבי בנושא. עבור מי שרוצה להסתכל מעבר לפינה, מצ"ב עדכון מצב.

למה הבעיות נמשכות?

היפנים עושים מאמצים כבירים להחזיר את הייצור לפעילות, אבל הם מתמודדים עם קשיים רציניים. את יפן ממשיכים לפקוד רעשי משנה עזים, נתיבי התובלה והאספקה עדיין לא שוקמו במלואם, וסגירת הכורים הגרעיניים בסיכון הקטינה מהותית את כושר ייצור החשמל של יפן, ופוגעת במאמצי השיקום של היצרנים והספקים בכל יפן.

הבעיה העיקרית של תעשיית הרכב היפנית והעולמית בכלל היא מידע חסר. היצרנים התרגלו לעבוד מול ספקים "גדולים", שמייצרים עבורם מודולים שלמים. אבל לספקים הללו יש מאות ספקי משנה משלהם, שמייצרים רכיבים זעירים וממוקמים באזורים שנפגעו. ג'נרל מוטורס, למשל, הקימה בשבועות האחרונים "צוות משבר" שכל תפקידו לאתר את "הספקים-של-הספקים" ולנסות לסייע להם לחזור לפעילות.

כמה זמן זה עוד יימשך?

נכון להיום, מדברות ההערכות על חזרה לפעילות מלאה של הספקים והיצרנים בתוך חודשיים עד ארבעה חודשים. רק לשם המחשה: אחת הבעיות העיקריות נמצאת כרגע באספקת מעבדים (צ'יפים) שמותאמים ספציפית לדרישות כל יצרן.

ברכב טיפוסי יש עשרות כאלה, שאחראים על ניהול המנוע, בקרת היציבות ומה לא. היצרנית היפנית "רנסנס", למשל, המספקת 40% מתצרוכת הצ'יפים הללו לתעשיית הרכב העולמית, החלה להעביר את הייצור מהמפעל היפני, שנפגע קשות, לסינגפור ולמערב יפן. אך חזרה לפעילות מלאה עלולה לארוך עד ארבעה חודשים. קשיי הייצור, יש לציין, מתרחבים כיום בהדרגה גם למפעלים באירופה, בטורקיה ובארה"ב.

איך ישראל תושפע?

רוב היבואנים בארץ פועלים כרגע בהתאם לגישת "מיכל הדלק המלא" - מוכרים מהמלאי שבארץ, מקבלים הזמנות על בסיס המשלוחים שנמצאים על האניות שבדרך, וממעטים לעסוק במה שיקרה לאחר מכן.

אבל מדובר בתגובה מושהית. מתוך כחצי מיליון כלי הרכב היפנים, שייצורם עוכב עד כה, כ-6,000 (בהערכה גסה) יועדו לישראל. מדובר ב"חור" לא קטן באספקה, שילך ויתרחב ככל שימשכו העיכובים בייצור.

יבואנית טויוטה, למשל, כבר הודיעה כי יחסרו לה כ-3,000 כלי רכב שיועדו לישראל, ויבואנים אחרים מתחילים לקבל מהיצרנים בקשות לסדרי עדיפויות לאספקת כלי רכב, ביטול אפשרות להזמין בצבעים מסוימים וכדומה. בארה"ב העריכו השבוע הדילרים הגדולים כי בעיות אספקה יורגשו כבר במאי ויתעצמו במהלך הקיץ. רובם החלו כבר לנקוט בצעדי היערכות חירום.